تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشت محصولات پرآب‌بر باید در استان زنجان متوقف شود/ اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی باید مورد توجه جدی قرار گیرد

ساعت: 12:27 منتشر شده در مورخ: 1397/04/25 شناسه خبر: 1386743

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تاکید کرد: با توجه به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی در استان زنجان نباید کشت‌ محصولات پرآب‌بر انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف رضاپور در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا;  با اشاره به رعایت الگوی مصرف و چگونگی گذر از بحران آب اظهار کرد: با توجه به وضعیت منابع آب باید رعایت الگوی مصرف و چگونگی گذر از بحران آب را مد نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان عنوان کرد: خوشبختانه زمستان سال گذشته بارندگی‌ها تا حدودی جبران کننده بودند ولی این بدین معنا نیست که ما مرحله بحران آب را پشت سر گذاشتیم بلکه نیازمند برنامه ریزی دقیق برای مدیریت مصرف هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: در دنیا استانداردی برای مصرف آب برنامه‌ریزی شده وجود دارد به این صورت که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا 20 درصد باشد شاهد شرایط پایدار، 40 درصد خواهیم بود و به این ترتیب شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از 40 درصد برسد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از 60 درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشورما نسبت به پتانسیل تجدید شونده 86 درصد است.

رضاپور خاطر نشان کرد: بنابراین ما در مرحله بحران آب هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

وی گفت: برای تولید یک کیلو برنج 4 هزار لیتر و هرکیلو هندوانه 286 لیتر آب مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه با اشاره به کشت محصولات پر مصرف آبی بیان کرد: با توجه به اینکه وضعیت وخیم منابع آبی، کشت برخی محصولات کشاورزی بویژه هندوانه، خربزه، سیب زمینی و گوجه فرنگی و دیگر اقلام کشاورزی ضرورتی ندارد.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی در استان نباید این نوع کشت‌ها صورت پذیرد، بلکه باید برای صیانت از آب قابل برنامه ریزی اصلاح الگوی کشت را در برنامه های خود قرار دهیم‌، چون در آینده‌ای نه چندان دور افسوس چنین مصارف بی‌رویه‌ای را خواهیم خورد و شاید آن زمان دیگر دیر شده باشد.

رضاپور خاطر نشان کرد: در استان زنجان 287 لیتر در شبانه روز متوسط سرانه مصرف آب داریم و این درحالی است که استاندارد سرانه مصرف در دنیا 157 لیتر در شبانه روز است و این نوع مصرف بی‌رویه برای افق 1425 نیاز آبی برای شرب را با مشکل روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشت محصولات پرآب‌بر باید در استان زنجان متوقف شود/ اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی باید مورد توجه جدی قرار گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..