تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فقر آهن با خون چه می‌کند؟

سلامت نیوز-*دکتر آزیتا آذر‌کیوان: فقر آهن شایع‌ترین علل کم‌خونی در ایران و دنیاست. افراد در سن رشد، دوران کودکی، دوران بلوغ، دوران بارداری و شیردهی در معرض این نوع کم‌خونی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، شایع‌ترین علل کم‌خونی چیست؟میزان هموگلوبین به ذخیره آهن بستگی داردو ممکن است کم‌خونی در کار نباشد، ولی فقر آهن وجود داشته باشد. در مراحل پیشرفته فرد هم فقر آهن و هم کم‌خونی دارد.

عوارض فقر آهن در کودکان چیست؟

یک‌سری آنزیم‌های مورد نیاز در سیستم عصبی وجود دارد که آهن در آنها به کار رفته است. کسی که فقر آهن دارد به خاطر کمبود این آنزیم‌ها، زود عصبی می‌شود و کمبود آهن، کاهش یادگیری در دانش‌آموز را ایجاد می‌کند.

در کودکان از زمانی که وزن کودک دو برابر می‌شود، یعنی حدود شش ماهگی قطره آهن داده می‌شود تا کاهش ذخیره آهن در وی ایجاد نشود. در دستور تغذیه‌ای کودکان نیز به سوپ آنها گوشت اضافه می‌شود. مصرف روزانه پروتئین، اصلاح تغذیه و مصرف ویتامینC در این خصوص توصیه می‌شود.

علائمی که مادر را به فقر آهن در کودک مشکوک می‌کند، چیست؟

سرد شدن بدن، رنگ‌پریدگی، گزگز و مورمور شدن، سرگیجه، ضعف، تپش قلب، خواب‌آلودگی، سرگیجه صبحگاهی، ریزش مو، زخم گوشه دهان و سوزش لب که با مراجعه به پزشک و آزمایش خون به تشخیص می‌رسد.

آیا ما می‌توانیم براساس حدس زدن و شک به فقر آهن، قرص مکمل مصرف کنیم؟

در این موارد باید آزمایش خون انجام شود و براساس جواب آزمایش مکمل مصرف شود. اگر ذخیره آهن (فریتین) خون پایین باشد، باید مکمل دارویی استفاده شده و در واقع درمان براساس علت کم‌خونی انجام شود.

آیا فرد مبتلا به تالاسمی مینور کمبود آهن دارد؟

این افراد بیشتر کمبود فولیک اسید دارند‌. اتفاقا این افراد جذب آهن‌شان از دستگاه گوارش بیشتر از افراد سالم است و ذخیره آهن‌شان بالاست. ولی اگر خانمی قاعدگی طولانی دارد یا حجم خون از دست رفته در دوران ماهانه‌اش بالاست، اول باید آزمایش فریتین خون را انجام ‌دهد و بر اساس نتیجه، لازم است مکمل آهن دریافت کند.


* فوق‌تخصص بیماری‌های خون و انکولوژی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فقر آهن با خون چه می‌کند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..