تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اتوبوس هایی با صندلی داغ

سلامت نیوز: این روزها تردد در برخی خیابان های شهر با اتوبوس های داغ فاقد کولر، چندان تفاوتی با نشستن در سونای خشک ندارد و با توجه به گرمای 40 درجه هوا، طاقت شهروندان را طاق کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حمل و نقل عمومی از مهمترین حوزه ها در جوامع امروزی به خصوص کلانشهرها و از اصلی ترین راهکارها برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است اما فراهم نشدن زیرساخت ها و فرسودگی ناوگان، استفاده از این نوع حمل و نقل را دچار چالش کرده است.
اغلب نقاط کشور این روزها گرمای طاقت فرسا و دما بالای 40 درجه را تجربه کرده اند، گرمایی که تردد در سطح شهر را مشکل کرده و در این میان جابه جایی با ناوگان عمومی فاقد کولر، رنج داغی هوا را بر جسم شهروندان مضاعف کرده است.
کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد نیز این روزها گرمای طاقت فرسایی را تجربه می کند و طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی، دمای هوا در این کلانشهر به 41 درجه رسیده است.
روزانه حدود یک میلیون نفر توسط یکهزار و 800 دستگاه اتوبوس در کلانشهر مشهد جابه جا می شوند، این درحالی است که حدود 19 درصد از ناوگان اتوبوسی فاقد سامانه سرمایشی است و این امر عدم رضایت شهروندان را رقم زده است.

*نارضایتی مسافران
یکی از شهروندان که در روز چندین سفر با اتوبوس های درون شهری انجام می دهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خط 88 که مسیر پایانه آزادی تا خواجه ربیع را پوشش می دهد از خطوطی است که به رغم حوزه گسترده تحت پوشش، اغلب اتوبوس های فاقد کولر را به کار می گیرد.
مینا عبداللهی افزود: گرمای هوا داخل این اتوبوس ها بیشتر از فضای بیرون است و بوی نامطبوع و فرسودگی اتوبوس نیز این گرما را مضاعف می کند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان اتوبوسرانی باید حداقل در مسیرهای طولانی از ناوگان کولردار استفاده کند، شهروندان در قبال هزینه ای که پرداخت می کنند توقع دریافت خدمات دارند.
یک دانشجوی مشهدی که روزانه 2 تا 3 بار با ناوگان اتوبوسرانی تردد می کند، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در مسیرهایی که از اتوبوس های نو استفاده شده، مسافران از سفر خود رضایت دارند اما توزیع پراکنش اتوبوس های نو و فرسوده در خطوط رعایت نشده است.
علی حسینی افزود: به عنوان نمونه در مسیر خطوط 10 و 37 اتوبوس های فرسوده به کار گرفته شده و اغلب ناوگان فعال در این خطوط فاقد سامانه سرمایشی هستند.
وی با بیان اینکه در تردد با ناوگان فرسوده اغلب مسافران زبان به شکایت می گشایند، بیان کرد: اگر خودرو شخصی داشتم و ناچار به تردد با اتوبوس نبودم، هیچ وقت از این ناوگان استفاده نمی کردم.

*332 دستگاه اتوبوس بدون سامانه سرمایشی
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص گفت: هم اینک یکهزار و 800 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در مشهد فعالیت می کنند.
عباس اتحادی افزود: یکهزار و 468 دستگاه از این تعداد دارای سامانه سرمایشی و بقیه فاقد آن هستند.
وی بیان کرد: حدود 30 دستگاه از ناوگان فاقد سامانه سرمایشی مربوط به بخش سازمانی و 300 دستگاه مربوط به بخش خصوصی است.
اتحادی خاطرنشان کرد: از سال 89 خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی آغاز و مقرر شد خطوط پردرآمد در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا برای آنان بازده اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: عمده اتوبوس های فعال در بخش خصوصی حدود 8 سال قبل واگذار شده که این اتوبوس ها توسط دولت تامین شده بود و شهرداری تنها 17.5 درصد مبلغ این اتوبوس ها را پرداخت کرده بود لذا سازمان اتوبوسرانی در انتخاب نوع، رنگ و مدل آن دخالتی نداشت.
اتحادی افزود: در آن بازه زمانی از 2 هزار دستگاه اتوبوس فعال در مشهد تنها 400 دستگاه دارای سامانه سرمایشی بود اما به مرور ناوگان نوسازی و تعداد اتوبوس های فاقد سرمایش به حدود 330 دستگاه کاهش یافت.

*98، پایان عمر اتوبوسهای فاقد کولر
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد اظهار داشت: قرارداد با بخش خصوصی 10 ساله است و دوره تعهد این اتوبوس ها سال 98 به پایان می رسد و باید نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کرد.
اتحادی بیان کرد: تا سال 98 می کوشیم اتوبوس های فاقد کولر را از ناوگان خارج کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در گرمای تابستان تردد با اتوبوس های فاقد کولر شرایط سختی را برای مسافران رقم می زند ولی امکان خواباندن اتوبوس های فاقد کولر نیز وجود ندارد و این اقدام موجب افزایش سرفاصله زمانی سرویس دهی و نارضایی بیشتر شهروندان خواهد شد.
اتحادی ادامه داد: امکان سوار کردن سامانه سرمایشی بر روی اتوبوس های قدیمی نیز از لحاظ فنی وجود ندارد.

*پیگیری برای نوسازی 300 دستگاه اتوبوس
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پیگیر هستیم از محل تسهیلات دولتی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت؛ سهمیه نوسازی 300 دستگاه اتوبوس برای کلانشهر مشهد را اخذ کنیم.
وحید برکچی افزود: همچنین اتوبوس هایی در ناوگان وجود دارد که مهلت 10 ساله فعالیتشان به پایان رسیده ولی این اتوبوس ها دارای کولر و سامانه سرمایشی هستند.
وی ادامه داد: در حال رایزنی با کمیته فنی استانداری هستیم تا مجوز استفاده مجدد از این اتوبوس ها را دریافت کنیم و با بازسازی، آنها را جایگزین اتوبوس های بدون کولر کنیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اتوبوس هایی با صندلی داغ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..