تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تير خلاص شكار به گونه‌هاي ج

سلامت نیوز:گروه حقوق و قضازنگ خطر و آژير قرمز خطر نابودي محيط زيست كشور، سال‌هاست به صدا درآمده و بارها كارشناسان و فعالان محيط زيست هشدارهايي مبني بر انقراض گونه‌هاي جانوري و گياهي و تخريب محيط زيست مطرح كرده‌اند، اما گويا اين صدا هنوز به گوش مسئولان نرسيده و در اين زمينه احساس خطر نكرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،زنگ خطر و آژير قرمز خطر نابودي محيط زيست كشور، سال‌هاست به صدا درآمده و بارها كارشناسان و فعالان محيط زيست هشدارهايي مبني بر انقراض گونه‌هاي جانوري و گياهي و تخريب محيط زيست مطرح كرده‌اند، اما گويا اين صدا هنوز به گوش مسئولان نرسيده و در اين زمينه احساس خطر نكرده‌اند.

بسياري از گونه‌هاي جانوري و گياهي در معرض خطر جدي قرار گرفته‌اند و درختان و جنگل‌هاي زيادي به لحاظ نبود نظارت جدي در آستانه نابودي قرار گرفته‌اند، اما گويا مسئولان و متوليان امر هنوز ضرورت برنامه‌اي منسجم براي حفاظت از محيط زيست كشور را درك نكرده‌اند.

شكارغيرمجاز نيز از موضوعاتي است كه اين سال‌ها آسيبي جدي را متوجه برخي از گونه‌هاي جانوري كرده و بسياري را با خطر انقراض مواجه كرده است.

امروزه شكارچيان با استفاده از لوازم و تجهيزاتي مدرن به راحتي مي‌توانند گونه‌هاي مورد نظر خود را شكار كرده و در اين ميان محيط‌بانان كه از آن‌ها به عنوان پاسداران محيط زيست ياد مي‌شود، در بسياري از موارد به دلايل گوناگون نمي‌توانند مانع اين اقدام آن‌ها شوند اما اين پايان غصه تلخ محيط زيست كشورمان نبوده و در شرايطي كه محيط زيست و جانوران بيش از هر زمان نياز به توجه و مساعدت مسئولان دارند،

صدور مجوز به شكارچيان خارجي و اجازه شكار به آن‌ها با بهانه ارزآوري به كشور آخرين تير را بر قلب رنجور گونه‌هاي جانوري كشور وارد كرده‌است. مجوزهايي كه به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان به شکارچیان خارجی فروخته می‌شود.

و با اين مجوز اتباع ديگر كشورها به راحتي مي‌توانند وارد كشور شده و به شكار برخي از گونه‌ها بپردازند اما اين سوال مطرح مي‌شود ارزآوري به كشور بايد به بهاي گزاف نابودي گونه‌هاي جانوري تمام شود؟ اتباع بيگانه كه تعدادي از آن‌ها را نيزآمريكاييان تشكيل مي‌دهند با پرداخت اين مبلغ به راحتي مي‌توانند وارد حريم محيط زيست كشور شده و به شكار بپردازند.

هرچند گفته مي‌شود محيط‌باناني نيز آن‌ها را همراهي مي‌كنند اما اين شكارچيان با ايجاد كمپ‌هايي در اين مناطق چند شبانه‌روز به دنبال يافتن شكار مورد نظر خود هستند و البته محيط‌بانان هم نمي‌توانند تمام مدت به خصوص هنگام شب آن‌ها را همراهي كنند و ممكن است به دليل نبود نظارت جدي در اين زمان حيوانات ديگري را هم شكار كنند

اما اين سوال مطرح مي‌شود در حالي كه بارها مسئولان محيط زيست در مورد برخي از گونه‌هاي جانوري هشدارهاي جدي داده‌اند و در كنار آن هنوز هم موفق به كنترل شكارچيان غيرمجاز نشده‌اند، آيا صدور مجوز شكار به اتباع خارجي منطقي است؟

آژیر خطر انقراض حیات‌وحش

علی ابراهیمی، عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره صدور شکار برای شکارچیان خارجی در مناطق حفاظت شده به «خانه ملت» معتقد است: قطعا خطر انقراض حیات وحش باید با منع صدور مجوز برای شکارچیان خارجی متوقف شود. رویه ناصحیح سازمان محیط زیست با صدور مجوز برای شکارچیان خارجی توجیهی ندارد زیرا با این نوع از اقدامات، به‌طورمستقیم به سمت انقراض وحوش در کشور حرکت می‌کنیم.

اين نماینده مجلس، با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید پاسخگوی حضور شکارچیان خارجی برای شکار در ایران باشد، تصریح کرده‌است: نباید به قیمت ارزآوری در کشور، انقراض وحوش را رقم زد. رویه ناصحیح محیط زیست برای صدور مجوز برای شکارچیان خارجی که در مناطق حفاظت شده دست به شکار می‌زنند به هیچ وجه ممکن پسندیده نیست.

وی ادامه داد: مسئولان محیط زیست، پس از پایان تعطیلات مجلس شورای اسلامی بايد پاسخگو ي حضور شکارچیان خارجی در کشور برای شکار در مناطق حفاظت شده باشند. خطر انقراض وحوش با عدم صدور مجوز برای شکارچیان خارجی متوقف شود.

عملکرد ضعیف سازمان‌های حفاظت محیط زیست

اما نكته مهم اين است كه مجوز به شكارچيان خارجي زمان زادآوري و توليدمثل گونه‌ها صادر شد كه اين موضوع نيز نارحتي بسياري از فعالان محيط زيست را به دنبال داشت زيرا صدور مجوز همزمان با فصل زادآوری و زاد و ولد حیات وحش و در مناطق شکار‌ممنوع امر ناپسند بوده كه هیچ توجیهی هم ندارد.

تير خلاص نابودي در حالي قلب محيط زيست و گونه‌هاي جانوري كشور را نشانه رفته است كه کارشناسان اتفاق نظر دارند که متاسفانه آن‌گونه که باید، از منابع طبیعی کشور و محیط زیست، محافظت و مراقبت نشده است. عملکرد ضعیف سازمان‌های حفاظت محیط زیست و عدم فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه، باعث شده است روند تخریب محیط زیست با شدت انجام شود که برای دیدن آثار مخرب آن نیازی نیست منتظر سال های آینده باشیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تير خلاص شكار به گونه‌هاي ج»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..