تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استان کردستان دو درصد بیماران ام‌اس کشور را دارد

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، هومن قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در سال ۹۶ تعداد ۲ هزار و ۴۵۷ بیمار خاص در استان کردستان شناسایی شد که این تعداد تا پایان خردادماه سال جاری به ۲ هزار و به ۶۹۷ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه این تعداد بیمار خاص در استان از خدمات دانشگاه علوم پزشکی بهره‌مند هستند،افزود:جامعه بیماران خاص استان کردستان به تفکیک نوع بیماری و بر اساس فراوانی، یک هزار و ۲۲۵ بیماران ام‌اس دریافت کننده دارو، ۶۷۱ بیمار پیوند کلیه، ۵۴۷ بیمار دیالیزی، ۱۳۸ بیمار هموفیلی و ۱۱۶ بیمار تالاسمی را شامل می‌شود.

قصری با بیان اینکه نمی‌توان افزایش آمار بیماران خاص را با قطعیت نامطلوب تفسیر کرد، گفت: ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی موجب می‌شود که آمار مرگ و میر بیماران خاص کاهش و نرخ امید به زندگی افزایش یابد بنابراین طبیعی است که در کنار نرخ رشد معمول برخی از این بیماری‌ها و رشد جمعیت کشور تعداد بیماران شناسایی شده افزایش یابد.

وی به افزایش طول عمر بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: در گذشته میانگین عمر یک بیمار تالاسمی ماژور ۱۲-۱۰ سال بود و این در حالی است که بسیاری از بیماران تالاسمی ماژور قریب به ۳۰ سال سن دارند که با گذشته قابل قیاس نیست و باید تلاش کرد تا زندگی با کیفیت‌تری را به آنان هدیه کرد.

قصری آمار بیماران تالاسمی و هموفیلی استان را به ترتیب ۱۱۶ و ۱۳۸ بیمار اعلام و بیان کرد: در سال جاری هیچ بیمار تالاسمی ماژوری به شمار بیماران تالاسمی افزوده نشده است و در مورد بیماری هموفیلی نیز ۷ بیمار دارای اختلالات خونریزی دهنده شناسایی شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره آمار تفیکی بیماران هموفیلی در شهرستان‌های استان گفت: ۷۵ بیمار در سنندج، ۲۱ بیمار در قروه، ۱۷ بیمار در مریوان، ۱۲ بیمار در سقز، ۶ بیمار در بیجار، ۴ بیمار در بانه و ۳ بیمار نیز در کامیاران از دانشگاه علوم پزشکی کردستان دارو و خدمات درمانی خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۸۵ بیمار ام‌اس در سال ۹۷ شناسایی شده‌اند و دارو دریافت می‌کنند، ادامه داد: شمار بیماران ام‌ اس در پایان سال ۹۶، یک هزار و ۴۰ بیمار بود که این رقم به یک هزار و ۲۲۵ بیمار در پایان خرداد ماه امسال رسیده است.

معاون درمان علوم پزشکی کردستان افزود: استان کردستان دو درصد بیماران ام‌اس کشور را دارا است و سنندج با دارا بودن ۵۵۱ بیمار بیشترین تعداد بیماران مبتلا به ام‌اس را در استان به خود اختصاص داده است.

قصری با تاکید بر اینکه هیچ کس در مورد دلایل اصلی اشتباه سیستم ایمنی بدن برای حمله به اعصاب در بیماری ام‌اس نمی‌تواند نظر قطعی دهد، تصریح کرد: پزشکان معتقدند که ترکیبی از ژنتیک و عواملی در محیط می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

وی تصریح کرد: دلایل اصلی ابتلا به بیماری ام‌اس همچنان ناشناخته است، اما زنانی که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی قرار دارند بیش از دو برابر مردان در معرض ابتلا قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه هم اکنون ۵۴۴ بیمار دیالیزی و ۳ بیمار دیالیز صفاقی در استان کردستان حضور دارند، گفت: سنندج با دارا بودن ۱۷۹ بیمار، سقز ۱۰۹، مریوان ۷۱، قروه ۵۴، دیواندره ۴۱، کامیاران ۳۶، دیواندره ۲۴، بیجار ۱۷ و دهگلان ۱۶ به ترتیب شهرستان‌هایی هستند که بیماران دیالیزی در مراکز درمانی آن‌ها از خدمات دیالیز استفاده می‌کنند.

قصری شمار بیماران پیوند کلیه دریافت کننده دارو در استان کردستان را ۶۷۱ اعلام کرد و گفت: در سال ۹۷، جهت ۱۶ بیمار پیوند کلیه پرونده تشکیل شده است تا در استان کردستان خدمات پزشکی خود را دریافت کنند.

وی همچنین از وجود ۱۲۱ تخت دیالیز، ۱۲۷ دستگاه دیالیز و ۶۸ پرستار حاضر در بخش‌های دیالیز مراکز درمانی استان خبر داد.

معاون درمان دانشگاه دلایل اصلی نارسایی کلیه را کاهش جریان خون به کلیه‌ها و آسیب مستقیم به بافت آن‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: افزایش آمار انواع دیابت و فشار خون زنگ‌های خطری است که مدت‌هاست به صدا درآمده و در آینده نه چندان دور می‌تواند موجب افزایش آمار بیماران دیالیزی و پیوند کلیه شود.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد جمعیت استان کردستان را بیماران خاص تشکیل داده‌اند، گفت: ۱۶ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال اعتبارات درمانی و ۱۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال مساعدت دارویی در سال ۹۶ به بیماران خاص استان اختصاص یافته است و ۶ میلیارد و ۶۸ میلیون ریال نیز در بخش مساعدت‌های بستری و شیمی درمانی هزینه شده است.

انتهای پیام/م

دلایل اصلی ابتلا به بیماری ام‌اس همچنان ناشناخته است



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استان کردستان دو درصد بیماران ام‌اس کشور را دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..