تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزیاتو: ترفندهای تولید محتوای جذاب برای مخاطبانی که حوصله خواندن ندارند

این یک اشتباه رایج است. حتی نویسنده‌های حرفه‌ای رسانه‌های آنلاین نیز ممکن است مرتکب آن شوند.

هنگام تولید محتوا برای و‌ب‌سایت خود به چه کسی فکر می‌کنید؟

آیا مخاطب بالقوه نوشته‌های خود را در ذهن مجسم می‌کنید؟

آیا به این فکر می‌کنید که چه چیزی باعث می‌شود او روی این مطلب کلیک کند؟

این کاری است که تقریبا همه نویسنده‌های آنلاین انجام می‌دهند: آنها مخاطبان خود را به‌عنوان کسانی که مطالعه دوست دارند فرض می‌کنند.

اما این طرز فکر اشتباه است. کاملا اشتباه است. به این خاطر که رسانه آنلاین با رسانه چاپی و مجله و روزنامه کاملا فرق دارد.

محتوای آنلاین برای نگاه‌ انداختن‌های کوتاه است، نه مطالعه دقیق و کامل.

مخاطبین رسانه‌های آنلاین در حال شکار کردن موضوعات و مطالبی هستند که نگاهشان را جذب می‌کند و هیچ تفکر یا تامل عمیقی پشت این نگاه وجود ندارد.

بنابراین این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان نظر چنین مخاطبی که حوصله خواندن یک مطلب ندارد را جلب کرد؟

بگذارید توضیح بدهم …

تولید محتوای جذاب و جذب مخاطب

در زیر ۹ ترفند برای نوشتن یک مقاله آنلاین جذاب را برایتان نوشته‌ام.

آماده‌اید؟

۱- با مخاطب خود همانند حیوانات وحشی رفتار کنید

منظور از حیوانات وحشی توهین به شخصیت مخاطبان سایت نیست. منظور این است که آنها کسانی هستند که به «شکار» اطلاعات و محصولات مناسب برای خرید می‌پردازند – همانند یک پلنگ گرسنه که بدنبال طعمه‌ای برای شکار و سیر کردن شکم خود است.

وقتی پلنگ بوی طعمه را استشمام می‌کند، بدون هیچ‌گونه معطلی و در سریع‌ترین زمان‌ ممکن، تصمیم می‌گیرد: آیا این بوی یک غذای لذیذ است؟ آیا می‌توان با سرعت شکارش کرد؟

و تمام؛ شکار می‌کند.

مخاطب وب‌سایت شما نیز دو فکر در سر دارد: آیا این وب‌سایت آنچه او می‌خواهد ارائه می‌دهد؟ آیا می‌توان آن را به راحتی پیدا کرد؟

همان‌طور که پلنگ گرسنه برای شکار معطل نمی‌کند، مخاطب شما هم حوصله ندارد چندین دقیقه را صرف جست‌وجو برای مطلب موردعلاقه‌اش صرف کند. او دوست دارد در کوتاه‌ترین زمان آنچه می‌خواهد را پیدا کند. اگر سایت شما گزینه‌ها و بخش‌های زیادی داشته باشد شک نکنید که مخاطب بی‌خیال گشت زدن در آن می‌شود و به سراغ وب‌سایت بعدی خواهد رفت.

مخاطبان در نگاه اول بدون هیچ قضاوت یا پیش‌زمینه فکری، همه جای سایت را نگاه خواهند کرد. در این زمان آنها فکر نمی‌کنند که آیا در مکان درستی هستند یا خیر. اصلا اصراری به تصمیم‌گیری ندارند و فقط می‌خواهند ببینند چیزی نظرش را جلب می‌کند یا خیر.

بنابراین، وقتی مخاطب وارد سایت شما می‌شود، چگونه می‌توانید رسالت و هدف خود را در همان نگاه اول به او منتقل کنید؟

۲- همیشه مهم‌ترین طالاعات خود را در صدر بگذارید

نوشتن در رسانه‌های آنلاین با نوشتن در رسانه‌های چاپی کاملا متفاوت است.

یک مقاله(ی چاپی) ممکن است به این صورت باشد: اول از همه توضیح دهید که قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنید. سپس، یک تصویر کلی از موضوع برای مخاطب ترسیم کنید. در مرحله بعدی، توضیح دهید. تشریح کنید و در آخر هم نتیجه‌گیری کنید.

مهم‌ترین بخش مقاله در قسمت جمع‌بندی گنجانده می‌شود.

اما در مورد مطالبی که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند، روند کار دقیقا برعکس است: همیشه مهم‌ترین موضوع باید در ابتدای مقاله یا خبر نوشته شود.

به‌طور مثال: شما بدنبال یافتن یک کاناپه سه نفره قرمز رنگ هستید. وقتی وارد سایتی می‌شوید، انتظار دارید که کاناپه‌های موجود را با قیمت و ترکیب رنگ‌هایش ببینید. به همین خاطر، سریعا به قسمتی می‌روید که مخصوص کاناپه است.

یا مثلا بدنبال یافتن نویسنده برای سایت خود هستید. فرض را بر این بگذاریم که سایت شما در حوزه پزشکی است و بسیار هم مهم است که نویسنده ساکن تهران باشد. به این ترتیب، دنبال این عنوان خواهید گشت: «نویسنده وب در حوزه پزشکی»

اطلاعاتی که برای مخاطبین سایت شما بسیار مهم هستند اغلب به‌عنوان شرحی از کاری که شما انجام می‌دهید، تلقی خواهد شد. اگر آنها متوجه این مساله بشوند و خط‌مش و رسالت شما را درک کنند، سپس بدنبال کشف جزئیات بیشتر برخواهند آمد. یعنی پس از این مرحله به سراغ اطلاعات بیشتری که در صفحه‌های دیگر هستند می‌روند.

خبرنگارها این فرم نوشتن را «هرم برعکس» می‌نامند. در مقاله‌های روزنامه‌ای، همه اطلاعات ارزشمند و مهم به صورت کلی در ابتدای مطلب آورده می‌شوند و سپس به دنبال آن به توضیح جزئیات و اطلاعات تکمیلی پرداخته می‌شود. در این حالت، شما با خواندن اولین پاراگراف متوجه موضوع کلی مقاله خواهید شد.

این روند در مقاله‌های آنلاین نیز مصداق دارد. یعنی مخاطب شما باید یک تصویر کلی از اصل موضوع در اختیار داشته باشد. برای این منظور شما چه کاری باید انجام دهید؟ یا چگونه می‌توانید نظر آنها را جلب کنید؟

بیشتر بخوانید: ۳۰ توصیه برای آنکه وبلاگ نویس حرفه ای شویم

۳- به‌هیچ‌عنوان سعی نکنید باهوش یا خلاق باشید

این را در نظر داشته باشید که مخاطب رسانه‌های آنلاین حوصله و قت این را ندارد که روی کلمه‌ها یا جمله‌های شما تمرکز کند. او همیشه عجله دارد و می‌خواهد پس از دیدن سایت شما سراغ شکارهای بعدی‌اش برود.

به همین خاطر، توضیحات ساده بهترین راهکار هستند.

استیو کراگ – نویسنده قهار حوزه معماری و متخصص تولید محتوای آمریکایی – در این رابطه گفته: «یک صفحه وب باید واضح و گویا باشد. باید در نگاه اول هدفش را نشان دهد.»

عبارات و جملات هوشمندانه به فکر کردن مخاطب نیاز دارند. این جملات در واقع از خواننده می‌خواهند که فکر کند. درک کند. این سیاست برای رسانه‌های آنلاین اصلا مناسب نیست زیرا همان‌طور که در بالا اشاره کردم، افرادی که در وب دنبال مطلب هستند شکارچی هستند و وقتی برای فکر کردن ندارند.

بنابراین، محتوای سایت خود را ساده نگه دارید.

مطالب خود را طوری ساده بنویسید که انگار برای یک نوجوان ۱۲ ساله نوشته‌اید. اگر قصد شوخی کردن یا اضافه کردن طنز به مطلب دارید، مطمئن شوید که در جذابیت هرچه بیشتر مقاله تاثیر دارد. در غیر این صورت آن را به دست فراموشی بسپارید.

۴- برای کسانی بنویسید که فقط نگاهی به مطلب می‌اندازند

چه تعداد از مردم واقعا محتواهای اینترنتی را می‌خوانند؟

تقریبا هیچ‌کسی!

«کاری که اغلب مخاطبین سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند این است که یه نگاه کلی و گذرا به صفحات مختلف دارند و فقط با چشم سر تیترها را می‌خوانند. سپس روی اولین موضوعی کلیک می‌کنند که برایشان جذاب است یا بدنبال آن هستند.»

تحقیقات علمی در این رابطه می‌گویند که فقط ۱۶ درصد از کاربران اینترنتی همه کلمات و جملات یک مطلب را می‌خوانند.

بیشتر افراد فقط به نگاهی گذرا بسنده می‌کنند.

چگونه می‌توانید برای کاربرانی که فقط نگاهی گذرا به مطالب دارند مطلب بنویسید؟ فهرست زیر را بخوانید:

آیا تیتر مطالب گویای اهداف سایت شما هست؟ آیا نوشته زیر عکس‌ها به خوبی پیغام فروش را منتقل می‌کنند؟ (در مورد فروش محصولات) آیا میان‌تیترها به اندازه کافی خلاصه هستند که نکات کلیدی را به کاربر منتقل کنند؟ آیا نکاتی که بولت‌وار نوشته شده‌اند، به اندازه کافی کوتاه هستند؟

کاربران اینترنتی همیشه به دنبال شکار محصول یا اطلاعات هستند. مطلب خود را به‌گونه‌ای بنویسید که او مهم‌ترین نکات را با یک نگاه کلی و گذرا ببیند و متوجه اصل ماجرا شود.

۵- از کلمه‌های آشنا و رایج استفاده کنید

مخاطب وقتی روی یک مطلب کلیک می‌کند که کلمه‌های آن را دیده و برایش جذاب بوده است.

تصور کنید که بدنبال یافتن بلیط هواپیمای ارزان به بانکوک هستید. چه عبارتی را سرچ می‌کنید: پرواز مقرون‌به‌صرفه، بلیط ارزان یا بلیط ارزان به بانکوک؟

تقریبا هیچ مخاطبی «پرواز مقرون‌به‌صرفه» را گوگل نمی‌کند. شما می‌توانید این موضوع را در ابزار کلمات کلیدی گوگل ببینید و متوجه شوید که مردم بیشتر چه واژه‌هایی را جست‌وجو کرده‌اند.

همیشه کلمات رایجی که مردم بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند را در نظر داشته باشید. شاید تصور کنید که نوشتن کلمه‌ها و جملات ادبی زیباتر و جذاب‌تر است و بعضا هم می‌توانند بهتر اهداف و کاراکتر ما را نمایش دهند. اما این را همیشه مدنظر داشته باشید که کاربران سایت‌های اینترنتی همیشه بدنبال یافتن کلمه‌ها و عبارت‌های آشنا هستند.

به همین خاطر بسیار مهم است کلماتی را مورداستفاده قرار دهید که اکثریت مردم از آنها برای سرچ استفاده می‌کنند. به این ترتیب این اطمینان را به او می‌دهید که به سایت و محل درست آماده است.

تولید محتوای جذاب و جذب مخاطب

۶- برای کاربران تنبل بنویسید

همان‌طور که پلنگ گرسنه بدنبال ساده‌ترین طعمه برای شکار است، مخاطب وب‌سایت نیز تلاش چندانی برای مطالعه کامل یک مطلب نمی‌کند.

به همین خاطر لازم است متن خود را ساده و روان بنویسید:

پاراگراف‌ها کوتاه باشند – حداکثر چهار جمله جملات کوتاه باشند – به‌طور میانگین ۱۲ کلمه از کلمه‌های غیر ضروری پرهیز کنید از نوشتن واژه‌های نامفهوم پرهیز کنید از جملات و افعال مجهول استفاده نکنید از تکرارهای غیرضروری بپرهیزید مخاطب خود را به طور مستقیم موردخطاب قرار دهید – از کلمه تو یا شما استفاده کنید متن خود را کوتاه کنید

کوتاهی متن باید چقدر باشد؟ «استیو کروگ» پیشنهاد داده نیمی از کلمه‌های هر صفحه را دور بریزید. سپس، نیمی از نیمه‌ی باقی‌مانده را نیز دور بریزید. بدون شک این کار برای یک نویسنده چندان آسان نیست. اما انجامش دهید. برای خود یک چالش درست کنید و به تدریج کوتاه‌نویسی را بیاموزید.

بیشتر بخوانید: رونق کسب و کار فریلنسرها، آینده استارت آپ ها

۷- انتظار این را داشته باشید که مخاطبان به همه صفحات وب‌سایت شما سر خواهند زد

مردم همیشه یک کتاب را از فصل اول شروع می‌کنند به خواندن و سپس به مطالعه فصل‌های دو و سه و چهارم می‌پردازند.

اما تصور کنید که یک نفر کتابی را بردارد و از صفحات میانی به صورت رندم آن را مطالعه کند. این فرد ممکن است حتی فصل آخر را باز کند.

این اتفاق در مورد صفحات وب بسیار نرمال است. کاربر لزوما وارد هوم‌پیج نمی‌شود و ممکن است از صفحات میانی شروع به خواندن یک مطلب کند.

برای اینکه بدانید اغلب کاربران چگونه وارد سایت شما می‌شود، دستور زیر را اجرا کنید:

Google Analytics >> Site Content >> Landing Pages

در این قسمت از گوگل آنالیتیکز می‌توانید بازدیدکننده‌های هر صفحه از وب‌سایت خود را ببینید.

همه صفحه‌‎های وب باید طوری باشند که در یک نگاه مرور شوند همه صفحات باید به مخاطب نشان دهد که او کجاست؛ و هدف و موضوع اصلی سایت چیست همه صفحه‌های سایت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را به انجام کاری بعدی یا رفتن به صفحه‌ای دیگر ترغیب کند. مثلا می‌توانید از مخاطب درخواست کنید در سایت ثبت‌نام کند یا نظر خود را زیر مطالب بنویسد. به نقشه‌سایت خود برای هدایت مخاطب به صفحه‌های مختلف اکتفا نکنید. به‌منظور تشویق کاربر برای رفتن از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌توانید لینکی در صفحه بگذارید.

۸- برای شکارچی‌های آنلاین تله بگذارید

همان‌طور که بارها اشاره کردیم، کاربران بالقوه شکارچی اطلاعات و محصولات هستند.

چگونه می‌توانید نظر آنها را به سایت خود جلب کنید؟

اطلاعات مفید برای این دسته از کاربران را تهیه و تولید کنید. این مساله به چگونه نوشتن SEO بستگی دارد:

به همه سوالاتی که ممکن است برای مخاطب احتمالی به‌وجود آید پاسخ دهید برای هر صفحه یک موضوع کلیدی در نظر بگیرید در یک مطلب چندین لینک به سایت خود یا سایت‌های دیگر داشته باشید. از عبارات و جملاتی استفاده کنید که مخاطب بدنبال آنهاست.

مهم‌تر از همه: کمک‌رسان باشید

تولید محتوای جذاب و جذب مخاطب

۹- سایت باید جاذبه بصری داشته باشد

علاوه بر محتوا، طراحی سایت نیز باید زیبا و جذاب باشد.

شما نمی‌توانید بدون توجه به جلوه بصری نوشته‌ها، متن و مقاله بنویسید. با بولت‌گذاری در متن نوشته‌ها می‌تواند روند سریع خواندن و مرور کردن مطلب را برای کاربر آسان کنید.

سادگی و زیبایی سایت و نوشته‌ها به خوانایی هر چه بیشتر آنها کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود مخاطب سریع‌تر و راحت‌تر موضوع موردنظرش را بیابد.

برای افزایش جلوه بصری مطلب خوب است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تا حد امکان به جای کلمات از عکس یا ویدئو استفاده کنید از اندازه‌های مختلف برای نوشته‌های خود (فونت) استفاده کنید از نقل‌قول‌ها یا نظر کاربران برای اعتبار بخشیدن به مطلب خود بهره بگیرید تیترهای بزرگ را با زیر/رو تیر بشکنید. پاراگراف‌ها را با بولت کوتاه کنید

از همه مهم‌تر: از شلوغی و در هم بودن دوری کنید. میان پاراگراف‌ها فضای خالی و سفید بگذارید. این کار نه تنها باعث خوانایی بیشتر مطلب می‌شود بلکه اعتبار بیشتری به سایت شما می‌بخشد.

حقایقی جالب در مورد نوشتن مقاله‌های اینترنتی جذاب و کلیک‌خور

شاید دوست داشته باشید بشنوید که نوشتن مقاله‌ی جذاب و کلیک‌خور بسیار آسان است. اما واقعیت این است که نوشتن آسان است، اما مفید و جذاب بودن آن پاشنه آشیل سایت‌های اینترنتی است.

هرگز مخاطب خود را یک دانشجو یا فردی که عاشق مطالعه است در نظر نگیرید و از جملات پیچیده و کلمه‌های ثقیل استفاده نکنید. زیاده‌گویی نکنید. توضیحات اضافی و تکراری ندهید و سعی نکنید کلمه‌های مترادف زیادی در جمله‌هایتان استفاده کنید. تا جای ممکن همه جمله‌ها را کوتاه و ساده بنویسید. قرار نیست برای همه انسان‌ها و سلیقه‌ها مطلب بنویسید. اول خود و هدف خود را بشناسید و سپس بر اساس آن پیش بروید. یعنی دید کامل و صحیحی به کاری که انجام می‌دهید داشته باشید. همیشه شفاف، اختصاصی و بی‌پروا بنویسید.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزیاتو: ترفندهای تولید محتوای جذاب برای مخاطبانی که حوصله خواندن ندارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..