تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جای خالی پوشاک ایرانی در ویترین‌ فروشگاه‌ها/ تصاحب بازار داخلی با بِرندهای خارجی

ساعت: 15:07 منتشر شده در مورخ: 1397/04/23 شناسه خبر: 1385995

یکی از مشکلات اساسی بانوان ایرانی محجبه تهیه لباس‌های مناسب، با کیفیت و در عین حال زیبا و متناسب با مد روز است؛ این در حالی است که تعداد کم فروشگاه‌های مربوط به محصولات عفاف و حجاب و تنوع پایین محصولات، محدودیت‌هایی را برای بانوان ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ با توجه به فرا رسیدن هفته عفاف و حجاب نمایشگاه "درّماندگار" با همکاری ستاد عفاف و حجاب استان همزمان با دومین نمایشگاه "خانه ایرانی، کالای ایرانی" در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی قزوین برپا شد. 


در این نمایشگاه که از 19 تا 22 تیر ماه سال جاری برپا بود؛ علاوه بر روسری، چادر و دیگر محصولات حجاب، غرفه‌هایی نیز به منظور عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در زمینه حجاب اختصاص یافته بود. 

یکی از مشکلات اساسی بانوان ایرانی محجبه تهیه لباس‌های مناسب، با کیفیت و در عین حال زیبا و متناسب با مد روز است؛ این در حالی است که تعداد کم فروشگاه‌های مربوط به محصولات عفاف و حجاب و تنوع پایین محصولات، محدودیت‌هایی را برای بانوان ایجاد کرده است. 

بدون شک برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب در طول سال، بستر مناسبی برای حضور تعداد زیادی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی بوده و موجب می‌شود که علاقه‌مندان به حجاب اسلامی با فراغ باز و خیال راحت‌تری کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. 

 

 

اعظم ساوجی تولیدکننده محصولات حجاب و عفاف بنیتا شعبه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار  صبح قزوین می‌گوید: این روزها شاهد هستیم که مانتوها کوتاه بوده و یا فاقد دکمه و جلو باز هستند و اگر هم بلند هستند قیمتشان بیشتر است؛ لذا خانواده‌ها با توجه به وسع مالی خود از یک سو و نبود کالای مناسب متنوع با قیمت‎های پایین از سوی دیگر، مجبور به خرید مانتوهای نامناسب موجود در بازار می‌شوند. 

وی اضافه می‌کند: ما در تولید کالای خود کیفیت و استفاده از طرح‌های زیبا را مدنظر قرار می‌دهیم و همین امر موجب رضایت مشتریان و اقبال آنها به سمت خرید تولیداتمان شده است؛ به طوریکه هستند مشتریانی که چادری نیستند اما به دلیل زیبایی کار، به خرید آن ترغیب می‌شوند؛ چه بسا همین امر در چادری شدن آنها در آینده موثر باشد. 

ساوجی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان عنوان می‌کند: با نوسان قیمت دلار قیمت تولیدات نیز افزایش یافت و برخی از مردم می‌گویند در شرایط کنونی و با این وضع قیمت‌ها ما چگونه می‌توانیم برای دختران خود چادر بخریم وقتی در خرید مانتو و لباس آنها مشکل داریم. 

وی ادامه می‌دهد: اگر قیمت‌ها کاهش یابد یا تخفیف‌های ویژه‌ای برای دخترانی که به سن تکلیف می‌رسند یا دختران جوان دانشجو قائل شود، قطعا آنها نیز به سمت استفاده از چادر و پوشاک اسلامی ترغیب می‌شوند. 

مسئول شعبه فروشگاه محصولات حجاب و عفاف بنیتا در قزوین با اشاره به اشتغال زایی فروشگاه بنیتا به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 16 نفر در قزوین بیان می‌کند: یکی از مشکلات تولیدکنندگان عدم پرداخت به موقع پول کالاها از سوی کسانی است که با آنها کار می‌کنیم؛ این امر نیز موجب تاخیر در پرداخت حقوق کارگران و در نتیجه نارضایتی آنها می‌شود. 

 

 

فاطمه عطایی نژاد کارشناس طراحی لباس و مدیرعامل انجمن خانه طراحان مینودری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوینمی‌گوید: نمایشگاه مکان مناسبی برای نشان دادن میزان توانایی افراد است و تفاوت آن با فروشگاه در این است که مردم تا احساس نیاز نکنند به فروشگاه مراجعه نمی‌کنند؛ اما نمایشگاه محل فروش، عرضه و معرفی کالا و به نمایش گذاشتن توانمندی تولیدکنندگان است.

وی ادامه می‌دهد: قزوین در رشته طراحی و دوخت لباس جزء استان‌های نوپا است؛ اما طراحان قزوینی دارای پتانسیل بالایی هستند فقط باید به توانایی آنها اطمینان شود؛ تولیدکنندگان باید بدانند که فقط دوختن محصول کافی نیست؛ بلکه مهمتر از آن طراحی کالا است. 

مدیرعامل انجمن خانه طراحان مینودری عنوان می‌کند: اگر تولیدکنندگان بدانند که اگر با طراحان کار کرده و آنها را استخدام کنند معاف از مالیات می‌شوند صددرصد از طراحان استفاده می‌کند؛ درحالیکه بسیاری از تولیدکنندگان از این موضوع مطلع نیستند. 

وی بیان می‌کند: طراحان ایرانی بازار کار ندارند و تولیدکنندگان تصور می‌کنند که لازمه کار و موفقیت آنها فقط به کار گرفتن خیاط‌ها و دوزنده‌های متبحر است؛ درحالیکه در ابتدای امر باید طراحان دانش‌آموخته و آگاه به شرایط و ذائقه مخاطبان جامعه استخدام کنند که متاسفانه هنوز به این اعتقاد نرسیده‌اند. 

عطایی نژاد با اشاره به دلایل عدم استقبال از تولیدات ایرانی می‌گوید: متاسفانه یکی از دلایل، پر بودن ویترین‌ها از کالا و لباس‌های غیرایرانی است؛ در حالیکه ویترین‌هایی با لباس ایرانی بسیار محدود هستند. 

 

 

وی اضافه می‌کند: اگر به طور مثال با تعدادی از ویترین‌های قزوین برای فروش کالای ایرانی قرارداد منعقد کنند و همه این مغازه‌ها نیز با طراحان ایرانی همکاری کنند به طور قطع استقبال مخاطبان هم افزایش خواهد یافت. 

کارشناس طراحی لباس تاکید می‌کند: دولت می‌تواند برای عرضه کالا با قیمت پایین به طراحان و تولیدکنندگان سوبسید و یارانه تولید دهد؛ در این صورت با ایجاد انگیزه در طراحان و تولیدکنندگان، قیمت‌ها هم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکل موجود در زیرساخت‌‌ها ادامه می‌دهد: ما باید از نخ شروع کنیم، طراحی آخرین مرحله است؛ اگر شرکت‌های ریسندگی و بافندگی کشور فعال شوند صددرصد قیمت‌ها کم می‌شود؛ اما متاسفانه وقتی شرکت‌هایی همچون شرکت پوشینه باف قزوین تعطیل باشد و ما مجبور به وارد کردن نخ یا پارچه از سایر استان‌ها یا کشورها باشیم بدون شک شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

عطایی نژاد معتقد است که هجمه‌های فرهنگی فقط قشر کمی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما وقتی مردم به زیبایی حجاب برسند قطعا جذب پوشاک ایرانی اسلامی خواهند شد. 

وی بیان می‌کند: اگر طراحان لباسی در شأن بانوان ایرانی طراحی کنند و ویترین‌های شهر پر از پوشاک ایرانی شود؛ دیگر مردم سراغ لباس‌های خارجی نمی‌روند؛ گله از فعالیت خود ماست؛ باید در ابتدا از خودمان شروع کنیم چراکه می‌توان ذائقه مخاطبان را با طراحی و عرضه کالاهای مناسب ایرانی تغییر داد. 

 

 

زهرا ملاحسنی مدیر خانه ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار می‌کند: استقبال مخاطبان به نسبت تبلیغی که شده خوب است؛ اما اگر تبلیغات بیشتری انجام می‌شد قطعا بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم افزایش می‌یافت. 

وی می‌افزاید: یکی از راه‌های مهم افزایش استقبال از اجناس ایرانی همین برگزاری نمایشگاه‌هاست؛ چون نمایشگاه فضایی است که در زمان کوتاه تعداد زیادی از افراد از غرفه‌ها بازدید کرده و کارها را می‌بینند که این خود یک نوع تبلیغ موثر برای خرید کالای ایرانی است. 

ملاحسنی با اشاره به قیمت پایین اجناس خارجی در قیاس با کالای مشابه داخلی بیان می‌کند: وقتی یک بازرگان چینی تعداد بالایی از یک نوع کالا را به تولیدکننده آن کالا سفارش می‌دهد هزینه تمام شده کالا هم کاهش پیدا کرده و خیلی ارزان به دست مصرف کنندگان می‌رسد. 

وی حلال اصلی مشکلات را خود مردم می‌داند و ادامه می‌دهد: پایین بودن تعداد تولیدات به دلیل تقاضای کم، مشکل اصلی تولیدکنندگان ایرانی است که بر افزایش قیمت کالا هم تاثیر می‌گذارد؛ به نظر من این مشکل هم فقط به دست ایرانیان رفع می‌شود. 

 

مدیر خانه ایرانی در پاسخ به دلیل استقبال کم مردم از کالای ایرانی می‌گوید: متاسفانه کسانیکه شعار استفاده از کالای ایرانی سر می‌دهند خود به آن عمل نمی‌کنند؛ ضمن اینکه کالاهای ایرانی با کیفیت و تنوع زیاد به اندازه کافی در دسترس نیست. 

وی سیستم پخش کالا و تولیدات ایرانی در کشور را معیوب دانسته و می‌افزاید: اگر پخش کنندگان و مغازه داران ما ارق ملی بیشتر داشته باشند و کالاها را در دسترس عموم مردم قرار دهند استقبال مردم نیز به خرید اجناس ایرانی افزایش می‌یابد. 

ملاحسنی ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان خوبی داریم که تولیدات درجه یک با طراحی‌های مناسب تولید می‌کنند؛ اما با توجه به استقبال مردم از کالای غیرایرانی و تمایل آنها به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید اجناس خارجی، تولیدکنندگان ایرانی نمی‌گویند که کارشان ایرانی است و با برند خارجی محصولات خود را به فروش می‌رسانند که این هم یک مسئله مهم است. 

وی بیان می‌کند: متاسفانه مردم به جنس ایرانی پول کمتری در قیاس با کالای خارجی پرداخت می‌کنند؛ اما اگر به آنها گفته شود که کالا خارجی است چند برابر آن را حاضرند پول بپردازند و همین باعث شده که تولیدکننده ایرانی برند خود را روی کالای تولیدی‌اش نزند. 

ملاحسنی در پایان می‌گوید: ما تولیدکننده و محصولات خوبی داریم؛ اما پخش کننده منصف کم داریم؛ اگر تولیدکنندگان ایرانی بتوانند تولیدات خود را معرفی کرده و به تعداد بالا عرضه کنند؛ هیچ نیازی به حمایت و کمک ارگان یا نهادی نداشته و روی پای خود می‌ایستند. 

فاطمه حسنا کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین می‌گوید: مدت 8 ماه است که همراه با یکی دیگر از بانوان در زمینه دوخت ست روسری و آستینک، ملزومات حجاب‌ و همچنین چادر به صورت سفارشی و متناسب با اندام شخص فعالیت می‌کنیم. 

وی می‌افزاید: خوشبختانه نه فقط افراد محجبه و چادری بلکه افراد مانتویی هم که حجاب کاملی نداشتند استقبال خیلی خوبی از ست روسری و آستینک داشتند؛ چراکه ایده جدیدی است و با توجه به تنوع و ست بودن کارها، می‌توانند با استفاده از این پوشش در اوج زیبایی عفت خود را هم حفظ کنند.

کشاورز ادامه می‌دهد: اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد به طوریکه بتوان با قیمت پایین تولیدات را عرضه کرد؛ بدون شک استقبال مخاطبان نیز افزایش می‌یابد و ما افتخار می‌کنیم که کالای ایرانی تولید کرده و به دست مردم برسانیم. 

وی در پایان می‌گوید: متاسفانه در رده سنی نونهالان و همچنین رده سنی ۱۳ یا ۱۴ سال لباس زیبایی که متناسب با شئونات اسلامی باشد در جامعه پیدا نمی‌شود؛ لذا در فکر آن هستم که در این رده سنی تولیداتی را طراحی و عرضه کنم.


هرچند فضای اختصاص یافته برای نمایشگاه "درّ ماندگار" مساحت کوچکی را در برگرفته و تعداد کمی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب در این نمایشگاه حضور یافته بودند.

اما به هر صورت برگزاری همزمان نمایشگاه "خانه ایرانی، کالای ایرانی" و نمایشگاه عفاف و حجاب "درّ ماندگار" که هر دو با رویکرد خرید و معرفی توانمندی‌های تولیدکنندگان کالای ایرانی برگزار شد، فرصت مغتنمی بود تا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه دیدن کرده و با تولیدات ایرانی بیشتر آشنا شوند که همین امر نیز موجب رضایتمندی غرفه داران نمایشگاه عفاف و حجاب را فراهم کرده بود.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جای خالی پوشاک ایرانی در ویترین‌ فروشگاه‌ها/ تصاحب بازار داخلی با بِرندهای خارجی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..