تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برای درمان موخوره چه کار کنم؟

مجله سیب سبز - محیا شامحمدی: موخوره ايجاد شكاف طولي در مسير موها يا چند شاخه شدن انتهاي آزاد موهاست که استفاده از شامپوي نامناسب، خشكي بيش از حد مو و كوتاه نكردن طولاني مدت مو، از عوامل به وجود آورنده آن است. جداي از اين موضوع كه چرا موخوره به وجود مي‌آيد، موضوع مهم اين است كه چگونه موخوره از بين مي‌رود و راه‌حل چيست؟

بسياري از پزشكان مي‌گويند كوتاه كردن موها تنها راه از بين بردن موخوره‌ است؛ ولي استفاده از راه‌هاي طبيعي هيچ‌گاه ضرر ندارد و مي‌تواند بسياري از مشكلات را هم حل كند و به موهاي ما جاني تازه ببخشد. احتمالا سريع‌ترين راه‌حلي كه به ذهن همه ما مي‌رسد همين چيدن موهاست. ما در اينجا قصد داريم، راه‌حل‌هاي ساده و طبيعي ديگري غير از كوتاه كردن مو را به شما معرفي كنيم. پس با ما همراه باشيد.

اجازه دهيد موها به روش طبيعي خشك شوند


گرما و حرارت بيش از حد بزرگ‌ترين دشمن موي شماست. تا جايي كه ممكن است از گرما دوري كنيد. درست است كه كنار گذاشتن سشوار و اتو براي خانم‌ها دشوار به نظر مي‌رسد، اما بهتر است استفاده از اين وسايل را به بعد از خشك شدن موها موكول كنيد. حتما قبل از سشوار كشيدن از يك سرم مقاومت‌كننده در برابر گرما استفاده كنيد تا آسيب كمتري به موهاي‌تان وارد شود. فراموش نكنيد كه استفاده از سشوار، اتو و بابليس به عادت هر روزه شما تبديل نشود.
دوشاخه را به پريز نزن!
ماساژ مو با روغن

براي حفظ چربي و رطوبت مو، پوست سرتان را با روغن ماساژ دهيد، ماساژ دادن مو باعث مي‌شود رطوبت موهاي‌تان حفظ شود. مي‏‎توانيد از روغن زيتون، روغن بادام، روغن نارگيل يا تركيبي از اين روغن‌ها را استفاده كنيد. مقداري روغن روي مو ريخته و به آرامي ماساژ دهيد، مدت يك ساعت بگذاريد روي موها بماند سپس با شامپو موهاي‌تان را بشوييد.

ماسك تخم‌مرغ

تركيب زرده تخم مرغ، روغن زيتون و عسل درمان خوبي براي موخوره محسوب مي‌شود. يك زرده تخم مرغ را با سه قاشق سوپخوري روغن زيتون و يك قاشق سوپخوري عسل مخلوط كنيد تا يكدست شود. اين ماسك را به آرامي روي موهاي‌تان ماساژ دهيد به‌طوري كه كل مو را در بر بگيرد. براي تاثير بيشتر بهتر است موهاي‌تان را با يك كيسه يا كلاه حمام بپوشانيد تا مواد جذب موها شود. پس از يك ربع تا 20 دقيقه، موهاي‌تان را با شامپو ملايمي بشوييد.

کرم روغن زيتون و سركه سيب

موخوره بيشتر در موهاي خشك ديده مي‌شود، براي اينكه خشكي مو را از بين ببريد. سه قاشق غذاخوري روغن زيتون، دو قاشق غذا خوري سركه سيب، سه قاشق غذاخوري عسل و دو قطره افشره خوراكي رزماري را با هم مخلوط كنيد. تركيب اين مواد پس از مدتي شما را از شر موخوره خلاص مي‌كند.

ماسك تهيه شده را روي موهاي‌تان بگذاريد و كمي ماساژ دهيد سپس موهاي‌تان را با يك حوله يا دستمال ببنديد. اجازه دهيد ماسك به مدت ۲۰ دقيقه روي سرتان بماند سپس موهاي‌تان را شست‌وشو دهيد.

از برس مناسب استفاده كنيد

توصيه مي‌شود از برس و شانه‌هايي استفاده كنيد كه نوك نرمي دارند. برس و شانه‌هاي فلزي باعث صدمه ديدن مو‌ها مي‌شوند. به همين دليل توصيه مي‌شود از برس‌ها و شانه‌هايی از جنس طبيعي مثل چوب استفاده كنيد. فراموش نكنيد كه يك بار در روز شانه زدن مو كافي است. از برس كشيدن موهاي خيس خودداري كنيد. چون سبب كشيدگي موها و آسيب به آنها مي‌شود. علاوه بر اينها از گيره، سنجاق سر و كش‌هاي بيش از حد محكم هم استفاده نكنيد.

 لوسیون شيرين‌بيان

يك ليوان شيرين بيان را در سه ليوان آب جوش بريزيد و به مدت 10 دقيقه بجوشانيد. پس از سرد شدن آن را صاف كنيد. اين مايع را به نوك موهاي خود بماليد و اين عمل را هر روز تكرار كنيد تا موخوره از بين برود.

ماسك پاپايا

انبه هندي يا پاپايا سرشار از پروتئين است و نيازهاي مو را از جهت درخشش، رطوبت و رشد تامين مي‌كند. دو تكه از پاپايا را داخل مخلوط كن بريزيد تا به صورت خمير درآيد. دو قاشق سوپخوري ماست به آن اضافه كنيد، سپس آن را روي موهاي‌تان بريزيد به‌طوري كه كل كف سر را بپوشاند. نيم ساعت بعد موهاي‌تان را با آب و شامپو بشوييد.

برای درمان موخوره چه کار کنم؟
شست‌وشو با عسل

عسل يك نرم‌كننده طبيعي و فوق‌العاده براي مو محسوب مي‌شود. دو قاشق سوپخوري عسل را در ۴ فنجان آب گرم بريزيد و مخلوط كنيد. بعد از شامپو كردن، آن را روي موهاي‌تان بريزيد تا مدتي روي موها بماند و موهاي‌تان را نرم كند.

معجون شمبليله و دال عدس

يك قاشق غذاخوري شنبليله را با نصف فنجان دال عدس مخلوط و آسياب كنيد، بعد نصف فنجان كشك به آن اضافه كنيد و كاملا هم بزنيد. حالا اين معجون را به كل موها و پوست كف سرتان بماليد و حدود دو ساعت صبر كنيد و در نهايت موهاي‌تان را با يك شامپوي ملايم بشوييد. همچنين مي‌توانيد نصف فنجان كشك را با يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد، خوب به هم بزنيد و به موها و كف سرتان بماليد. حدود 20 دقيقه صبر كنيد. آن را بشوييد و ببينيد كه موهاي‌تان چقدر نرم، لطيف و درخشان مي‌شود.

مخلوط درخشان‌كننده انبه و ماست

يك انبه رسيده متوسط را پوست بكنيد، دانه‌ آن را جدا كرده و آن را قطعه قطعه كنيد، بعد آن را درون مخلوط‌كن بريزيد و خوب هم بزنيد تا كاملا حالتي خميري پيدا كند. حالا يك فنجان ماست تازه به انبه اضافه كنيد و موها و پوست كف سرتان را كاملا با اين مخلوط بپوشانيد. حدود 30دقيقه بعد موها را آب بكشيد و با شامپو بشوييد. اين دستورالعمل را تا چهار هفته به كار‌گيريد تا ببينيد هم موهاي‌تان درخشان‌ مي‌شود و هم موخوره‌ها از بين مي‌روند.

اگر می‌خواهید با موخوره خداحافظی کنید:

-  نوك موها را چند سانتي‌متر كوتاه كنيد.

- از برس‌ها و شانه‌هايى از جنس مواد طبيعى (چوب و. . .) استفاده كنيد.

- از روغن‌هاى گياهى براي مو‏هاي‌تان استفاده كنيد.

- شامپو‏هاى طبيعى كه اسيدى و قليايى نيستند را به كار ببريد.

- هنگام شست‌وشوى موها از آب خيلى گرم استفاده نكنيد.

- به صورت مداوم از سشوار يا اتو مو استفاده نكنيد.

- گاهى موهاي‌تان را ببافيد.

دوشاخه را به پريز نزن!
چرا موخوره به وجود مي‌آيد؟

موخوره يا دو شاخه شدن مو، زنگ خطري است كه نشان مي‌دهد موهاي شما تغذيه مناسبي ندارند و رطوبت كافي به آنها نمي‌رسد. هر تار مو در سطح خود لايه بسيار ظريف محافظت‌كننده‌اي از رطوبت و چربي دارد كه از يك‌سو مقابل عوامل فيزيكي و شيميايي محيط يا صدمات وارده از مو محافظت مي‌كند و از طرفي ديگر موجب لطافت و انعطاف آن مي‌شود. موخوره وقتي ايجاد مي‌شود كه لايه محافظ در انتهاي فيبرهاي مويي نوك مو از بين برود و سر مو چند شاخه شود.

موهاي بلند، خشك، تحت فشار و كشش، بيشتر در معرض موخوره قرار مي‌گيرند. استفاده زياد از رنگ مو و دكلره در دوره زماني كوتاه، استفاده مداوم از سشوار و ديگر حالت‌دهنده‌هاي مو مثل اتو، شامپوهاي ناملايم و نامرغوب، قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشيد، كوتاه نكردن و مراقبت نكردن از موها همگي موها را خشك مي‌كنند و آمينو اسيدهاي مو را از بين مي‌برند. موهاي خشك و ضعيف حين مدل دادن يا برس كشيدن به‏راحتي خرد مي‌شوند. اگر فكر مي‌كنيد رشد موهاي‌تان خيلي كند شده است، ممكن است موخوره دليل اصلي آن باشد.

راه‌هاي پيشگيري از موخوره

- بهترين راه براي پيشگيري از موخوره اين است كه هر چند وقت يك بار موهاي خود را كمي كوتاه كنيد.

- كم آبي يكي علت‌هاي ايجاد موخوره است، بنابراين آب فراوان بنوشيد.

- تركيبات حاوي الكل نيز سبب موخوره مي‌شوند، از شامپوهايي كه در آنها الكل به كار رفته است، استفاده نكنيد.

- برس و شانه‌هاي فلزي باعث صدمه ديدن مو و ايجاد موخوره مي‌شوند به همين دليل توصيه مي‌شود از برس‌ها و شانه‌هاي از جنس طبيعي استفاده كنيد، در ضمن موهاي‌تان را به آرامي شانه و از برس زدن‌هاي خشن خودداري كنيد.

- استفاده از گيره و سنجاق سر و كش‌هاي محكم چون باعث كشيدن موها مي‌شوند و همين امر در ايجاد موخوره موثر است پس در انتخاب آنها بايد دقت شود.

- سشوار و اتو و به‌طور كلي حالت‌دهنده‌هاي مو چربي طبيعي مو را از بين مي‌برند و سبب موخوره مي‌شوند، بنابراين سعي كنيد از آنها كمتر استفاده كنيد.

- از برس كشيدن موهاي خيس خودداري كنيد چون سبب كشيدگي موها و آسيب به آن مي‌شود.

- موي خود را زمان زيادي در معرض نور خورشيد قرار ندهيد.

- هنگام شست‌وشوي موها از آب خيلي داغ استفاده نكنيد.

- روغن‌هاي گياهي مثل روغن بادام و روغن زيتون را به نوك موها بماليد. از لعاب كتيرا هم مي‌توانيد براي درمان موخوره استفاده كنيد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برای درمان موخوره چه کار کنم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..