تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بعد از چهل سال نیاز به ارزیابی مجددی در حوزه اقتصاد داریم

در طول سال‌های مختلف تلاش نشده که یک بنیان صنعتی در داخل کشور ایجاد شود تا بتواند اقتصاد را متنبه کند.

اوضاع اقتصاد ایران امروز حال و روز و خوشی ندارد و همه به نوعی از وضعیت موجود ناراضی هستند، این وضعیت با تحریم‌های تازه آمریکا و فقدان یک فرماندهی واحد در حوزه اقتصاد کشور بیش از پیش تشدید شده است.

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان در این باره به ندای ایرانیان گفت:«اقتصاد ایران به شدت وابسته به نفت می باشد. در طول سالهای مختلف مسئولین ما نتوانسته اند اقتصادمان را از وابستگی به درآمد های نفتی نجات دهند و اصولا حتی اگر ما در داخل کشور تلاش کنیم بدون تکنولوژی خارجی ، بدون سرمایه گذاری خارجی سرمایه ریسک پذیر که بتواند در بخشهای مختلف صنعتی ما سرمایه گذاری کند ، در داخل خیلی تحول چشمگیری را نمی توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد:«بنابراین در طول سال‌های مختلف تلاش نشده که یک بنیان صنعتی در داخل کشور ایجاد شود تا بتواند اقتصاد را متنبه کند. برای تامین نیازهای داخلی برای صادرات و برای ایجاد اشتغال، بالابردن رفاه مردم با استفاده از امکانات و منابع داخلی، متاسفانه این موضوعات مورد توجه قرار نگرفته و وابستگی به درآمد نفت برای صادرات و از طریق آن تبدیل کردن این درآمد نفتی به واردات باعث شده که به شدت اقتصاد ما به صادرات و واردات وابسته باشد.

هر خللی در واردات اقتصاد ایران را با مشکل مواجه می‌کند

این اقتصاددان اظهار کرد: در شرایط فعلی هرگونه خللی در این صادرات می تواند اقتصاد ابران را با مشکل جدی مواجه کنند، یعنی نیاز داخلی را تحت تاثیر قرار دهد مشکلات برای مردم فراهم بکند و هم اینکه می تواند مشکلات اجتماعی سیاسی را به همراه داشته باشد. متاسفانه دولت‌های مختلف در طول چهل سال گذشته به این مسائل توجه نکردند و در سال‌های اخیر هم دولت فعلی تمام تلاشش این بوده که اتکا بکند بر این که اگر برجام عملی شود کشور می تواند از امتیازهایی برخوردار شود. غافل از اینکه برجام فقط توافق اولیه است برای اینکه کشور بتواند خودش را سامان دهد یعنی بتواند اشتباهات گذسته را کنار بگذارد و در داخل هم یک سری اصلاحات انجام دهد. متاسفانه این کارها را انجام ندادند و بنابراین برجام نتوانست نتیجه بخش باشد .»

یوسفی تاکید کرد: «اگر مسئولین ما جلوی این روند را بگیرند کار ارزشمندی کرده‌اند. حتی اگر نخواهند و تردید دارند، در این مورد یکی از راه‌هایش این است که رفراندوم بگذارند، رفراندومی که حتی مسئولین را در موقعیت بهتری قرار دهد.»

بعد از چهل سال نیاز به ارزیابی مجددی در حوزه اقتصاد داریم

وی افزود:«به هر حال چهل سال تجربه کافی است که یک ارزیابی مجدد بکنیم ، اگر از مردم سوال کنید نه دل خوشی از اصلاح طلبان دارند نه اصولگرایان، ما با انواع تبعیض انواع فساد و نابرابری‌ها مواجه هستیم و هیچگونه تلاشی برای حکومت قانون ، رفع تبعیض، کنترل رانت و فساد؛ نه توسط اصولگرایان نه توسط اصلاح طلبان صورت نگرفته و همه تلاششان فقط تامین منافع حزبی و جناحی بوده بنابراین مردم به دلایل زیادی دارند که ناراضی باشند.»

یوسفی با اشاره به انسجام مردم در زمان انقلاب و جنگ بیان کرد:«مردم امروز دیگر همدلی آن‌روزها را ندارند چون نتیجه عملکرد دولتمردان را دیده اند و می‌بینند که مردم شهید می شوند در حالی که عده ای آقازاده ها هستند در اروپا و آمریکا بهترین زندگی را و مردم فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند. در نتیجه شکافی بین مردم و مسئولین به وجود آمده که با هیچ وعده و هیچ لبخند و شعاری توسط این رئیس جمهور یا رئیس جمهور دیگری یا توسط هیچ مقامی نم‌یتواند مردم را قانع کند چون در عمل مردم دیدند که نتیجه ای از عملکرد مسئولین نگرفتند.»

اروپا آمریکا را رها نخواهد کرد

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: «بنابراین در داخل نارضایتی وجود دارد و اگر فشارهای بین المللی هم وجود داشته باشد کشور را با یک تلاطم اجتماعی مواجه می‌کند که ممکن است خیلی نتیجه بخش نباشد. بنابراین تنها راه این است که دولتمردان از برخوردهای احساسی دست بکشند و واقعیت‌ها را ببینند که ما در کجا قرار داریم و در چه موقعیتی هستیم.»

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران و اروپا گفت:«آنچه ما نیاز داریم اقتصاد اروپاست که ان هم در دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی اروپا هم وابسته به آمریکاست، حتی بانک‌های اروپایی هم وابسته به آمریکا هستند و منافع سیاسیون اروپایی هم وابسته به آمریکاست بنابراین وقتی خود اروپا وابسته به آمریکاست و از ارتباط با آمریکا نفع بیشتری می‌برد مطمعنا آمریکا را رها نخواهد کرد تا به ایران نزدیک شود و اگر درمقطعی به سمت ایران می‌آیند فقط برای گرفتن ماهی از اب گل آلود هستند.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بعد از چهل سال نیاز به ارزیابی مجددی در حوزه اقتصاد داریم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..