تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سینمای دفاع مقدس، وضعیتی ناامید کننده دارد/ «هزار پا» توهینی آشکار به جانبازان

سینمای دفاع مقدس، وضعیتی ناامید کننده دارد/ «هزار پا» توهینی آشکار به دفاع مقدس است

عطا سلمانیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره کیفیت آثار تولید شده در سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: من وضعیت فعلی سینمای دفاع مقدس را بسیار ناامید کننده می‌دانم به نحویکه این تصور در ذهن به وجود می‌آید که زمان ساخت و نمایش چنین کارهای در کشور ما به پایان رسیده است. این اتفاق را با کارهایی که هم اکنون در سینمای جهان در رابطه با جنگ جهانی دوم تولید می‌شود مقایسه کنید، با این قیاس پی خواهید برد که این تولیدات هیچگاه قدیمی و یا تاریخ گذشته نمی‌شوند، بلکه در بسیاری از مواقع با تشویق مردم و منتقدان هم مواجه می‌شوند.

وی افزود: کم کاری ما در این حوزه در شرایطی است که منابع ما بسیار وسیع است. برای مثال رویکردی چون مدافعان حرم  موضوع تازه‌ای است که پرداختن به آن ادامه راه و هدف سینمای دفاع مقدس است. این اتفاق را در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا به خوبی می‌بینیم، همچنین در اشاراتی که سریال «پایتخت 5» به بحث داعش شد، گوشه‌ای دیگر از فرهنگ مقاومت مدنظر قرار گرفت. این نوع کارها با استقبال مخاطبان هم مواجه شده است و دیگر نمی‌توانیم این ژانر را کم مخاطب بدانیم.

این بازیگر ادامه داد: جدا از این‌که ما نتوانسته‌ایم به آرمان‌های دفاع مقدس در سینما وفادار باشیم در برخی مواقع حتی توهین‌هایی نیز نسبت به این حوزه انجام داده‌ایم. گواه بارز این ادعا را می‌توان در «هزار پا» ساخته جدید ابوالحسن داودی به خوبی مشاهده کرد این کار، اثری است که در آن توهین به جانبازان پایه و اساس این کار است. در این کار به بهانه این‌که یک دزد خود را جای یک جانباز جا زده است، هرگونه توهینی نسبت به جانبازان انجام می‌شود، اتفاقی که برای من بسیار آزار دهنده است.

بازیگر فیلم «بلمی به سوی ساحل» تاکید کرد: وقتی این فیلم را دیدم برایم این سوال پیش آمد که مسئولان نظارت و بازبینی فیلم‌ها در محل کارشان چه  می‌کنند؟ آیا آنها چنین صحنه‌هایی را در «هزار پا» دید‌ه‌اند و نسبت به آن هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اند؟ در همین رابطه نکته‌ای وجود دارد. آن هم این‌که حوزه هنری برخی از فیلم‌های سینمایی را در سینمایی خود نشان نمی‌دهد به این بهانه که در آن آثار به نوعی ارزش‌های دینی و انقلابی مد نظر قرار نگرفته است، پس در این وضعیت چگونه هزار پا در سینمای بهمن به نمایش در می‌آید؟ آیا این مسئله این تصور را در ذهن به وجود نمی‌آورد که برخی رفتارها به ظاهر انقلابی با دلایل سیاسی رخ می‌دهد.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات خوب و مفیدی هم در حوزه انقلاب اسلامی انجام شده است؟ گفت: نمی‌خواهم به این حوزه نگاه منفی داشته باشم، چون مطمئناً کارهای خوبی نیز در این حوزه انجام شده است. برای مثال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اخیراً دست به اقدامی زده است که از نگاه من دستاوردهای خوبی برای سینمای دفاع مقدس به همراه خواهد داشت.  قرار است این مرکز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب 40 فیلمنامه را به رشته تحریر در آورد که هر کدام از آنها بتواند در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک کار سینمایی شود.

وی متذکر شد: این اتفاق به نظرم بسیار پسندیده است، چون مهمترین آسیبی که در سال‌های اخیر سینمای دفاع مقدس را تحت‌الشعاع قرار داده، نبود فیلمنامه خوب و قوی است. در کنار بحث فیلمنامه پر واضح است که نقش امکانات هم در این میان نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند. من این اتفاق را اخیرا به خوبی حس کردم، زیرا در حال ساخت مستندی بودم که در آن نیاز به بازسازی صحنه‌های جنگی بود. این دشواری‌ها را وقتی با عزم و اراده‌ای که در دهه 60 وجود داشت مقایسه می‌کنم متوجه می‌شوم ما تا چه اندازه پس‌رفت داشته‌ایم.

این بازیگر با بیان این‌که سینمای دفاع مقدس می‌تواند اشاعه گر حس وطن‌پرستی باشد، تاکید کرد: در سینمای آمریکا از فیلم‌های جنگی استفاده ابزاری می‌شود تا سیاست‌های کاخ سفید در آن تبلیغ شود. در تمامی آن آثار موضوعات مورد نظر در قالب وطن‌پرستی مطرح و تبلیغ می‌شود. برای مثال در فیلم «نجات سرباز رایان» به خوبی می‌بینیم که وفاداری به سرزومین اصلی‌ترین پیام فیلم است، البته ممکن است نقدهایی در این حوزه مطرح شود، اما هیچگاه این وفاداری زیر سوال نمی‌رود.

سلمانیان درباره سفارش‌سازی در سینمای جنگ نیز این‌گونه توضیح داد: از عنوان سفارش‌سازی نباید به عنوام اهرمی بهره بریم تا به نوعی سینمای دفاع مقدس را به حاشیه رانیم، چون در بسیاری از مواقع سفارش‌سازی منجر به اتفاقات بسیار خوبی در سینمای ایران و جهان شده است. این موضوع نیز تنها در کشور ما صدق نمی کند، بلکه در سینمای جهان نیز وجود دارد. بحث دیگری که در این میان مطرح است به پخش فیلم های دفاع مقدسی مربوط می‌شود. متاسفانه ما هیچگاه این تولیدات را به شکل آبرومندی به مخاطبان جهانی معرفی نکرده‌ایم، حتی در هیچ‌یک از جشنواره خارجی ما فیلم‌هایی دفاع مقدسی را شرکت نداده‌ایم، پس در چنین شرایطی نباید توقع چندانی از سینمای دفاع مقدس داشته باشیم.

این بازیگر در پایان تاکید کرد: دفاع مقدس را مختص به هشت سال دفاع مقدس نکنیم، بلکه پرداختن به عقبه جنگ اتفاق مهمی است که هم اکنون با پرداختن به آن برای این‌گونه ارزشی سینمای روزهای خوب گذشته را تکرار کرد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سینمای دفاع مقدس، وضعیتی ناامید کننده دارد/ «هزار پا» توهینی آشکار به جانبازان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..