تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حجاج باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند/ فروش ارز دولتی اشتباه است

گروه اقتصاد ــ علوی با بیان اینکه حجاج باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، گفت: دولت اساسا نباید در بازار ارز دخالت کرده و آن را به نرخ دولتی ارائه دهد بلکه این بازار باید در اختیار بخش خصوصی باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن وقت کسانی‌که نیازمند ارز هستند به سراغ فروشندگانی خواهد رفت که ارز با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌دهند؛ بنابراین در این رقابت قیمت‌ها هم به تعادل خواهد رسید.

به گزارش ایکنا، پس از بحران‎های پدید آمده در بازار ارز و تک‎نرخی شدن آن، ارز مسافرتی به صورت دولتی و با نرخ ۴۲۰۰ تومان ارائه می‎شود اما برخی از کارشناسان اقتصادی و همچنین مسئولان دولتی معتقدند با توجه به استطاعت حجاج و زوار، آنان باید ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد و با قیمت حدود ۸ هزار تومانی تأمین کنند. در روزهای اخیر نیز با شکل‌گیری بازار ثانویه ارز توسط بانک مرکزی، شرایط برای تأمین نیاز زوار و حجاج از این بازار فراهم شده است اما در همین روزها، این گمانه‎زنی پدید آمده است که حجاج ارز دولتی و بعضا ممکن است دلار به نرخ ۳۸۰۰ تومان دریافت کنند؛ موضوعی که دارای موافقان و مخالفانی است. حال باید دید که سرنوشت بازار ثانویه ارز که از مدت‌ها قبل مورد تأکید کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس بود به کجا خواهد رسید و آیا ارز حجاج نیز از این بازار تأمین خواهد شد یا خیر.
رقابت منجر به ثبات در بازار ارز خواهد شد
سیداحسن علوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شکل‌گیری بازار ثانویه ارز و نقش آن در ثبات این بازار و کاهش نرخ ارز گفت: واقعیت امر این است که هنوز آثار ایجاد این بازار به خوبی مشخص نیست اما روشن است که تاکنون هر طرحی که برای ثبات در بازار ارز ارائه داده‌اند نتوانسته است به موفقیت برسد اما خود بنده هم از ابتدا معتقد بودم که نرخ ارز باید در بازار آزاد تعیین شود.
وی ادامه داد: قیمت ارز نباید توسط دولت تعیین شود. بنده بارها به آقای سیف و آقای نوبخت گفتم که چرا ارز به دست بازار نمی‌دهید که رقابت ایجاد شود و در نتیجه در بازار ارز تعادل ایجاد شود؛ چراکه خود رقابت منجر به ایجاد ثبات و تعادل در این بازار می‌شود و حتی قیمت ارز را به طور طبیعی پائین خواهد آورد.
ارز دولتی منجر به ایجاد رانت می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: هنگامی‌که دولت تعیین نرخ ارز را در اختیار داشته باشد منجر به ایجاد رانت خواهد شد و در نتیجه نرخ ارز مجددا روند افزایشی پیدا خواهد کرد اما اگر خرید و فروش ارز در اختیار بازار باشد، چون رقابت وجود دارد در نتیجه شاهد روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم بود.
منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت یادآور شد: بنده معتقدم مسئولان اقتصادی در نهایت ناگزیر خواهند شد که بازار ارز را به طور کامل در اختیار بازاریان قرار دهند؛ چراکه اگر در بازار رقابت نباشد و تعیین قیمت‌ها صرفا در اختیار دولت باشد بهتر از شرایط کنونی نخواهد شد.
حجاج باید ارز خود را از بازار آزاد تهیه کنند
علوی در پاسخ به این پرسش که آیا در واگذاری خرید و فروش ارز و تعیین قیمت‌ها به بازار آزاد منجر به ایجاد سوداگری و دلالی نخواهد شد؟ عنوان کرد: اتفاقا در بازار میزان رانت کمتر است به این دلیل رقابت حکم‌فرماست و نیازی به دلالی و سفته‌بازی ندارد بلکه این دلالی و سوداگری همواره در بخش دولتی ایجاد شده و این اتفاق در بخش خصوصی رخ نمی‌دهد؛ چراکه تمام قیمت‌ها در اختیار خود دولت است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تهیه ارز حجاج نیز گفت: بنده معتقدم دولت اساسا نباید در بازار ارز دخالت کرده و ارز را به نرخ دولتی ارائه دهد بلکه این بازار باید در اختیار بخش خصوصی باشد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن وقت کسانی‌که نیازمند ارز هستند به سراغ فروشندگانی خواهد رفت که ارز با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌دهد بنابراین در این رقابت قیمت‌ها هم به تعادل خواهد رسید.
بانک مرکزی باید مستقل شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حجاج هم باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند و دولت صرفا باید بر این بازار نظارت کند اما متأسفانه یکی از اشکالات بزرگی که با آن مواجه هستیم عدم استقلال بانک مرکزی است. این بانک باید مستقل باشد تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت تأکید کرد: ما جزء معدود کشورهایی هستیم که بانک مرکزی در ید قدرت دولت است. بنابراین بانک مرکزی باید مستقل باشد و مستقل تصمیم بگیرد تا بتواند به خوبی بر بازار نظارت کند. در این شرایط بازار می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرد؛ چراکه بازار هیچگاه به ضرر خود عمل نخواهد کرد.

گفت و گو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حجاج باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند/ فروش ارز دولتی اشتباه است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..