تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فرصت آفرینی ترامپ برای ایران

گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سیاست راهبردی نظام در شرایط فعلی تقویت اصولی روابط با چین و روسیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علاء الدین بروجردی در ارتباط تلفنی با استودیو «گفتگوی ویژه خبری» ادامه داد: این سیاست به دلیل آن است که کشورهای اروپایی با توجه به کثرت عضو، توانایی ایستادگی در برابر فشارهای امریکا را ندارند و شرایط فعلی فرصتی طلایی محسوب می شود زیرا جنگ اقتصادی امریکا علیه چین، روسیه، کانادا و کشورهای اروپایی بسیار جدی است از این رو ترامپ در برداشتن گام های جدید به ایران کمک کرده است.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل سیاسی هم گفت: روسیه برای حل مسائل سیاسی منطقه می خواهد وارد همکاری تازه ای با ایران شود.

وی ادامه داد: فضای منطقه و بین الملل در حال تغییر بوده و در شرایط کنونی ثبات وجود ندارد.


او افزود: آمریکا و شوروی در دوران جنگ تحمیلی از عراق حمایت کردند و اکنون نیز تمامی نظریه پردازان بر این باورند که الگوی رفتار در جهان حول محور معادله قدرت است.

متقی افزود : روزی معادله قدرت ایجاب می‌کرد که شوروی و آمریکا علیه ایران باشند اما اکنون این معادله تغییر یافته و ما نیز با تهدیدات نوظهور مواجهیم در این شرایط باید شکل بندی راهبردی تغییر یابد چرا که کشورها دوست و دشمن دائمی ندارند بلکه دارای منافع دائمی هستند.


این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: نگاه ما باید به منافع ملی موثق باشد ، هر زمان که آمریکا می‌خواهد جنگی انجام دهد آن را در پوشش دموکراسی پنهان می‌کند و ما نیز در شرایط تهدید فعلی مجبوریم که الگوهای رفتاری سیاست خارجی خود را تغییر دهیم ممکن است که سیاست‌های ائتلاف ما نیز تغییر کنند.


او ادامه داد: ما باید یا به سمت همکاری با اروپا پیش برویم و یا شرق البته بنده معتقدم که شرق از قابلیت‌های بیشتری در شرایط تحریم های نوظهور برخوردار است چرا که در کنفرانس وین که اخیرا برگزار شد ابهامات زیادی وجود داشت و اروپا نتوانست تضمین‌های عملی به ایران ارائه دهد در نتیجه نگاه به شرق بازتولیدی در جهت تامین اهداف جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در سوی دیگر استودیو اظهار کرد: بدیهی است که با یک سفر نه چیزی خراب می شود و نه درست بلکه همکاری میان ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز از سال ها پیش ادامه داشته و امری نیست که اکنون محقق شده باشد.


او افزود: پوتین چندین ساعت با ایران به مذاکره پرداخته که این امر به معنای پیشبرد توافق و نشانه مثبتی برای ایران تلقی می‌شود، همچنین ایجاد توافق میان ایران و روسیه اثرات مثبتی برای دو کشور خواهد داشت و با وجود خروج آمریکا از برجام وقتی روسیه قصد همکاری با ایران را دارد.

بهشتی پور گفت: اکنون روسیه به سمت جمهوری اسلامی آمده و آمریکا تنها قوانین خود را به صحنه بین المللی کشانده است و روسیه را نیز مشمول تحریمهایش کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید بتوانیم در شرایط کنونی میان روسیه چین و ایران اتحاد و همکاری به وجود بیاوریم چرا که باید گروهی شرقی در برابر یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

در ادامه برنامه شعیب بهمن کارشناس و پژوهشگر مسائل اورآسیا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: رسانه‌های اسرائیلی سعی دارند که میان آمریکا و روسیه توافقی را سامان دهند تا ایران به حضور خود در سوریه پایان بدهد البته مشکل آمریکا و اسرائیل شخص بشار اسد نیست و آنان تنها ایران را هدف گرفته اند.

بهمن تصریح کرد: به نظر می رسد که شناخت روسها از آمریکا مانع از ورود آنها به چنین توافقی خواهد شد چرا که روسیه و آمریکا اختلافات ژئوپلیتیکی بسیاری دارند که یک روزه حل نخواهد شد.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها دیدگاه ضد روس دارند و اجازه نخواهند داد که تحریم ها علیه این کشور لغو شود به نظر می‌رسد که دیدار نتانیاهو و پوتین تنها جنبه نمایشی داشته است.

این کارشناس مسائل اوراسیا بیان کرد: از جوانب امر مشخص است که روسیه قصد دارد تا در مسائل منطقه و دیگر حوزه ها با ایران به همکاری بپردازد و این پیامی است که کشورهای عربی و دیگر ملل جهان باید آن را به خوبی دریابند.

متقی افزود: روسیه کشوری موازنه دهنده است و در چنین شرایطی سعی می‌کند که منافع خود را با محیط سازگار کند ، ایران نیز سعی می کند تا زمانی که تهدید ها در سوریه وجود دارد از چارچوب راهبردی در این کشور دفاع کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فرصت آفرینی ترامپ برای ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..