تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا سرفیس گو رقیبی برای آیپد اپل محسوب می‌شود؟

مایکروسافت به‌تازگی از تبلت سرفیس Go رونمایی کرد و در حالی که کاربران انتظار داشتند سرفیس Go رقیبی برای آیپد پرو باشد، این دستگاه با وجود قیمت بالای آن به هیچ عنوان حتی در حد و اندازه‌های آیپد ۹.۷ (۲۰۱۸) هم ظاهر نشد.

رقابت با آیپد پرو

باید همین ابتدا عنوان کرد که سرفیس گو در هیچ پارامتر مهمی توانایی رقابت با آیپد پرو را ندارد. پردازنده‌ی ضعیف‌تر، عملکرد کندتر، عمر باتری کمتر و رزولوشن پایین‌تر نمایشگر همگی از نقاط ضعف سرفیس جدید در مقایسه با آیپد پرو به شمار می‌روند.

قدرت محدود پردازنده به معنی عملکرد ضعیف‌تر آن است؛ بنابراین، وقتی به مشخصات سرفیس گو نگاه می‌کنید، بهتر است این‌طور تصور کنید که این محصول رقیبی برای آیپد ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

حتی در این‌صورت هم، سرفیس گو با در نظر گرفتن پایه‌ی قیمت، عملکرد، اپلیکیشن‌ها و توانایی اجرایی کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

سرفیس گو چیست؟

سرفیس گو / surface go

سرفیس گو جدیدترین محصول مایکروسافت از خانواده‌ی سرفیس است که با عناوینی چون مقرون‌به‌صرفه، سطح مبتدی، هیبریدی و دو در یک خطاب می‌شود و به منظور ترکیب امکان قابل‌حمل بودن با قابلیت‌هایی که از یک رایانه‌ی شخصی انتظار دارید طراحی شده است.

هم سرفیس گو و هم آیپد توانایی کار با کیبوردهای جانبی را دارند و هر دو از قلم استایلوس نیز پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه به تفاوت‌های این دو دستگاه می‌پردازیم.

قیمت و عملکرد

آیپد از سرفیس Go ارزان‌تر است

اپل قیمت آیپد ۲۰۱۸ را ۳۲۹ دلار تعیین کرده است که این قیمت با ۳۰ دلار تخفیف دانشجویی برای افراد در حال تحصیل عرضه می‌شود. پردازنده‌ی این دستگاه تراشه‌ی ۶۴ بیتی A10 Fusion است.

سرفیس گو از پردازنده‌ی ۶۴ بیتی اینتل پنتیوم گلد با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز بهره می‌برد. با بررسی بنچمارک دو تراشه‌ی یادشده واضح است که A10 فیوژن مخصوصا در بخش گرافیک، بسیار سریع‌تر از پنتیوم عمل می‌کند.

نسخه‌های ‌پایه‌ی سرفیس گو دارای حافظه‌ی eMMC هستند که بر عملکرد سیستم تأثیر منفی می‌گذارد. چنان‌چه بخواهید سیستم شما به حافظه‌ی SSD به کار رفته در آیپد ۲۰۱۸ مجهز باشد باید ۱۵۰ دلار بیشتر خرج کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نسخه‌های بالاتر سرفیس گو را تهیه کنید؛ اما این‌کار تفاوت قیمت این دستگاه با آیپد را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

آیپد ۲۰۱۸ از لحاظ قیمت و عملکرد ارزش خرید بیشتری دارد. حتی عمر باتری این دستگاه نیز بیشتر است. در عوض کاربران سرفیس گو می‌توانند خوشحال باشند که دستگاه آن‌ها از حافظه‌ی میکرو SD پشتیبانی می‌کند.

اندازه

سرفیس گو / Surface Go

تبلت اپل از تبلت مایکروسافت باریک‌تر و سبک‌تر است. آیپد ۲۰۱۸ ابعادی برابر با ۲۳.۸ در ۱۶.۶ سانتیمتر دارد و ضخامت آن تنها ۷.۳ میلیمتر است و وزنی برابر با ۴۷۶ گرم دارد. در مقابل ابعاد سرفیس گو ۲۴.۳ در ۱۷.۷ سانتیمتر بوده و ۸.۳ میلیمتر ضخامت و ۵۲۱ گرم وزن دارد.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که دوربین جلوی پنج مگاپیکسلی سرفیس گو کمی از دوربین آیپد بهتر عمل می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:کیفیت صفحه نمایش

در خصوص نمایشگر، آیپد تراکم پیکسل ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد و رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ این دستگاه در برابر رزولوشن ۱۸۰۰ در ۱۲۰۰ سرفیس گو برتری کامل دارد.

توجه داشته باشید که هرچند نمایشگر آیپد کمی کوچک‌تر است، تصویر واضح‌تر با دقت رنگ بالاتری را نمایش می‌دهد. برتری گرافیک آیپد نسبت به سرفیس نیز دلیل دیگری برای برتری کیفیت تصویر در محصول اپل است.

قلم اپل

iPad 9.7 / آیپد 9.7

می‌توان گفت قلم اپل یا اپل پنسل (Apple Pencil) بهترین قلم از نظر واکنش‌پذیری است. در نتیجه هنگام کار با آیپد پرو تأخیر واکنش صفحه در حد صفر خواهد بود.

بخشی از این قابلیت مربوط به این است که اپل خود صاحب و سازنده‌ی سخت‌افزار و سیستم‌عامل به کار رفته در آیپد است. طراحی اپل هم در این ماجرا بی‌تأثیر نیست. در مجموع، قلم اپل ابزاری دقیق برای کار آسان با دستگاه و تولید آثار خلاقانه است.

سیستم عامل

آیپد در سپتامبر ۲۰۱۷ با سیستم‌عامل iOS 11 عرضه شد؛ اما می‌دانیم که با انتشار iOS 12 از این نسخه از سیستم‌عامل اپل نیز پشتیبانی می‌کند.

این مبحث از آن جهت اهمیت دارد که در به‌روزرسانی‌ها همواره عملکرد کلی سیستم بهبود می‌یابد و ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به آن اضافه می‌شود.

اپل iOS را هرسال به‌روزرسانی می‌کند. بنابراین، دور از انتظار نیست که آیپد علاوه بر iOS 12 از نسخه‌ی iOS 13 و حتی iOS 14 نیز پشتیبانی کند.

iOS پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری دارد

در سمت مقابل، سرفیس گو به ویندوز ۱۰ اس مجهز است. نسخه‌ای که ماه می سال ۲۰۱۷ منتشر شد و امکان به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ هوم برای دسترسی کامل به قابلیت‌های ویندوز را دارد. هرچند مایکروسافت همواره برای ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی‌هایی را منتشر می‌کند گفته می‌شود دیگر خبری از ویندوز ۱۱ نخواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، غول دنیای فناوری در حال کار روی سیستم‌عامل دیگری به نام Redstone است؛ اما هنوز اعلام رسمی در این خصوص صورت نگرفته است و مشخص نیست که سرفیس گو در نهایت به غیر از وصله‌های نرم‌افزاری ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی خاص دیگری دریافت خواهد کرد یا خیر.

همزمان، اپل به تمرکز خود بر قابلیت‌های سیستم‌عامل خود ادامه داده و ویژگی‌هایی مانند امنیت، حریم خصوصی و به‌روزرسانی‌های مداوم نرم‌افزاری را در آن تقویت خواهد کرد.

اپلیکیشن

فروشگاه اپل موسوم به اپ‌استور بر اساس آخرین گزارش‌ها، ۱.۳ میلیون اپلیکیشن را در خود جای داده است که همگی در آیپد قابل اجرا هستند. این تعداد بسیار بیشتر از تعداد برنامه‌هایی است که برای سرفیس گو در دسترس است.

دنیای اپلیکیشن‌های کاربردی iOS آیپد را به دستگاهی انعطاف‌پذیرتر با قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر و مجموعا کاربردی‌تر از تبلت مایکروسافت تبدیل می‌کند.

apple store

به‌علاوه، از آنجایی اپل به اضافه کردن ویژگی‌های اساسی در کنار بهبودهای نرم‌افزاری به دستگاه‌های خود متعهد است، می‌توان مطمئن بود که در آینده به تعداد اپلیکیشن‌هایی که آیپد از آن‌ها پشتیبانی می‌کند اضافه خواهد شد. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند شامل برنامه‌هایی باشند که فناوری‌های جدید اپل مانند متال، ARKit، CoreML و... استفاده می‌کنند. بنابراین، به عنوان خریدار آیپد نه تنها برای حال بلکه برای آینده نیز سرمایه‌گذاری می‌کنید.

اتصال LTE

هر دو دستگاه مورد قیاس اتصال LTE را به عنوان یک آپشن ارائه می‌دهند. مایکروسافت گفته است که نسخه‌ای از سرفیس گو که به اتصال LTE مجهز است به زودی به سایر نسخه‌های آن اضافه می‌شود؛ اما صحبتی در خصوص زمان عرضه و قیمت آن نکرده است. در سوی دیگر، پایین‌ترین نسخه‌ی آیپد که از LTE پشتیبانی می‌کند قیمتی برابر ۴۵۹ دلار داشته و هم‌اکنون در دسترس است.

کدام بهتر است؟مقالات مرتبط

مسلما آیپد از جهات مختلف نسبت به سرفیس گو برتری دارد. محصول شرکت اپل نه تنها در قیمت، بلکه در سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز برتری‌های غیرقابل انکاری به تبلت مایکروسافت دارد. به علاوه، پشتیبانی نرم‌افزاری و اکوسیستم اپلیکیشن اپل نیز باعث می‌شود مدت طولانی‌تری از تبلت خود استفاده کرده و نیاز به دستگاه جدید نداشته باشید.

سرفیس Go برای چه کسانی مناسب است؟

شاید سرفیس گو را بتوان برای کاربران رایانه‌های ویندوزی که از سیستم‌های ناکارآمد با ویندوزهای قدیمی استفاده می‌کنند و به دنبال راهی ارزان برای ارتقاء تجربه‌ی کاربری خود از ویندوز هستند، گزینه‌ی مناسبی دانست. این افراد ممکن است سرفیس گو را به عنوان راهی آسان برای تداوم استفاده از ویندوز انتخاب کنند.

به علاوه، شرکت‌ها ممکن است این تبلت مایکروسافت را به دلیل ارزان‌تر بودن از سایر مدل‌های سرفیس به عنوان دستگاهی سازگار با ویندوز برای کارمندان خود در شرکت تهیه کنند.

همچنین در بخش آموزش نیز می‌توان جهت آموزش ویندوز به دانش‌آموزان از این تبلت در مدارس استفاده کرد.

در مجموع باید گفت سرفیس گو رقیبی جدی برای آیپد حساب نمی‌شود و مایکروسافت این محصول را تنها جهت حفظ کاربران تجاری ویندوز عرضه کرده است.

نظر شما در این‌باره چیست؟ نقطه‌نظرهای خود را در بخش دیدگاه‌ها با زومیت به اشتراک بگذارید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا سرفیس گو رقیبی برای آیپد اپل محسوب می‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..