تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا تلویزیون‌ های OLED گزینه‌ مناسبی برای گیمینگ هستند

تلویزیون‌ها و نمایشگرهای OLED روز‌به‌روز در حال باز کردن راه خود به خانه‌ها هستند، در مطلب پیش رو به مرور ویژگی‌های این پنل‌ها و تاثیر آن بر تجربه‌ی گیمینگ می‌پردازیم.

تلویزیون‌های OLED سال‌ها پس از ورود این پنل‌ها به دنیای موبایل وارد خانه‌های مردم شدند و به‌مرور با رفع نقص‌ها به گزینه‌هایی ایده‌آل برای تماشای محتوای ویدئویی و بازی مبدل شده‌اند. بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری کرده است؛ به‌طوری که پلی‌استیشن ۴ پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، کنسول‌های میان‌نسلی سونی و مایکروسافت، به‌خوبی با رزولوشن 4K و HDR سازگار شده‌اند و این مساله قطعا در نسل‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ از این رو برای تجربه‌ی عالی از چنین کنسول‌هایی نیازمند یک تلویزیون توانمند هستیم.

تلویزیون‌های اولد از سال ۲۰۱۳ به‌صورت جدی وارد بازار رقابتی تلویزیون‌ها شدند و با تقویت ویژگی‌های ذاتی خود و برطرف کردن عیوب‌شان در سال‌های اخیر همواره در بین بهترین‌های بازار بوده‌اند. در پنل‌های اولد هر پیکسل به‌صورت جداگانه خاموش و روشن می‌شود؛ از این رو عمیق‌ترین رنگ مشکی در دنیای نمایشگرها مختص، این پنل‌ها است؛ شاید روشنایی حداکثر پنل‌های OLED به اندازه‌ی LCD-های جدید و بالارده‌ی بازار بالا نباشد؛ اما قطعا کنتراست بی‌نهایت برگ بنده‌ی‌ اولدها خواهد بود. پنل‌های OLED جدید حداقل‌های لازم برای ارائه‌ی تصاویر (HDR (High Dynamic Range از جمله روشنایی حداکثر ۵۴۰ نیتی و پوشش لازم فضای رنگی DCI-P3 را دارا هستند.

اولد بازی

تا پیش از این بازی‌های ویدئویی به‌صورت (SDR (Standard Dynamic Range تهیه و تولید می‌شدند؛ از این رو پوشش کامل فضای BT 709 برای نمایش آن‌ها کافی بود؛ با وجود این که بسیاری از بازی‌ها هنوز به‌صورت SDR تولید می‌شوند؛ اما عناوین بزرگ در شرایط کنونی برای نمایش در حالت HDR نیز بهینه شده‌اند؛ برای این کار نمایشگر باید حداقل ۹۰ درصد از فضای رنگی گسترده‌ای مثل DCI P3 را پوشش دهد؛ تقریبا تمام اولدهای بازار نزدیک به ۹۵ درصد از این فضای رنگی را پوشش می‌دهند.

کنتراست مناسب و نمایش عمیق رنگ مشکی جزئیات پنهان در سایه‌ها و نقاط تاریک محتوای ویدئویی و بازی‌ها که به‌خاطر نقص نمایشگرها پیش از این قابل مشاهده نبودند، در پنل‌های OLED‌ به‌خوبی به نمایش درمی‌آیند. خاطرنشان می‌کنیم که بسیاری از تلویزیون‌های بازار با شعار پشتیبانی از HDR وارد بازار شده‌اند؛ اما ناتوانی بسیاری از آن‌ها در ارائه‌ی صحیح چنین استانداری به تجربه‌ی شما از بازی HDR لطمه جدی خواهد زد. تصویر زیر به‌خوبی جزئیات بیشتر در سایه‌ها را نشان می‌دهد (برای مشاهده‌ی تصویر بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید):

سایه‌ها در اولد

نمایش سایه‌ها در اولد

سایه‌‌ها در ال‌سی‌دی

نمایش سایه‌ها در ال‌سی‌دی

تاخیر ورودی یا Input Lag از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در تجربه‌ی گیمینگ است. تاخیر ورودی به زمان لازم برای رسیدن سیگنال تصویر از ورودی (دستگاه پخش ویدئو، کنسول و ...) به نمایشگر و رندر آن اطلاق می‌شود؛ این مساله در مشاهده‌ی محتوای ویدئویی اهمیت چندانی ندارد؛ بدین مفهوم که برای کاربران معمولی یک المان تعیین‌کننده برای خرید تلویزیون نخواهد بود. بازی‌های پازلی و استراتژی معمولی به تاخیر ورودی کم نیازی ندارند؛ اما بازی‌های شوتر سریع و مبارزه‌ای مانند Street Fighter و Battlefield 1 که نیازمند واکنش‌های سریع هستند، قطعا تاخیر ورودی اندکی را می‌طلبند.

پنل‌های OLED در سال‌های ابتدایی، تاخیر ورودی بالایی داشتند؛ به‌طوری که کم‌ترین تاخیر آن‌ها بیش از ۵۰ میلی‌ثانیه بود؛ اما به مرور این تاخیر کاهش پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که در نسل‌های جدید شاهد تاخیر ورودی زیر ۳۰ میلی‌ثانیه در حالت «Game Mode» یا «PC Mode» تلویزیون‌های اولد هستیم. برای مثال تاخیر ورودی ۲۰ میلی‌ثانیه‌ای اولد بی ۷ ال‌جی در حد بسیاری از پرچمداران LCD بازار است. مدل‌های موفق اولد بازار در حالت‌ فعال بودن HDR و خروجی 4K نیز تاخیر اندکی دارند.

اولد بازی

زمان پاسخ‌گویی یا دقیق‌تر زمان‌پاسخگویی پیکسل به‌سرعت نمایشگر در تغییر رنگ از مشکی به سفید یا از یک سایه‌ی خاکستری به سایه‌ای دیگر مربوط می‌شود. زمان‌ پاسخگویی پنل‌های OLED کسری از یک میلی‌ثانیه است و در تلویزیون‌های جدید به حتی به ۰.۱ میلی‌ثانیه نیز رسیده است؛ به‌طور کلی زمان پاسخ‌گویی نمایشگرهای اولد تا ده برابر کمتر از نمونه‌های LCD بازار است، این سرعت بالای واکنش پیکسل‌ها در پنل‌های OLED باعث شده است تا کم‌ترین موشن‌بلر را شاهد باشیم و این مساله در نمایش تصاویر سریع مولفه‌ای تعیین‌کننده است؛ برای مثال تغییر دوربین در بازی‌ها و محتوای ویدئویی ورزش‌های سریع در نمایشگرهایی با زمان‌پاسخگویی پایین بهتر نمایش داده خواهند شد.

lcd motion blur

موشن بلر در ال‌سی‌دی‌ها

Oled motion blur

موشن بلر اولدها

در بین پنل‌های LCD تنها نمونه‌های (TN (Twisted Nematic زمان پاسخ‌گویی نسبتا مناسبی دارند و به وفور در لپ‌تاپ‌ها و مانیتورهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ با وجود این که اولدها زمان‌پاسخگویی بهتری از این پنل‌ها دارند؛ اما قیمت پایین، پنل‌های TN را به گزینه‌ای در دسترس‌تر مبدل کرده است؛ البته زمان پاسخگویی بسیار پایین در نمایش محتوای با نرخ فریم پایین کمی دردساز خواهد شد؛ اما تلویزیون‌های امروزی به قابلیت‌هایی برای نمایش نرم و بدون پرش تصویر در چنین نرخ فریم‌هایی نیز مجهز شده‌اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا تلویزیون‌ های OLED گزینه‌ مناسبی برای گیمینگ هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..