تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش سوخت و ساز بدن، بدون ورزش

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: افزایش سوخت و ساز بدن بدون فعالیت هوازی یا بدنسازی تقریبا غیرممکن است، اما باشگاه رفتن برای همه‌ی افراد ممکن است شدنی نباشد. خوشبختانه با سبک زندگی درست و تغذیه‌ی سالم و می‌توانید سوخت و ساز بدن را تا حدودی بالا ببرید و بیشتر چربی بسوزانید.

چگونه بدون ورزش، سوخت و ساز بدن را بالا ببریم

متابولیسم چیست و چرا مهم است؟

بدن موجودیتی پویا دارد و مدام در حال وفق دادن خودش با پیرامونش است؛ دمایش را تغییر می‌دهد، آب می‌گیرد، اکسیژن مصرف می‌کند و البته انرژی صرف می‌کند تا در بهترین و راحت‌ترین حالت خود قرار گیرد. رنه دکارت گفته است: «بدن انسان ماشینی است که حرکاتش توسط روح هدایت می‌شود». بله درست است، این نظریه ممکن است منسوخ شده باشد اما این بخش آن درست است: بدن انسان مانند یک ماشین کاملا پیشرفته است. اما می‌دانیم که این روح ما نیست که وقتی سردمان می‌شود باعث شود بلرزیم، یا وقتی تند راه می‌رویم کمک‌مان کند سریع‌تر تنفس کنیم و ذخایر اکسیژن‌مان را افزایش بدهیم.
ما می‌دانیم که سوخت و ساز بدنمان مدام تغییر می‌کند تا امکان عملکرد بهینه‌ی بدن فراهم شود.

سرعت متابولیسم، تنظیم کننده‌ی مصرف انرژیست

متابولیسم کلمه‌ای است که برای توضیح تمام واکنش‌های شیمیایی که در بدن رخ می‌دهد بکار می‌رود.

آماده‌ی استفاده بودن ِ مواد مغذی در بدن
چگونگی هضم، جذب و سپس استفاده از انرژی ِ گرفته شده از غذا
مصرف بهینه انرژی

سوخت و ساز مواد مغذی

ما از غذا انرژی می‌گیریم. کربوهیدراتها و پروتئین‌ها هر دو به ازای هر گرم، 4 کالری در اختیارتان می‌گذارند و چربیها 9 کالری. بدن شما از این انرژی به روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. بعد از گوارش و جذب مواد مغذی در سلول‌های بدن، انرژی حاصل از آنها برای ساخت بافت جدید، حفظ سلول‌های موجود و ترمیم آسیب بکار می‌رود، و در نهایت امکان عملکرد مناسب و بهینه فراهم می‌شود.

بدن شما سعی می‌کند به تنظیم مناسبی جهت مصرف انرژی دست پیدا کند

سوخت و ساز باید درست کار کند؛ اگر سرعتش به اندازه‌ی کافی بالا نباشد که انرژی مورد نیازتان را تامین کند، شما احساس خستگی و بیحالی کرده و سلول‌ها نیز عملکرد خوبی نخواهند داشت، ضربان قلب‌‌تان با سرعت کافی نمی‌زند و مغزتان هم خوب کار نمی‌کند. از طرفی دیگر، اگر بدن‌تان مدام در حال سوخت انرژی باشد، اتلاف انرژی خواهید داشت؛ خیلی زود گرسنه می‌شوید و نیازتان به خوردن، منطقی نخواهد بود. سرعت متابولیسم، توازن انرژی را کنترل می‌کند.

سوخت و ساز بدن تحت تاثیر عوامل گوناگونی است

حالا موضوع اصلی این است که؛ شما می‌توانید سوخت و سازتان را وادار به افزایش کنید، حتی بدون ورزش! و وقتی چنین کاری بکنید، چربی بیشتری خواهید سوزاند. مقدار انرژی که بدن شما روزانه می‌سوزاند می‌تواند به راحتی تغییر کند، چون ذاتا پویا و انطباق پذیر است.

چطور بدون ورزش و باشگاه، سرعت سوخت و ساز را بالا ببریم؟

فعالیت بدنی یک راه عالی برای افزایش سوخت وساز است زیرا بدن را وادار می‌کند انرژی بیشتری مصرف کند، اما باشگاه رفتن و تمرین کردن برای همه ممکن و مناسب نیست. ورزش و تمرین، تنها راه کاهش وزن یا چربی سوزی نیست.

چگونه بدون ورزش، سوخت و ساز بدن را بالا ببریم

بیشتر آب بنوشید

مسلما ساده‌ترین راه تنظیم سوخت و ساز که به شما توصیه می‌کنیم نوشیدن آب بیشتر است. تقریبا 55 تا 75 درصد بدن شما از آب تشکیل شده و آب، غذایی ضروری برای عملکرد بدنی، عملکرد ادراکی و البته متابولیسم است. افزایش مقدار آبی که روزانه می‌نوشید کمک‌تان می‌کند مستقیما به نفع کاهش وزن‌تان عمل کنید، چون سرعت سوخت و ساز را بالا می‌برد. مطالعات نشان داده مصرف حتی 500 میلی لیتر آب قبل از غذا کمک می‌کند:

مصرف انرژی‌تان 95 کالری بیشتر شود
سرعت سوخت و سازتان 30 درصد بیشتر شود
و چربی سوزی‌تان نیز بیشتر شود

نوشیدن آب بیشتر، راهی بدون هزینه برای کمک به کاهش چربی بدن و کالری سوزی بیشتر است.

غذاهای تند بخورید

افزودن ادویه‌های چون فلفل کاین یا عصاره فلفل سیاه به غذا، تاثیر چشمگیری بر سرعت متابولیسم‌تان دارد. فلفل سیاه حاوی ترکیبی به نام پیپرین است. فلفل کاین نیز از کپسایسین ساخته شده که عامل بالقوه‌ای در چربی سوزی است؛ هر دوی این ترکیبات به نفع بدن هستند. کپسایسین، عاملی حرارت زا یا ترموژنیک است که دمای بدن و سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد.
اما اگر غذاهای تند دوست نداشته باشید چطور؟ اگر تمایلی به خوردن غذاهای تند ندارید می‌توانید از مکمل‌های چربی سوز که حاوی این ترکیبات هستند استفاده کنید.

چای سبز بنوشید

چای سبز، مادر تمام غذاهای چربی سوز است. چای سبز دارای ترکیبات بیواکتیوی مانند کاتچین پلی فنول است که کمک بزرگی به چربی سوزی و کاهش وزن می‌کند:

اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد
ترشح نورآدرنالین را افزایش می‌دهد
تاثیر ترموژنیک (گرما زایی) دارد
مصرف انرژی و چربی سوزی را مستقیما افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز می‌تواند چربی سوزی را 16 درصد در عرض یک 24 ساعت بالا ببرد.

همچنین مطالعات نشان داده کاتچین نه تنها سرعت سوخت و ساز را بیشتر می‌کند و به روند کاهش وزن سرعت می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا وزن ایده آل‌تان حفظ شود.

بهتر بخوابید

اگر می‌خواهید سلامت خود را در بهترین وضعیت خود قرار دهید و از تلاش‌هایی که برای کاهش وزن‌تان می‌کنید بهترین نتیجه را بگیرید، باید به خواب بهتر و با کیفیت‌تر اهمیت دهید. خواب برای سلامت و تندرستی اهمیت خاصی دارد؛ سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، عملکرد بدنی را افزایش می‌دهد، سلامت‌تان را در بلند مدت حفظ می‌کند و کمک‌تان می‌کند سلامت روحی و روانی‌تان را تقویت کنید.

بارها ثابت شده که کمبود خواب ارتباط قوی و تنگاتنگی با افزایش وزن دارد. دو هورمون بخصوص هستند که با کمبود و کسر خواب، کارآمدی خود را از دست می‌دهند: لپتین و گرلین. این دو هورمون با همدیگر کمک می‌کنند اشتهای‌تان کنترل شود.

لپیتن: گرسنگی را مهار کرده و احساس سیری ایجاد می‌کند
گرلین: احساس گرسنگی ایجاد می‌کند

این دو هورمون مانند الاکلنگ عمل می‌کنند؛ باید اشتها و گرسنگی‌تان تعدیل شود تا وزن‌تان ثابت بماند. مطالعه‌ای که روی 1000 نفر انجام شد و بر اساس ساعت‌های خواب شبانه به گروههایی تقسیم شدند. گروهی که 5 ساعت می‌خوابیدند در مقایسه با گروهی که 8 ساعت می‌خوابیدند، بیشتر تمایل به پرخوری داشتند و سطح لپتین‌شان 15.5 درصد کمتر از آنهایی بود که بیشتر می‌خوابیدند. همچنین سطح گرلین‌شان تقریبا 15 درصد بیشتر بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش سوخت و ساز بدن، بدون ورزش»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..