تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حمایت از طرح‌های پژوهشی با محوریت مقابله با آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد با بیان این مطلب گفت: وجه تمایز این همایش با همایش‌های سنوات قبل، پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام است. در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌های نظریه پردازی در حوزه و دانشگاه در تبیین و ارائه عملیاتی جامعه الگوی مبتنی برآموزه‌های اسلام بسیار کم کار بوده‌اند و در مواجهه با انحرافات و آسیب های اجتماعی هم ورود قابل مشاهده‌ای نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه با مرور وضعیت اجتماعی در کشورهای مدعی تمدن غرب مشاهده کردیم که علاوه برگسترش آسیب‌های اجتماعی، برخی انحرافات در این جوامع شکل هنجاری به خود گرفته است، افزود: وجود برخی از انحرافات در این جوامع، از جمله دلایل ناکارآمدی و نشانه های سقوط تمدن غربی به شمار می رود. جهان امروز شاهد تلاش غرب برای هنجارسازی بخشی از انحرافات در سایر کشورهاست. از سوی دیگر غرب برای مقابله با آنچه آنها نیز آسیب اجتماعی تلقی می کند، نسخه ها و روشهایی که در خود آن جوامع نتوانسته اند توفیقی کسب کنند را تحت عنوان نظریه و روشهای علمی به خورد سایر کشورهایی می دهند که با تسامح بسیار و نگاه خوش بینانه ،به دلیل تفاوت های فرهنگی و تاریخی عدم پاسخ دهی آنها قابل پیش بینی بود.

وی تصریح کرد: باید پذیرفت همه ما در تداوم انقلاب اسلامی که نقطه عطفی در نهضت انتظار و با آرمان تحقق تمدن نوین اسلامی ظهور پیدا کرد، عرصه نظر و عمل را در مواجهه با آسیب های اجتماعی که به طور یقین از موانع تمدن سازی هستند خالی گذاشتیم. روشن است که عقلانیت، تکیه بر نظریات و تکرار روشهایی که قبلا اثر بخش نبوده و ناکار آمدی آنها در عمل به اثبات رسیده است را مردود می‌شمارد.

رئیس دانشگاه شاهد ادامه داد: این سوال پیش می آید که پس راه حل کجاست، خداوند متعال نقش انبیاء الهی و اولیاء و اوصیاء را نشان دادن طریق هدایت و جلوگیری ازانحراف بشر قرار داد.ما باور قطعی داریم که اسلام راه حل همه مشکلات بشر را برای همه زمانها در خود دارد. کافیست باورمند و عالمانه و محققانه در مسیر کشف راه حل ها قرار گیریم.

ثقفی خاطرنشان کرد: با چنین رویکردی، دانشگاه شاهد بر اساس مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبتنی بر استخراج راه حل ها برگرفته از اسلام، سلسله اقداماتی را با پیگیری و حمایت وزارت کشور آغاز نمود. همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با کارکرد پیشگیری و مقابله با این آسیب ها،به عنوان یکی از اقدامات آغازین شکل گرفت. این همایش با حمایت و پشتیبانی وزارت کشور و مشارکت صمیمانه برخی مراکز آموزشی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی آماده برگزاری است.این دانشگاه از همین فرصت استفاده کرده و از همه دانشمندان و محققین علوم اسلامی دعوت به همکاری برای انجام پژوهش در این زمینه می نماید.

وی در ادامه افزود: امیدوار هستیم همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند نیروهای انقلابی در این عرصه با حضور جهادی خود اعم از فکری،تبیینی و عملی و مالی مسیر را برای حضور آحاد مردم در این جهاد مقدس باز کنند که طبق وعده الهی، حضور مردم عنایت پروردگار را به دنبال خواهد داشت.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی دبیر علمی نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در ادامه این نشست افزود: آسیب های اجتماعی اختصاصی به کشور ما یا به اصل و مثل خاصی زمان خاص، منطقه خاصی و شهر و کشور خاصی ندارد، حتی گاهی نگرانی اندیشمندان و محققان و علما و شعرا به حدی رسانده است که این نگرانی در اشعار سنایی نیز دیده می شود در خصوص آسیب هایی که در هزاران سال قبل وجود داشته است،ایشان می گوید ای دریغا مهدی، که امروز از هر گوشه ای یک جهان در جان عالم سوزسر برکرده اند.این شاعر یکی،یکی آسیب ها را میشمارد مانند بی توجهی مردم به دین اسلام و قرآن و توجه ویژه به موسیقی های مبتذل ، روابط نادرست اخلاقی که در جامعه وجود دارد.سنایی تاکید می کند که راه حل این آسیب های اجتماعی فقط با حضور امام زمان (عج ) میسر خواهد شد.به تعبیر دیگر ما هیچ جامعه معصومی نداریم و نخواهیم داشت.باید،بگویم جامعه معصوم نیست و آسیب وجود دارد و مانیز اولین جامعه ای نیستیم که دغدغه آسیب های اجتماعی را دارد.ده ها نظریه و مدل اجتماعی مواجهه با آسیب های اجتماعی در سده های اخیر عملی شده است.

وی افزود: البته آسیب های اجتماعی قدرت بیشتری دارد و رو به فزونی است.در مقایسه با کشورهای غربی،آمار های آسیب اجتماعی در کشورمان در وضعیت خوبی قرار دارد.اگر در زمینه آسیب های اجتماعی مقیاس جهانی را مد نظر قرار دهیم وضعیت ما وضعیت خوبی است مثلا وضعیت بیکاری در جامعه ما حتی از کشور آمریکا بیشتر نیست ، آمریکا رتبه اول اقتصاد جهان را دارد آماری که خودشان رییس جمهور و مجلس سنای آمریکا اعلام کرده‌اند 49 میلیون آمریکایی در فقر مطلق به سر می برند.فقر در ایران وجود دارد اما مانند دولت آمریکا که مدعی بهترین اقتصاد جهان است نیست.

دبیر علمی نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: براساس مقیاس های جهانی در خصوص طلاق،کشورمان ایران وضعیت بهتری دارد.حتی در مقایسه با خیلی از کشورهای اسلامی منطقه هم کشورجمهوری اسلامی ایران در زمینه طلاق در وضعیت بهتری قرار دارد.امروزه تقریبا یک چهارم ازدواج ها به طلاق کشیده می شود ولی در کشورهای غرب مانند فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا آمار طلاق بیش از یک دوم است.

وی تاکید کرد:اگر در بحث آسیب های اجتماعی به مقیاس های جهانی بخواهیم دل خوش کنیم خیلی جای نگرانی نیست، آمار تکان دهنده ای از ایالات متحده آمریکا نشان میدهد که مسئله تجاوز به عنف در آمریکا سالانه دو میلیون زن آمریکایی مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرند، در ایران این آمار به این وسعت وجود ندارد.اما اگر مقیاس ما در بحث آسیب های اجتماعی اسلام باشد امار ها متفاوت است به فرموده رهبر فرزانه انقلاب جمهوری اسلامی ایران جامعه ای است که با آرمان های اسلام و قران شکل گرفته است اگر با مقیاس اسلامی بودن بسنجیم وضعیت ما در بحث آسیب های اجتماعی نگران کننده است.با مقیاس اسلامی ما در حوزه طلاق ، بیکاری، اعتیاد، حاشیه نشینی و در حوزه مفاسداجتماعی، فضای مجازی، بیشترین آمار آسیب اجتماعی را داریم و بسیار وضعیت نگران کننده ای داریم.و باید بگویم اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند آمار آسیب های اجتماعی هم تراز آمارهای کشورهای غربی بشود.

شریفی ادامه داد: فقط در حوزه طلاق قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی تا سال 1380 نزدیک به پنج هزار مقاله و میزگرد، نشست و همایش برگزار شده است ، در سال 1380  از هر یازده ازدواج یکی به طلاق کشیده می شد اما امروزکه سال1397 است طبق آمار اعلام شده در سال 1396 از هر سه و نیم ازدواج یکی به طلاق کشیده می‌شود.یعنی این همه فعالیت های انجام شده در بحث رفع و پیشگیری آسیب های اجتماعی از سالهای قبل تاکنون ثمری نداشته است.یکی از علت های ناموفق بودن این همایش ها، این بوده است که نسخه های پیچیده شده است نسخه های غربی است لذا به همین خاطر است که در پی مطالبات مقام معظم رهبری اولین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از منظر اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور اندیشمندان داخلی برگزار می گردد.

وی افزود: تاکنون بیش از 233 مقاله به دبیر خانه همایش رسیده است که از بین این مقالات 60 مقاله جهت ارایه در همایش انتخاب شده است.همچنین از 45 محقق و اندیشمند داخلی نیز دعوت کرده ایم مقالات خود را در شش محور همایش از جمله بیکاری،اعتیاد،طلاق، حاشیه نشینی، فضای مجازی، مفاسد اخلاقی به صورت علمی ارایه دهند.

در ادامه این نشست فراهانی دبیر اجرایی این همایش تصریح کرد: نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور محققان و اندیشمندان 26 تیرماه 97  از ساعت 8 صبح الی 20 در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می‌شود.شایان ذکر است این همایش با حمایت 12 مرکز از جمله وزارت کشور،صداوسیما، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه معارف، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، دانشگاه باقر العلوم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شود.

وی در پایان اظهار کرد:پنج کمیته اجرایی از جمله کمیته رسانه، کمیته ثبت نام، کمیته پشتیبانی،کمیته تشریفات، کمیته انتظامی با مدیریت جناب دوباشی برای این همایش لحاظ شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حمایت از طرح‌های پژوهشی با محوریت مقابله با آسیب‌های اجتماعی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..