تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فشار خون در بارداری، عوامل آن چیست؟

نی نی بان، گروه ترجمه: فشار خون بالاتر از 140 بر 90 میلی‌متر جیوه را فشار خون بالا تعریف می‌کنند و اگر بعد از هفته بیستم بارداری ادامه داشته باشد پره اکلامپسی و عوارض دیگر بروز می‌کند و نگرانی جدی برای خانم‌های باردار ایجاد می‌کند. البته یادتان باشد که فشار خون بالا در دوران بارداری همیشه خطرناک نیست اما گاهی اوقات می‌تواند عوارضی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد. 

چه چیز باعث فشار خون بالا در بارداری می‌شود؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده چندین علت احتمالی برای فشار خون بالا در دوران بارداری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضافه وزن یا چاقی

نداشتن تحرک لازم

استعمال دخانیات

بارداری اول

سابقه خانوادگی فشار خون بالا در  بارداری

بارداری چندقلویی

سن بالا (بالاتر از 40)

تکنولوژی‌های کمک باروری (IVF)

فشار خون بالا بارداری، خطرناک است؟

عوامل خطر در فشار خون بالا

شیوه زندگی ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در بارداری شود که چاقی و نداشتن تحرک لازم از جمله عوامل خطر عمده برای فشار خون بالا هستند. زنانی که برای اولین بار باردار می‌شود احتمال ابتلا به فشار خون بالا را دارند. خوشبختانه احتمال این اتفاق در بارداری‌های بعد به شدت کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر زنانی که چندقلو باردار هستند به دلیل استرس بالایی که دارند ممکن است دچار فشار خون بالا شوند. در این میان زنانی که پیش از بارداری نیز فشار خون بالا داشته‌اند،‌ در معرض خطر عوارض این مشکل در دوران بارداری هم قرار دارند. 

انواع فشار خون بالای مربوط به بارداری

فشار خون مزمن: گاهی اوقات خانمی قبل از بارداری دچار فشار خون بالاست که در صورت بارداری ممکن است این مشکل مزمن شود. در این صورت با داروهای فشار خون معمولا فشار را کنترل می‌کنند. پزشکان همچنین فشار خونی بالا پیش از هفته بیستم بارداری را فشار خون مزمن در نظر می‌گیرند.

فشار خون بارداری: فشار خون بارداری بعد از هفته بیستم بارداری بروز می‌کند که معمولا بعد از زایمان بهبود می‌یابد اما شایع‌ترین عارضه آن زایمان زودرس است. اگر این عارضه قبل از هفته سی‌ام تشخیص داده شود احتمال زیادی وجود دارد که به پره اکلامپسی پیشرفته منجر شود.

فشار خون مزمن با پره اکلامپسی: نوع دیگری از فشار خون مزمن زمانی است که خانم پیش از بارداری دچار فشار خون است و بعد در ادرارش پروتئین وجود دارد که در این صورت روند بارداری کمی پیچیده می‌شود. 

ردیابی فشار خون بارداری

دو عدد در فشار خون خوانده می‌شود که سیستولیک و دیاستولیک نامیده می‌شود. عدد بالاتر سیستولیک است که در اصل فشار خون شما در زمانی که قلب خون را پمپاژ می‌کند و عدد پایین یا دیاستولیک زمانی که قلب در حال استراحت است. برای تعیین فشار خون معمولی در بارداری پزشک در اولین معاینه یک فشار خون مبنا برای شما در نظر می‌گیرد و  هر بار آن را اندازه‌گیری می‌کند. فشار خون طبیعی باید 120 در 80 میلی‌متر جیوه باشد. فشار خون بالا در بارداری 140 بر 90 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود. در اوایل بارداری معمولا از هفته پنجم تا اواسط سه ماهه دوم معمولا فشار خون خانم‌های باردار کاهش پیدا می‌کند. این به این دلیل است که هورمون‌های بارداری رگ‌های خونی را تحریک کرده و گشادتر می‌کنند. 

فشار خون پایین بارداری نگران کننده است؟

فشار خون پایین معمولا با علائمی مانند سردرد،‌ سرگیجه، حالت تهوع، احساس ضعف و پوست رنگ پریده و سرد همراه است. اما همینطور که بارداری به جلو می‌رود فشار خون ممکن است تغییر کرده و به سطح اولیه بازگردد.

چرا فشار خون در بارداری ایجاد می‌شود؟

 به چند دلیل این اتفاق می‌افتد:

میزان خون در بدن خانم افزایش پیدا می‌کند و حجم خون به اندازه 45 درصد بالا می‌رود و قلب باید بتواند این خون اضافی را پمپاژ کند.

بطن چپ ضخیم‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و این اجازه می‌دهد این تغییر باعث می‌شود قلب سخت‌تر کار کند تا بتواند حجم خون افزایش یافته را حمایت کند.

کلیه‌ها افزایش میزان وازوپرسین را دارند که هورمونی است که منجر به احتباس آب در بدن می‌شود.

در اغلب موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری تقریبا بلافاصله بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود اما در مواردی که فشار خون همچنان وجود دارد باید حتما با پزشک مشورت کنید. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فشار خون در بارداری، عوامل آن چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..