تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدارس رنگ پریده کشور جانی دوباره می‌گیرند/ فرصتی طلایی برای نجات محیط زیست در «مدرسه سبز»

مدارس رنگ پریده کشور جانی دوباره می‌گیرد/ فرصتی طلایی نجات محیط زیست در «مدرسه سبز»به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوا هر روز گرم و گرم‌تر می‌شود و دانشمندان دلیل آن را تغییرات اقلیمی می‌دانند؛ نفس‌های زاینده رود به شماره افتاده، دریاچه ارومیه توان احیا شدن ندارد و خوزستان حالا نه هوا دارد نه آب؛ انگار محیط زیست ساز ناکوکی سر داده تا این حجم از غفلت طی سالیان‌های طولانی را جبران کند.

حال پایتخت هم در این آشفته بازار معضلات زیست محیطی تعریفی ندارد و آلودگی هوا و صوتی و مشکلات پسماند زندگی مردم را دچار مشکل کرده است و در این میان حال کودکان که نسل آینده این جامعه هستند و زمینی که قرار است روی آن زندگی کنند به خطر افتاده است.

اگر این اتفاقات در ایام سال تحصیلی باشد؛ تعطیلی مدارس راهکار‌های مقطعی برای عمده مشکلات زیست محیطی است موضوعی که گویا با وجود گذر سال‌ها هنوز نسخه‌ای شفابخش برای آن تجویز نشده است.

این موضوعات زنگ هشداری است که در دنیا و ایران باعث شده به تدریج توجه به محیط زیست را تقویت می‌کندو در این میان مدرسه بهترین سنگ بنا برای ایجاد این عادت است؛ عادتی که تا حدی در مسیر تحقق پیش رفته است و نسل فعلی نسبت به نسل‌های گذشته به سلامت محیط زیست خود حساس‌تر شده اند.

«مدارس سبز» عنوانی است که خانواده‌ها و شاید بخش اعظم جامعه با آن آشنایی ندارند، اما همین عنوان اگر جایگاه واقعی خود را پیدا کند ناجی محیط زیست در آینده خواهد شد.

مدارسی که می‌خواهند ناجی محیط زیست شوند

چند سالی است که موضوع توسعه پایدار و توجه به محیط زیست جدی شده است؛ مفهومی که گره کور آن به کمک نوع خاصی از مدارس تحت عنوان مدارس سبز به گشوده می‌شود؛ هرچند پیشرفت این نوع از مدارس رونق چندانی نداشته است.

علی رغم حرکت کند توسعه مدارس سبز طی سه چهار سال اخیر، اما این مسیر به تازگی شکل جدیدی به خود گرفته است و سعی در حرکت روبه جلو دارد.

علی رغم حرکت کند توسعه مدارس سبز طی سه چهار سال اخیر، اما این مسیر به تازگی شکل جدیدی به خود گرفته است و سعی در حرکت روبه جلو دارد.

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص توجه به ایجاد مدارس سبز اظهار کرد: این مدارس علاوه بر اینکه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند در حفظ محیط زیست هم تاثیر بسزایی دارد.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی برای راه‌اندازی مدارس سبز زمان‌بر است، گفت: سعی داریم در این حوزه که شامل مسائل متعددی همچون تفکیک زباله، صرفه‌جویی در انرژی، حفظ محیط زیست و مواردی از این قبیل است برنامه‌ریزی کنیم تا دانش آموزان در مدارس آشنایی کاملی با مسائل زیست محیطی پیدا کنند و به تدریج این مدارس را در جامعه توسعه می‌دهیم.

چراغ قرمز آموزش و پرورش برای مدارس سبز

در راﺳﺘﺎی ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻣﻨﻮﻳﺎت ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی در ﺧﺼﻮص ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی کلی ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﻛﺸﻮر و اﺑﻼﻏﻴﻪ ﻫﻴئت دوﻟﺖ ﻣﺒﻨی ﺑﺮ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪن وﻇﺎﻳﻒ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی اﺟﺮایی ﻛﺸﻮر بهمن ماه سال ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺴﺘﺮش ﺳﻄﺢ آﮔﺎهی، داﻧﺶ و ﺑﻴﻨﺶ زﻳﺴﺖ ﻣﺤیطی ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪﺳﺎزی ﻓﺮﻫﻨﮓ زﻳﺴﺖمحیطی مبتنی ﺑﺮ ارزشﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪه ایرانی- اﺳﻼمی، قرارداد همکاری میان وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺳﺎزﻣﺎن ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و وزارت ﻧﻴﺮو منعقد شد که بر اساس این قرارداد آموزش و پرورش برای توسعه مدارس سبز از سال تحصیلی ۹۵ -۹۶ ملزم به انجام فعالیت‌هایی شد.

با توجه به این تعهد هر بخش از آموزش و پرورش برای تحقق این سند وظایفی را بر عهده داشته که در جدول قابل مشاهده است.

مدارس رنگ پریده کشور جانی دوباره می‌گیرد/ فرصتی طلایی نجات محیط زیست در «مدرسه سبز»

یاری طلبیدن برای آشتی دانش آموزان با طبیعت

پیگیری جدی برای حرکت در مسیر توسعه مدارس سبز از اواخر سال گذشته شدت گرفت و حتی کارگروه‌هایی برای طراحی و ساخت این مدارس ایجاد شده شده است.

رخشانی مهر در این باره گفت: اکنون استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران از محل منابع خود ساخت مدارس سبز را انجام دادند و به تدریج باید در سراسر کشور این موضوع را دنبال کنیم همچنین رقم ۱۴میلیارد تومان برای مطالعه مدیریت و طراحی مدرسه سبز در نظر گرفتیم که به استان‌ها اختصاص خواهیم داد.

تابوشکنی نظام آموزشی در تغییر حال و هوای مدارس

با وجود تعابیری که از مدارس سبز می‌شود، اما همچنان حال و هوای مدارس تیره و بی رمق است و فعالیت‌ها در یادگیری چندین مفهوم نظری خلاصه شود حال آنکه در مدارس سبز مفاهیم با حال و هوایی زنده و جدا از قالب‌های سنتی تبیین شوند.

آموزش‌های سبزی که رفع نیاز‌های روزانه را با حفظ احترام به طبیعت و مانا بودن بودن برای نسل‌های آینده به دانش آموزان آموزش می‌دهد، اما این مدارس هنوز نوپاست و جوانه‌های آن برای رشد نیاز به حمایت دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدارس رنگ پریده کشور جانی دوباره می‌گیرند/ فرصتی طلایی برای نجات محیط زیست در «مدرسه سبز»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..