تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مصرف سبزیجات در دوران بارداری، چه فوایدی دارد؟

مصرف سبزیجات در اوایل بارداری می‌تواند اثر محافظتی در برابر آسم نوزادان در آینده داشته باشد...
مصرف سبزیجات در بارداری، خوردن شاهی در بارداری، مصرف تره در بارداری، خوردن ترخون در بارداری، خوردن تربچه در دوران بارداری، خوردن سبزی نعنا در بارداری، خوردن پیازچه در بارداری
سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف نمایید..
مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد سبزیجات، علاوه بر فواید فراوانی که برای بدن انسان دارد، در بانوان باردار نیز سبب کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکانشان خواهد شد.
در این مطالعه به بررسی این امر پرداخته شد که چگونه مصرف سبزیجات در مراحل اولیه بارداری می‌تواند به سلامت نوزادان و به طور خاص بر خس‌خس سینه نوزادان تأثیرگذار باشد.
بیماری آسم به التهاب ریه‌ها و راه‌های هوایی نای اشاره دارد که در مقابله با عوامل خاص (آلرژی) رخ می‌دهد و سبب دشواری در تنفس می‌شود.
در حالی که این شرایط برای هر دوی کودکان و بزرگسالان یکسان است، در صورتی که دچار این مشکل شوند، مجموعه‌ای از چالش‌ها در زندگی آنان بروز خواهد کرد.
به طور خاص این مشکل سبب تأثیر بر کیفیت زندگی کودکان خواهد شد؛ زیرا این امر باعث اختلال در انجام بازی‌های طبیعی دوران کودکی، ورزش، فعالیت‌های مدرسه و حتی خواب آن‌ها خواهد شد.
این مشکل بر پیشرفت آن‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت، زیرا به دلیل شرایط خاص حتی ممکن است روزهایی حضور در مدرسه و درس خواندن را از دست بدهند. باید توجه داشت که آسم در دوران کودکی نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی نیز دارد و اگر این امر جدی گرفته نشود، ممکن است منجر به حملات شدید و خطرناک‌تری در سنین بالاتر و در طول زندگی شود.
آمار و اطلاعات جدید نشان می‌دهد که کودکان تازه متولد شده‌ی بسیاری در سرتاسر دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته، به آسم مبتلا هستند.
در یک مطالعه موازی که در یکی از کشورهای آسیایی صورت گرفت، پژوهشگران شروع به جمع‌آوری اطلاعات از بانوان باردار مورد مطالعه و خصوصاً عادات تغذیه‌ای و میزان مصرف برخی از مواد پرداختند. دو سال پس از به دنیا آمدن این کودکان، این تیم اطلاعاتی را از طریق پرسشنامه در ارتباط با بروز آسم و آلرژی در دوران کودکی این نوزادان جمع آوری کردند. پاسخ‌های داده شده توسط پاسخ‌دهندگان برای دستیابی و تعیین هرگونه ارتباط میان مصرف سبزیجات توسط مادران و بروز خس‌خس سینه کودکان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج تحقیقات نشان داد مادرانی که از سبزیجات برگ سبز که غنی از فولات هستند استفاده می‌کردند، میزان بروز خس‌خس سینه در کودکانشان بسیار کمتر از کودکانی است که مادرانشان از سبزیجات کمتری استفاده می‌کردند.
آن‌ها همچنین دریافتند که این میزان اثر در دوران اولیه بارداری بسیار بیشتر است و هیچ‌گونه ارتباط در مادرانی که از اواسط یا اواخر دوره‌ی بارداری از سبزیجات استفاده می‌کردند و میزان بروز این اثر ملاحظه نگردید.
محققان همچنین اذعان داشتند که مصرف سبزیجات در اوایل دوره‌ی بارداری می‌تواند موجب ایجاد اثر محافظتی در برابر آسم در نوزادان شود.
توصیه می‌شود که زنان باردار حتماً از سبزیجات استفاده کنند
وقتی گفته می‌شود که زنان باردار برای دو نفر (البته نه به اندازه‌ی دو نفر) تغذیه می‌کنند کاملاً درست است، زیرا نوزاد متولد نشده کاملاً به رژیم غذایی مادر خود وابسته است و از همین طریق ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز و ضروری برای رشد و نمو بدن خود را به دست می‌آورد. این مواد شامل:
بتاکاروتن: برای توسعه و رشد سلول‌ها و بافت‌ها، سیستم ایمنی و رشد و نمو ضروری و مؤثر است.
فولات: سبب افزایش وزن کودک هنگام تولد و جلوگیری از نقص مجرای عصبی می‌شود.
پتاسیم: فشار خون را تنظیم می‌کند.
ویتامین C: برای رشد استخوان و کلاژن مورد نیاز است.
در اینجا به برخی از سبزیجات مفید و پیشنهاد شده برای بانوان باردار اشاره می‌شود:
آووکادو: غنی از فولات است که به رشد مغز جنین نیز کمک می‌کند.
چغندر: به رفع مسمومیت خون در دوران بارداری کمک می‌کند که موجب اجتناب از نقص مادرزادی در نوزادان می‌شود.
فلفل دلمه: حاوی ویتامین C بوده که سبب کمک به بازسازی بافت‌های بدن و جذب آهن می‌شود.
نخود سبز: سرشار از ویتامین K است که به رشد استخوان کمک می‌کند.
سیب‌زمینی شیرین: نه تنها به مادران کمک می‌کند تا شیردهی بیشتری داشته باشند، بلکه باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز در بدن می‌شود.
گوجه فرنگی: به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن، از آسیب سلول در طول دوره‌ی بارداری جلوگیری می‌کند.

نکات مهم!
تلاش کنید تا بیشتر از سبزی های با برگ سبز و خام استفاده کنید تا اسید فولیک و ویتامین C آن از بین نرود. سبزی ها را با دقت کافی بشویید. بهتر است سبزی ها را هنگامی که تازه هستند میل کنید و پس از خرد کردن بپزید. بخارپز کردن بهترین روش است. با این کار ارزش غذایی آن ها حفظ می شود.
سبزی ها را با آب کم بپزید و از آب آن نیز استفاده نمایید. بهتر است سیب زمینی را با دقت بشویید و با پوست بپزید و با پوست میل کنید. از قرارگرفتن سبزی ها در معرض نور خورشید و یا هوا پیش گیری نمایید و تا حد امکان آن ها را طولانی مدت نپزید.
مثلا سبزی سوپ و آش را ۲۰ دقیقه پیش از برداشتن قابلمه از اجاق، اضافه کنید تا خواص آن نگه داری شود. توت خشک، کشمش و انجیر خشک از میوه های خشک بسیار با ارزش هستند که بهتر است آن ها را به عنوان میان وعده در برنامه تان بگنجانید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مصرف سبزیجات در دوران بارداری، چه فوایدی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..