تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دوبار قاعدگی در یک ماه، چه دلیلی دارد؟

وب‌سایت دکتر سلام: پریود شدن پشت سر هم، در خانم ها کمی نگران کننده است که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. خانم ها باید هر تغییری که در چرخه ی عادت ماهانه شان، رخ می دهد را با پزشک متخصص مطرح کنند. به طور معمول خونریزی قاعدگی به مدت یک هفته در ماه می باشد ولی گاهی این خونریزی بیشتر از یکبار در ماه رخ میدهد که باید دلیل آن مورد بررسی قرار گیرد. خونریزی هایی که در بین دو پریودی رخ می دهد، خونریزی های واژن است که توسط پزشک نوع آن تشخیص داده می شود.

علل متداول آن می‌تواند خونریزی غیرمنتظره، مشکلات تیروئید و نوسانات هورمونی باشد. اینها هیچکدام نمی‌تواند مشکلی خطرناک قلمداد شود مگراینکه جدی و شدید باشند. عوامل دیگری مثل گر گرفتگی و نفخ هم می‌تواند با آن در ارتباط باشد. عادت‌ماهیانه دو بار در ماه در زنانی که از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، مخصوصاً در سه ماهه اول، نیز متداول است که به مرور زمان برطرف می‌شود. خونریزی های غیر طبیعی از مجرای رحمی در خانم ها بسیار شایع است.

دوبار قاعدگی در یک ماه، چه دلیلی دارد؟

علل شایع خونریزی مجرای رحمی

1- عوارض حاملگی

سقط خود بخود

حاملگی خارج رحمی

بیماریهای تروفوبلاستیک(مربوط به جفت)

2- اختلالات تخمدانی

کیست های فولیکولر (خوش خیم)

کیست جسم زرد (خوش خیم)

بیماری تخمدانهای با کیستهای متعدد (خوش خیم)

سرطان تخمدان خوش خیم موقتی

بقیه سرطانها

3- به علل اختلالات رحمی

عفونت مزمن لایه های رحمی

گوشت های اضافی خوش خیم در رحم

سرطانهای بد خیم رحم

وجود لایه های طبیعی بافت رحمی در جاهای غیر طبیعی لگن

وجود جسم خارجی مثل IUD

وجود جمع شدگی چرک و خون در یک قسمت رحم

4-به دلایل هورمونی

مصرف عمدی هورمون (مثل قرص های جلوگیری ocp)

تولید ناخود آگاه هورمون در بدن

5-خونریزی با منشاء خارج رحمی

از دیواره مجرای رحم

از گردن دهانه رحم

از مجرای ادرار

از مثانه

از مقعد

6-اختلالات لوله های رحمی

عفونت حاد و مزمن لوله های رحمی

سرطانهای خوش خیم و بدخیم لوله هل رحمی

7-به دلائل غیر مسائل زنانه

اختلال خونی در بدن

اختلال غددی در بدن

اختلال متابولیک در بدن

8- بی دلیل

با پایه روانی

با پایه عروقی

وجود کیست تخمدان و مسائل و مشکلات روحی روانی از علل عمده این قبیل مشکلات خانم ها می باشد.

درمان دوبار پریود شدن در ماه

درمان این مشکل به دلیل آن بستگی دارد. اگر به طور طبیعی چرخه پریودی شما کوتاه تر شده است یا تازه پریودی شما شروع شده است نیاز به درمان نیست. پزشک در صورت کم خونی به شما مکمل های آهن می دهد. اگر خیلی پریود می شوید با پزشک درباره قرص های ضد بارداری صحبت کنید. این قرص ها باعث تنظیم پریودی و جلوگیری از کم خونی ناشی از خونریزی شدید می شوند.

کم کاری تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید به این معنی است که غده تیروئید شما غیر فعال است. در این صورت بدن هورمون تیروئید به اندازه کافی تولید نمی کند. پزشک به شما قرص های خوراکی می دهد که کمبود هورمون تیروئید را جبران کنند.

یائسگی

اگر یائسگی شما در حال شروع شدن است پزشک هورمون درمانی یا مصرف استروژن را به شما توصیه می کند. در این حالت پریودی شما منظم می شود تا این که کم کم یائسگی باعث ناپدید شدن پریودی می شود.

فیبروئیدها و کیست ها

اگر فیبروئید یا کیست داشته باشید پزشک یکی از روش های درمانی زیر را پیشنهاد می کند:

استفاده از دستگاه IUD باعث جلوگیری از پریودی شدید می شود اما باعث کم شدن فیبروئیدها نمی شود.

عمل جراحی ام آر آی؛ این عمل در دستگاه اسکن ام آر آی انجام می شود و پزشک فیبروئید و کیست را از بین می برد.

عمل آمبولیزاسیون شریان رحمی؛ در این عمل جریان خون ورودی به رحم را مسدود می کنند در این حالت فیبروئیدها کوچک شده و از بین می روند.

عمل میومکتومی شکم که با استفاده از جراحی باز شکم انجام می شود و عمل هیسترکتومی که در آن رحم برداشته می شود.

هورمون آزادکننده گنادوتروپین

این قرص ها برای درمان فیبروئیدها استفاده می شوند. این قرص ها باعث مسدود شدن تولید استروژن و پروژسترون می شوند بنابراین به صورت موقتی یائسه می شوید. این امر باعث جلوگیری از رشد فیبروئیدها می شود و باعث از بین رفتن آن ها می شود. پزشک این قرص را هنگامی تجویز می کند که می خواهد شما را برای عمل جراحی آماده کند.

استرس

گاهی اوقات تغییر روش زندگی باعث افزایش استرس می شود. بنابراین سعی کنید ورزش کنید، قرص مصرف کنید و از گفتار درمانی استفاده کنید. این کارها باعث کاهش استرس می شوند.
آرامش برای سلامتی شما مهم است بنابراین در هنگام استرس از پذیرفتن کارها و مسئولیت های سنگین اجتناب کنید.

افزایش یا کاهش بیش از حد وزن

درباره دلایل ممکن برای افزایش یا کاهش بیش از حد وزن با پزشک صحبت کنید. او به شما کمک می کند وزن خود را تحت کنترل قرار دهید.

واکنش به قرص های ضد بارداری

قرص های ضدبارداری هورمون ها را به بدن معرفی می کنند. برای انتخاب بهترین قرص ضد بارداری باید قرص های مختلف را امتحان کنید و بهترین قرصی که با بدن شما سازگار است را انتخاب کنید. چند ماه طول می کشد بدن با یک قرص خاص سازگار شود. بهتر است درباره آنچه پس از مصرف قرصی جدید اتفاق می افتد و واکنش های بدن با پزشک صحبت کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

عادت‌ ماهیانه دو بار در یک ماه تا چه میزان شایع است؟

این مسئله حداقل یک بار در حدود ۴۰٪ از زنان در طول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد. تقریباً ۱۰٪ این موارد، خونریزی بین دو عادت‌ ماهیانه مسئله‌ ای طبیعی است که علت اصلی آن مصرف داروهای ضدبارداری است. این داروها به علت ایجاد نوسانات هورمونی موجب بروز این خونریزی‌ها می‌شوند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با این خونریزی‌ها دچار درد شدید می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید، این می‌توانید نشانه بارداری خارج از رحم یا بارداری در لوله‌های فالوپ باشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک‌گذاری دیر صورت گیرد یا تخمکی در لوله‌های فالوپ ایجاد شود. خونریزی بین دو عادت ماهیانه یا خونریزی نامنظم یکی از نشانه‌های متداول این مشکل است، اگر از داروهای ضدبارداری استفاده نمی‌کنید، این خونریزی می‌تواند نشانه بارداری هم باشد. به همین دلیل بهتر است هر چه سریعتر برای چکاپ نزد پزشک بروید.

اگر این خونریزی‌ها فقط یک مرتبه اتفاق افتاد و تغییر دائمی در چرخه عادت‌ماهیانه شما به حساب نیامد، هیچ جای نگرانی نیست. می‌تواند یک نوسان عجیب در هورمون‌هایتان باشد که فقط یکبار اتفاق افتاده است. اما اگر چند ماه پشت سر هم این مسئله تکرار شد، بهتر است به پزشکتان مراجعه کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دوبار قاعدگی در یک ماه، چه دلیلی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..