تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پوسته ریزی سر نوزادان، دلیل و درمان

اصلی ترین دلیل پوسته ریزی سر نوزاد ابتلا به بیماری درماتیت سبورییک است. که در نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود. در بزرگسالان گاهی با شوره سر و گاهی با خارش و التهاب و قرمزی سر همراه می باشد. در این مطلب با دلایل و نحوه درمان پوسته پوسته شدن سر نوزادان آشنا خواهید شد.

پوسته پوسته شدن سر نوزادان تا سه ماهگی نوزاد غالبا برطرف و درمان می‌شود. البته در مواردی گاه به اشتباه بیماری های پوستی دیگری نظیر اگزما به جای پوسته ریزی سر نوزاد قلمداد می شود.  اگزما همراه با پوسته شدن سر در افراد ایجاد خارش می کند که در نوزاد، در محل پوسته ریزی باعث خارش نمی شود. با راهکارهایی می توان به نحوی پوسته پوسته شدن سر نوزادان را برطرف کرد.

علل پوسته ریزی سر نوزاد

اغلب نوزادان پس از متولد شدن در چند روز اول و یا دو سه هفته ابتدایی در ناحیه سر دچار پوست ریزی می شوند که اگر میزان آن کم باشد از نگاه متخصصان گداره نام دارد و طبیعی می باشد. در اکثر موارد این پوسته شدن ها به مرور زمان و با بزرگ شدن نوزاد از بین می روند. گاهی پوسته شدن سر نوزاد ممکن است به خاطر حساسیت ساده ناشی از اگزمای دوران نوزادی باشد. اما به هیچ وجه نباید آن را با شوره سر اشتباه گرفت.

پوسته ریزی سر نوزاد زمانی به عنوان مشکل یا در اصطلاح کرادل کد نام می گیرد که به دلیل ترشح غدد چربی پوست و با افزایش پوسته پوسته ها، لایه چسبناکی از پوسته ها بر روی سر نوزاد بسته می شود که غالبا با دست جدا نمی شود.

یکی از متخصصان پوست معتقد است که شایع ترین دلیلی که سر کودکان دچار پوست ریزی می شود به خاطر ابتلا به بیماری درماتیت سبورییک می باشد. که در مردان و زنان این بیماری قارچی نواحی مو دار صورت نظیر ابرو، سبیل و ریش را درگیر و  معمولا به شکل التهاب و پوسته ریزی بروز می کند. اما در نوزادان با مشخصه های مانند پوسته ریزی در سر ،التهاب و یا بدون التهاب ایجاد می شود، در مواردی نیز در قسمت های چین دار بدن نوزاد و یا اطراف گردن به صورتی ملتهب بروز می کند. گاهی کم بودن مقدار آمینو اسیدها در بدن دلیل بروز پوسته ریزی سر نوزاد است.

درمان پوسته ریزی سر نوزادان

گاهی اوقات پوسته شدن سر نوزاد به دلیل خشکی سر می باشد که باعث ایجاد پوسته های زرد رنگ در سر نوزاد می شود. توصیه می شود زیر نظر پزشک، روغن های گیاهی نظیر روغن نارگیل به خاطر داشتن ویتامین E، روغن زیتون به دلیل دارا بودن ویتامین E و A، روغن درخت چای، روغن گل گاو زبان، روغن بادام که شامل اسید لینولئیک، اسید اولئیک و ویتامین d و A و E است، را به آرامی با انگشتان دست بر روی سر نوزاد ماساژ دهید.

والدین نوزاد گاهی مواقع فکر می کنند که با تراشیدن سر نوزادان پوسته شدن سر نوزاد برطرف می شود. این یک باور غلط می باشد که نه تنها پوسته ریزی را درمان نمی کند، بلکه ممکن است سبب تحریک و التهاب بیشتر پوست سر نوزاد شود.

در هنگام حمام کردن نوزاد، والدین به آرامی و با دقت پوست سر نوزاد را با دست شست و شو دهند، البته باید مراقب باشند چون قسمت جلوی سر نوزاد تا چند ماه اول تولد نوزاد نرم می باشد و به طور کامل شکل نگرفته است.

تمامی مراحل درمان برای پوسته ریزی سر نوزاد که در بالا به آن اشاره شد، باید با مشورت و زیر نظر پزشک انجام پذیرد. شما والدین گرامی همچنین می توانید در بخش کودک و والدین با دیگر اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه سلامت کودکتان آشنا شوید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پوسته ریزی سر نوزادان، دلیل و درمان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..