تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مسائل مهم را به جای مسائل ضروری در اولویت قرار دهید

هنر تمرکز کردن و برنامه‌ریزی اولویت‌ها یکی از مهارت‌ها در جهت موفقیت در کسب و کار است. قدم اول در این مسیر مشخص کردن اهمیت وظایف است.

آیا تاکنون در انتهای روز احساس کرده‌اید که با وجود انجام تمام وظایف ضروری، کار مهمی انجام نداده‌اید؟ اغلب مردم در پایان روز کاری چنین احساسی دارند. گزارش ژورنال تحقیقاتی مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد افراد عموما به‌دنبال انجام وظایفی هستند که مهلت زمانی کوتاه‌تری دارند. حتی وقتی وظایفی با پاداش‌های بهتر و حتی مهلت زمانی بیشتری داشته باشیم، باز هم وظایف کوتاه‌مدت را انجام می‌دهیم.

البته این یک رفتار طبیعی است تا وظایف دارای محدودیت زمانی را هرچه سریع‌تر انجام داده و آنها را از لیست ذهنی وظایف خود خط بزنیم. در این میان تناقض اصلی در این است که عموم وظایف مهم و تاثیرگذار در مسیر پیشرفت، محدودیت‌های زمانی بازتری نسبت به وظایف کم‌اهمیت‌تر داند. به‌عنوان مثال، وظایف مهم و تاثیرگذار در زندگی یک فرد عبارتند از:

دستیابی به ارزش‌های شخصی (به‌عنوان مثال شرکت در کارهای داوطلبانه یا گذراندن وقت بیشتری با خانواده)دستیابی به شهرت و اعتبار عمومی (حضور در مجامع معتبر یا نوشتن کتاب)بهبود مهارت‌های حیاتی (مثل افزایش دانش در مورد آمار یا یادگیری زبان جدید)جلوگیری از بحران‌ها (مانند برنامه‌ریزی برای چکاپ سالانه‌ی پزشکی یا تدوین طرح مقابله با بحران برای کسب‌وکار)مقاله‌های مرتبط:

اگر مانند مردم عادی رفتار کنید، قطعا این اولویت‌ها به پس ذهن شما خواهند رفت و زمان خود را بیشتر روی انجام وظایف با اهمیت کمتر صرف می‌کنید. این وظایف مانند رزرو کردن اتاق هتل، خالی کردن اینباکس یا نوشتن خبرنامه‌‌‌های ماهانه خواهد بود. اما به‌هرحال باید راهکاری برای برون‌رفت از این حالت پیدا کنیم. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت استارتژی‌ها و نکاتی را برای تغییر تمرکز روی موارد مهم بررسی می‌کنیم. به‌یاد داشته باشید که این راهکارها شما را به‌فردی بی‌عیب تبدیل نمی‌کنند. تنها کافی است آن روش‌هایی که بهترین اثر را روی سبک زندگی شما دارند شناخته و پیاده‌سازی کنید.

time

برنامه‌ریزی و اختصاص زمان بیش از حد نیاز به وظایف مهم

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی زمان و مکان مشخصی برای انجام یک وظیفه در نظر می‌گیریم، شانس انجام دادن آن بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توان در برنامه‌ریزی هفتگی، یک روز را به طور کامل به یکی از وظایف مهم زندگی اختصاص داد. در این روز هیچ کار دیگری نباید انجام شود و قطعا باید هدفی مشخص برای پایان آن روز در نظر داشته باشید.

وظایف مهم یک منحنی یادگیری دارند که روند انجام آنها را طولانی می‌کند

در این میان وظایف مهم اما ناشناس، یک منحنی یادگیری دارندو در نتیجه دانستن زمان مناسب برای انجام دادن کامل آنها کمی دشوار است. علاوه بر آن کار کردن در این وظایف بهره‌وری پایینی دارد و عموما با اشتباهات متعدد همراه است. همین مورد یکی از دلایلی است که ما کمتر به این وظایف می‌پردازیم. در نتیجه اخصاص دادن یک روز کامل به این وظایف، هرچند هم که زیاد به نظر برسد، برای انجام دادن کامل آنها پس از سعی و خطاهای متعدد، عالی است.

تعیین بخش‌های مهم وظایف مهم

وظایف بزرگ عموما روندهایی مرحله‌ای و پیشرفتی دارند. در این میان اگر اهداف خود را بسیار بلندپروازانه و بزرگ در نظر بگیرید، عموما آنها را نادیده خواهید گرفت. در این مواقع اهداف را به ابعاد کوچکتر تقسیم کرده یا با نگاهی جزئی، بخش‌های مهم را جدا کنید. شاید برای رسیدن به هدفی قابل دستیابی و جذاب، نیاز به کوچک کردن چند مرحله‌ای هدف اصلی داشته باشید. این رویکرد را آن قدر ادامه دهید تا به هدفی قابل انجام در زمان مناسب برسید. فراموش نکنید که مرحله‌ی اصلی، شروع این وظایف است و پس از آن، روند پیشرفت شروع می‌شود.

to do list

پیش‌بینی و مدیریت احساس اضطراب

بسیاری وظایف حساس شامل بخش‌های تفکر و تصمیم‌گیری‌های حساس هستند. این تصمیم‌گیری‌ها اضطراب را افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال مراجعه به پزشک و بررسی یک مشکل حاد، برنامه‌ریزی برای موفقیت کسب‌وکار یا تدوین طرح مقابله با بحران را در نظر بگیرید.

تفکر در مورد پیامدهای وظایف مهم، باعث افزایش اضطراب می‌شود

حتی وقتی وظایف نیاز به تفکرات عمیق نداشته باشند، باز هم با استرس روبرو خواهیم شد. وظایفی که در آینده نتایج بهتر و بزرگتری خواهند داشت، اضطراب بیشتری را به فرد منتقل می‌کنند. به‌عنوان مثال وظایف مهم اما استرس‌زا عبارتند از: شروع یک رابطه‌ی جدید، انجام دادن یک کار چالشی برای اولین بار، بیان درخواست، شروع یک مکالمه‌ی دشوار، مقابله و حل مشکلات شخصی و کاری و پروژه‌های بلندمدت که نیاز به بررسی و تقابل طولانی مدت چالش‌ها با استفاده از اعتماد به نفس دارند.

به‌طور کلی انجام وظایف مهم نیازمند شخصیتی است که بتواند با احساسات ناراحت‌کننده کنار بیاید. شناخت و مشخص کردن احساسات خاصی که یک تجربه را از لحاظ احساسی چالش برانگیز می‌کنند، قدم پایه‌ای و بسیار تاثیرگذار برای کاهش آن احساسات است. در نهایت باید مهارت مدیریت تفکرات و احساسات خود را به دست بیاورید. در نتیجه به راحتی می‌توانید وظایفی که  خارج از منطقه‌ی امن ذهنی شما هستند را انجام دهید.

stress

اختصاص زمان کمتر به وظایف کم‌اهمیت

وظایف کم‌اهمیت عموما زمان بیشتری نسبت به آن‌چه که نیاز دارند، هدر می‌دهند. به‌عنوان مثال شما باید گزارش یک کارمند را صحت‌سنجی کنید اما پس از یک ساعت می‌بینید که آن را به‌طور کامل بازنویسی کرده‌اید. برای حل این مشکل می‌توانید خود را محدود به ارائه‌ی تنها سه نکته‌ی اساسی در مورد گزارش بکنید یا محدودیت زمانی مشخصی برای خواندن و نظر دادن در مورد گزارشات در نظر بگیرید.

تنظیم استراتژی برای تصمیم‌گیری سریع‌تر نیز مفید است. وقتی مجبور به تصمیم‌گیری در زیر فشار هستید، یک تصمیم سریع بهتر از زمان گذاشتن برای رسیدن به تصمیم عالی و بی‌عیب است.

اولویت‌بندی برای کاهش وظایف کم‌اهمیت ولی ضروری

در زندگی امروزی تلاش برای حل یک مشکل با ارائه و به‌کارگیری راه‌حل‌های تکراری، اجتناب ناپذیر است. برای رهایی از این وظایف تکراری می‌توانید بسیاری از آنها را با برون‌سپاری، اتوماسیون، گروه‌بندی وظایف کوچک، حذف برخی وظایف، تغییر روش کار و تدوین مسیری برای انجام وظایف تکراری حل کنید. به‌عنوان فرصت‌هایی باشید که با صرف کمی زمان، سیستمی برای انجام اتوماتیک وظایف در آینده طراحی کنید.

زمان بندی

تلاش برای رسیدن به دید کلی مسائل

وقتی تمرکز زیادی روی جزئیات داشته باشید، احتمال این که از هدف کلی و مسائل مهم باز بمانید،‌ بیشتر است. به مواردی اهمیت دهید که به طور طبیعی در مسیر رسیدن به این دید کلی باشند. به‌عنوان مثال سفر کردن به برخی افراد کمک می‌کند تا مسائل را از دید کلی و بازتری ببینند. برخی دیگر با وارد کردن جزئیات در فایل‌ها و مطالعه‌ی آنها به نتیجه‌ی بهتر می‌رسند. راه حل دیگر، گذراندن اوقات با دوستانی هدفمند است که در دور‌ه‌های زمانی مشخص انجام شود. این دیدارها به شما کمک می‌کند از روند پیشرفت یکدیگر و از همه مهم تر خودتان آگاه شوید. در نهایت، کمی توقف در کارها و تفکر کلی‌نگر، شما را از نفوذ بیش از حد در وظایف کم‌اهمیت دور می‌کند.

اگر در اولویت‌بندی وظایف مهم نسبت به موارد اورژانسی دچار مشکل هستید، نگران نباشید. این مشکل یک پدیده‌ی عمومی در دنیای مدرن است. تعدد محدودیت‌های زمانی در کنار طبیعت انسان که در صدد حذف وظایف مهم است، این اولویت‌بندی را دشوارتر می‌کند. حتی افرادی که مقالات و کتاب‌های متعددی هم در این زمینه نوشته‌اند، هنوز با اجرای عملی آن مشکل دارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مسائل مهم را به جای مسائل ضروری در اولویت قرار دهید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..