تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اين چند اشتباه ساده، شما را می كُشد!

اين چند اشتباه ساده، شما را می كُشد!
با اين داروها نبايد دوش گرفت

هنگام استفاده از برچسب‌هاي دارويي كه روي پوست قرار مي‌گيرند به‌هيچ عنوان نبايد به حمام رفت. گرماي حمام موجب گشاد شدن رگ‌هاي بدن و افزايش سرعت گردش خون در آن‌ها مي‌شود. مشخص است كه در اين حالت دارو با سرعت بيشتري جذب شده و به سمت اندام‌هاي حياتي بدن حركت مي‌كند.

اين موضوع به‌خصوص در مورد مصرف بعضي از انواع مسكن‌ها مانند فنتانيل (fentanyl)، اكسي كودون (oxycodone) و بوپرنورفين (buprenorphine) ممكن است خطرناك باشد. به غيراز حمام كردن، قرار گرفتن در معرض آب و هواي گرم هم همين تاثير را دارد البته بسياري از برچسب‌هاي ديگر مانند برچسب‌هاي ترك سيگار كه اين روزها زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرند نيز در برابر گرما همين اثر را به همراه خواهند داشت.

توجه داشته باشيد قرار گرفتن داروها در برابر گرما مي‌تواند باعث بروز تغييرات فيزيكي در آن‌ها شده و اثرشان را از بين ببرد. موارد زيادي اتفاق افتاده كه به اين دليل دارو فاسد شده و به جاي درمان فرد بيمار را روانه بيمارستان كرده است. دقيقا به همين دليل است كه روي بسته بسياري از داروها تاكيد شده كه حتما بايد آن‌ها را در جاي خشك و خنك نگهداري كرد.

دماي بسيار سرد هم تاثير بدي روي بعضي از داروها دارد، براي مثال با قرار گرفتن انسولين در معرض دماي انجماد، مولكول‌هاي آن نابود مي‌شوند؛ به اين ترتيب اين دارو اثر خود را از دست مي‌دهد و بيماران ديابتي ديگر نمي‌توانند با كمك آن قند خون خود را كنترل كنند.

كپسول‌ها بايد در شكم باز شوند نه در دهان!

يكي از اشتباهات مهلكي كه بعضي از ما قبل از مصرف دارو انجام مي‌دهيم، شكافتن كپسول‌هاست. بعضي از كپسول‌ها پوشش خاصي دارند كه مي‌تواند شيوه وارد شدن دارو در جريان خون بدن را كنترل كند.

براي مثال پوشش اين كپسول‌ها به آرامي در داخل معده حل شده و به‌تدريج دارو را به بدن وارد مي‌كند اما اگر شما اين پوشش را باز كرده و اقدام به مصرف دارو كنيد، تمام حجم دارو يكباره وارد جريان خون مي‌شود كه اين كار ممكن است عواقب بسيار وحشتناكي به همراه داشته باشد.

متاسفانه بعضي از كودكان هنگام خوردن كپسول، آن را مي‌جوند و با آسيب وارد كردن به روكش دارو باعث تخليه يكباره محتويات آن در بدن مي‌شوند. بعضي ديگر از داروها هم فقط بايد در داخل اسيد معده آزاد شوند و تماس آن‌ها با دهان يا گلو، به اين قسمت‌ها آسيب وارد مي‌كند.

يكي از داروهايي كه حتما بايد مراقب روكش آن بود، مورفين است؛ از مورفين براي آرام كردن دردهاي بسيار شديد استفاده مي‌شود اما براي آن‌كه بيمار بهترين نتيجه را از مصرف آن بگيرد، دارو بايد به آرامي وارد جريان خون شود. يا روكش دارويي مانند نيفديپين (Nifedipine) كه براي كنترل فشار خون و درمان آنژين مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به هيچ عنوان نبايد آسيب ببيند. در غير اين صورت مصرف اين كپسول باعث سردرد و سرگيجه شده و حتي مي‌تواند منجر به سكته يا حمله قلبي شود.

هيچ‌گاه نبايد قرص‌هايي كه به يكديگر چسبيده‌اند، تغيير رنگ داده يا تكه‌تكه شده‌اند را مصرف كرد. به احتمال زياد اين قرص‌ها در معرض رطوبت يا گرماي زياد قرار گرفته‌ و خاصيت خود را از دست داده‌اند. چك كردن تاريخ انقضاي داروها كه روي بسته آن ثبت مي‌شود نيز در بسياري موارد شما را از مسموميت‌هاي دارويي حفظ مي‌كند.

مصرف آبميوه با دارو، يك اشتباه مهلك

بسياري از بيماران قلبي براي تنظيم ضربان قلب خود يك داروي رقيق‌كننده خون به نام وارفارين (warfarin) را مصرف مي‌كنند. متاسفانه اين دارو به كرنبري و آب آن واكنش مي‌دهد.

 اين ميوه مقادير زيادي اسيد ساليسيليك دارد كه باعث رقيق شدن خون مي‌شود. رقيق‌شدن بيش از حد خون ممكن است خونريزي داخلي را به همراه داشته و جان انسان را در معرض خطر جدي قرار دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اين چند اشتباه ساده، شما را می كُشد!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..