تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهنمای بازدید از دریاچه حوض سلطان

ماهنامه همشهری سرزمین من - سام شرف زاده: اینجا انگار روی آینه راه می روید. پای تان را روی سطح دریاچه نمک «حوض سلطان» بگذارید، عکس آسمان را زیر پای خود خواهید دید. حوض سلطان قم از باران و جریان رودخانه های پر نمک منطقه سیراب می شود. دریاچه ای است به وسعت تقریبا 270 کیلومتر مربع و عمقی بین 20 تا 40 سانتی متر که در سال های خشک یا پرباران متفاوت است و هر چه باران بیشتر باشد، حوض سلطان پر آب تر و وسیع تر می شود.

چطور برسیم؟

اگر از سمت قم حرکت می کنید، پس از مجتمع مهتاب، یک جاده خاکی در سمت راست تان شما را مستقیم به دریاچه و معدن نمک می رساند. نشانه این جاده هم تابلوی «تهران 95 کیلومتر» در ابتدای آن است. اگر از تهران به سمت حوض سلطان می روید، پس از کوشک ناصری و حدود سه کیلومتر پس از پمپ بنزین کنار جاده و در کنار غذاخوری عرشیا، در سمت راست باید وارد یک مسیر خاکی شوید و از زیرگذری که زیر آزاد راه تهران - قم ساخته شده، بگذرید. پس از حدود یک کیلومتر به یک دو راهی می رسید که مسیر سمت چپ شما را به دریاچه می رساند.

راهنمای بازدید از دریاچه حوض سلطان

چطور بگردیم

در مسیر نمک

دریاچه: فاصله حوض سلطان تا کنار جاده حدود چهار کیلومتر است که قسمتی از مسیر را باید پیاده طی کرد. وقتی پیاده روی به سمت دریاچه را شروع می کنید، مسیرتان از میان بوته های زیبای خودرو، گل و لای و زمین های باتلاقی می گذرد اما هر چه به دریاچه نزدیک می شوید، تعداد بوته ها کمتر و زمین خشک تر می شود. این دریاچه تقریبا 240 کیلومتر مربع وسعت و شکل آن هم متناسب با میزان بارندگی در فصل های مختلف سال متفاوت است. جذابیت دریاچه حوض سلطان، بلورهای نمک و اشکال هندسی آن و تپه های نمکی اطراف است. فرصت را از دست ندهید و در عمق کم دریاچه قدم بزنید.

جانوران منطقه: اگر خوش شانس باشید پستاندارانی مثل موش صحرایی و خرگوش را در منطقه خواهید دید. اگر در فصول مهاجرت پرندگان به حوض سلطان بروید و البته آب دریاچه کافی باشد، شانس دیدن پرندگان مهاجری مثل غازهای خاکستری و لک لک ها را هم خواهید داشت. بعضی از مسافران دریاچه، گاهی این شانس را دارند که گله شترهایی را که از نزدیک دریاچه عبور می کنند، ببینند.

نکته

تنهایی اقدام به این سفر نکنید و با بلدهای محلی یا کسانی که چندین بار به این دریاچه سفر کرده اند، همراه شوید. در این سفر آب و نوشیدنی کافی را فراموشی نکنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهنمای بازدید از دریاچه حوض سلطان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..