تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دوره قاعدگی در زنان، بیماری هایی که علائمشان دیده می شود

اغلب زنان فکر می کنند که دوره های قاعدگی آن ها تنها نشان می دهد که آنها باردار هستند یا خیر؟ گرفتگی، التهاب، خونریزی سنگین و کمر درد اغلب به عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی تحمل می شود. اما در حقیقت، چرخه قاعدگی می تواند اطلاعات فراوانی را در مورد سلامت بدنتان ارائه دهد. از نظم جریان قاعدگی گرفته تا فرکانس و مدت زمان خونریزی، همگی می توانند مشکلات فعلی بدنتان را نشان دهند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت درمورد قاعدگی و علائم بیماری ها صحبت خواهیم کرد.

قاعدگی و علائم بیماری ها

خونریزی بیش از حد یا طولانی مدت ممکن است فیبروئید را نشان دهد

فیبروئید یک توده خوش خیم و غیر سرطانی است که در داخل یا اطراف رحم اتفاق می افتد و می تواند چرخه قاعدگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خونریزی بیش از حد یا طولانی مدت شود.

محققان در سال ۲۰۱۲ در نشریه BMC Women of Health، حدود ۲۱۴۷۹ زن را در هشت کشور بررسی کردند. در میان یافته ها، زنانی که به فیبروئید رحم مبتلا بودند، خونریزی شان به طور قابل توجهی بیشتر از زنانی بود که این بیماری را نداشتند. آمار این مطالعه به شرح زیر است:

- خونریزی شدید (در ۵۹٫۸٪ از زنان مبتلا به فیبروئید و ۳۷٫۴٪ از زنان سالم مشاهده شد)

- خونریزی طولانی مدت (در ۳۷٫۳٪ از زنان مبتلا به فیبروئید و ۱۵٫۶٪ از زنان سالم مشاهده شد)

- خونریزی بین دوره (در ۳۳٫۵٪ از زنان مبتلا به فیبروئید و ۱۳٫۵٪ از زنان سالم مشاهده شد)

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ در مجله International Journal of Women’s Health منتشر شده نتیجه گرفت که خونریزی شدید و طولانی، نشانه ای است که اغلب در زنان مبتلا به فیبروئید گزارش شده است.

اگر به طور ناگهانی چرخه طولانی تری را نسبت به حالت طبیعی تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید.

دوره های نامنظم ممکن است PCOS را نشان دهند

اگر چه ممکن است خونریزی نامنظم شما را خوشحال کند، اما این عارضه قطعا نشانه خوبی برای بدن شما نیست. داشتن سیکل قاعدگی نامنظم همراه با علائم دیگر مانند موارد زیر نشانه قوی از این است که شاید به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا باشید.

- چاقی

- رشد موهای زائد روی صورت و بدن

- ریزش مو

- آکنه

در PCOS، در تخمدان ها به علت فعالیت بیش از حد تستوسترون در بدن کیست های متعدد تشکیل می شود. این کیست ها بر کل روند قاعدگی تاثیر می گذارند و برخی از دوره های قاعدگی را ناپدید می کنند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Human Reproduction منتشر شده تایید می کند که دوره های نامنظم در طول سال های نوجوانی به طور مثبت با PCOS و ناباروری در آینده ارتباط دارد. نامنظم شدن دوره پریود را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

کم شدن خون قاعدگی ممکن است استرس بیش از حد را نشان دهد

سبک شدن خونریزی قاعدگی در زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوند یا یائسگی شده اند و یا از روش های هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، معمول است. با این حال، اگر به طور ناگهانی در مقایسه با دوره های گذشته، خونریزی کمتری را تجربه می کنید، این عارضه ممکن است به علت تغییرات هورمونی در بدن و یا اضطراب بیش از حد باشد.

اگر کمتر از دو روز خونریزی می کنید، یعنی دوره خونریزی سبکی دارید. اگر خونریزی بسیار سبکی مانند لکه بینی دارید یا یک یا چند دوره خونریزی را از دست داده اید بهتر است به متخصص مراجعه کنید. چرخه معمول قاعدگی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است. اگر فاصله بین دو دوره خونریزیتان کمتر یا بیشتر از این بود نیز باید دنبال دلیل آن باشید.

اگر علت این بی نظمی استرس باشد، هنگامی که سطح استرستان کنترل شود، دوره هایتان باید به حالت عادی باز گردند. اگر احساس تنش دارید، سعی کنید بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. مدیتیشن نیز برای کاهش میزان استرس مفید است.

قاعدگی نامنظم ممکن است دیابت را نشان دهد

بی نظمی در قاعدگی ممکن است مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان دهد.

در واقع زنان دارای اضافه وزن که سیکل قاعدگی نامنظم دارند احتمالا از دیابت نوع ۲ رنج می برند. مقاومت به انسولین تخمدان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در American Medical Association منتشر شده الگو چرخه قاعدگی بیش از ۱۰۰ هزار زن در سن ۱۸ تا ۲۲ سالگی جمع آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل کامل در طول دوره ۱۰ ساله مطالعه مشخص شد که زنانی که سیکل قاعدگی طولانی مدت یا بسیار نامنظم دارند (۴۰ روز یا بیشتر) دو برابر بیشتر از سایرین با احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه هستند.

همچنین زنان دارای سیکل های بسیار کوتاه (۲۱ روز یا کمتر) ۱٫۵ برابر بیشتر از افرادی که دارای چرخه طبیعی بودند، با خطر ابتلا به این بیماری دست به گریبان بودند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۳ در Diabetes Care گزارش شده است، نشان می دهد که دیابت نوع ۱ یک عامل خطر مستقل برای اختلالات قاعدگی در بزرگسالان جوان است. با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا تعیین شود که آیا رفع اختلالات قاعدگی کیفیت زندگی و سلامت این زنان را بهبود می بخشد یا خیر؟

قاعدگی غیر قابل تحمل ممکن است اندومتریوز را نشان دهد

گرفتگی های غیر قابل تحمل و بسیار دردناک در طول قاعدگی می تواند نشان دهنده این باشد که شما از اندومتریوز رنج می برید. اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت اندومتری که داخل رحم قرار دارد خارج از رحم رشد می کند. رشد این بافت در ناحیه لگن و شکم منجر به تورم و درد شدید می شود.

در طول دوره، اندومتریوم پروستاگلاندین تولید می کند. این ماده هورمونی است که موجب التهاب و درد می شود. محققان ژاپنی در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در Yonago Acta Medica منتشر شده است اثبات کردند که بدن در زمان ابتلا به اندومتریوز، پروستاگلاندین غیر طبیعی و زیادی را تولید می کند.

چنین دردی با درد معمولی که در چرخه قاعدگی رخ می دهد متفاوت است و معمولا قبل از شروع دوره بدتر شده و بیشتر از حد معمول طول می کشد. درد شکم در این بیماری اغلب همراه با درد کمر یا لگن است.

تاخیر در بلوغ یا بلوغ زودرس ممکن است مشکل تیروئید را نشان دهد

از آنجا که چرخه قاعدگی توسط هورمون ها هدایت می شود و تیروئید نقش مهمی در تولید و تنظیم هورمون ها ایفا می کند، بلوغ زودرس یا تاخیر در بلوغ ممکن است نشانه ای از وجود مشکلاتی در تیروئید باشد.

در واقع، تغییرات قابل توجه در دوره قاعدگی، مانند شدید یا خفیف شدن دوره قاعدگی نیز می تواند مشکلات تیروئید را نشان دهد.

خونریزی های سنگین، مکرر، طولانی و دردناک اغلب با کم کاری تیروئید ارتباط دارند. در حالی که خونریزی های کوتاه، سبک و کم و یا غیرواقعی با پرکاری تیروید ارتباط دارند.

اگر در دوره قاعدگی خود شاهد تغییراتی بودید، باید با پزشک متخصص غدد مشورت کنید تا سطح هورمون های تیروئیدتان را بررسی کند. آزمایش های تیروئید می توانند به شما بگویند که در پشت جریان نامنظم قاعدگی چه می گذرد.

خونریزی غیرطبیعی واژن ممکن است سرطان دهانه رحم را نشان دهد

خونریزی نامنظم واژینال شایع ترین علامت سرطان دهانه رحم است که علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان آمریکایی است. با این حال، در حال حاضر ساده ترین روش های پیشگیری را نیز دارد.

خونریزی نامنظم واژینال ممکن است بین دوره های قاعدگی یا پس از رابطه جنسی رخ دهد. گاهی اوقات، همراه با ترشح واژن خون نیز مشاهده می شود که به آن لکه بینی گفته می شود.

زنان در تمام سنین در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. از طرفی خونریزی واژینال در زنان یائسه نیز ممکن است نشانه دهنده این بیماری باشد. اگر خونریزی بین دوره ای یا بعد از رابطه جنسی دارید، بلافاصله به متخصص زنان مراجعه کنید.

قطع ناگهانی قاعدگی ممکن است BMI پایین را نشان دهد

هنگامی که شاخص توده بدنی (BMI) شما پایین تر از ۱۸ یا ۱۹ باشد، به دلیل کم بودن چربی بدن، ممکن است دوره های از دست رفته را تجربه کنید. وجود چربی در بدن برای ایجاد استروژن و تنظیم شدن چرخه قاعدگی لازم است. کمبود چربی در بدن باعث می شود که بدن میزان چربی موجود را بر روی انجام مهم ترین و حیاتی ترین عملکردها متمرکز کند. متاسفانه چرخه قاعدگی در این شرایط در اولویت بدن نیست. یعنی با کمبود چربی در بدن، ممکن است چرخه قاعدگی به صورت ناگهانی قطع شود.

برای داشتن دوره های منظم قاعدگی، BMI شما حداقل باید ۲۲ باشد.

اگر دوره های نامنظم دارید، BMI خود را بررسی کنید. سعی کنید با ایجاد تعامل با متخصص تغذیه بی ام آی خود را به حدی برسانید که هم چرخه قاعدگی و هم وزنتان منظم و متعادل شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دوره قاعدگی در زنان، بیماری هایی که علائمشان دیده می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..