تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشت نخود دربیش از ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان

سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، آموزش را مهمترین عامل در افزایش تولید در بخش کشاورزی دانست و گفت: به روز کردن اطلاعات کارشناسان در سطح ملی و انتقال آن به مزارع می‌تواند گام مهمی در راستای تولید محصولات باکیفیت کشاورزی در سطح استان باشد.
وی با بیان اینکه استان کردستان یکی از تناوب اصلی کشت نخود در کنار دیگر محصولات کشاورزی است، گفت:سیاست‌های دولت مبنی برکشت نخود به صورت پاییزه و انتظاری است به طوری که کشت را از بهاربه پاییزه و انتظاری انتقال دهیم که این امر به صورت جدی در استان پی گیری می‌شود.
وی با بیان اینکه کشت نخود به صورت انتظاری و پاییزه باعث افزایش عملکرد نخود می‌شود گفت:در کشت نخود به راحتی می‌توان از آب سبز که ناشی از رحمت الهی است استفاده کرد که پایداری تولید بیشترو افزایش عملکرد دوبرابری را نسبت به کشت بهاره دارد.
سپری با بیان اینکه نخود در استان به دو صورت انتظاری و بهاره کشت می‌شود، گفت: در سال زراعی جاری ۱۰۱ هزارو ۴۸۰ هکتار از اراضی زیر کشت در استان به محصول نخود اختصاص داده شده است که از این میزان ۱۸۷۲ هکتار پاییزه و ۹۹ هزارو ۳۳۵ هکتار به صورت بهاره کشت می‌شود.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی به ارقام پابلند این محصول اشاره کرد و گفت:در سال زراعی جاری ۷۵ تن از ارقام منصور، عادل، آسکان رابه استان وارد کردیم که ازعملکرد بالایی در هنگام برداشت محصول برخوردارند.
سپری به اقدامات انجام گرفته به کشاورزان در سال جاری اشاره کرد و گفت:ورود بذور اصلاح شده به استان، ۷ دستگاه هد برداشت مخصوص نخود با ۵۰ درصد یارانه بلاعوض و ۲۸ کارنده ۵۰ درصد یارانه دار در اختیار کشاورزان سطح استان قرار گرفته است.
 وی با بیان اینکه کشت نخود درتناوب گندم و سایر محصولات کشاورزی پایداری تولید و حاصل خیزی خاک را به همراه دارد گفت:امید است با توسعه ارقام جدید، روش‌های نوین در کشاورزی حفاظتی و برداشت مکانیزه بتوانیم هزینه‌ها را کاهش و پایداری تولید را حفظ کنیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی صرفه جویی در زمان، حذف شخم، افزایش مواد آلی و فعالیت میکرو ارگانیسم‌های خاک، حفظ رطوبت خاک و عملکرد بیشتر محصول را از مزایای کشت مستقیم عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری ۱۷ هزار هکتار از محصول نخود به صورت مکانیزه کشت و ۲ هزارهکتاراز این میزان به کشت مستقیم اختصاص دارد.
 سپری با اشاره به اینکه ۱۵۰ تن مواد بیولوژیک برای کنترل بیماری‌ها در بین کشاورزان توزیع شده گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۴۱ هزار تن نخود را در استان برداشت شود که مورد استفاده داخل کشور قرار گیرد وبا توجه به ارقام جدید وارد شده می‌توان در صادرات هم سرمایه گذاری کرد.
وی افزود:شهرستان‌های سقز، دیواندره، بانه و مریوان که دارای آب و هوای سرد و معتدل است بیشترین سطح کشت نخود را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است، کشت پاییزه نخود در مهر ماه و برداشت آن در نیمه اوّل تیر ماه است و کشت بهاره در اواخر اسفند و اوایل بهار و برداشت آن در اوایل مرداد است.
انتهای پیام/م

کشت نخود در کردستان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشت نخود دربیش از ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..