تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ادغام شرکت‌های بیمه کوچک، بازار را رونق می‌دهد؟

به گزارش شمانیوز، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی رئیس کل بیمه مرکزی، ۹ شرکت بیمه ایران، آسیا، دانا، دی، البرز، پارسیان، پاسارگاد، معلم و کوثر در مجموع ۸۱ درصد از حق بیمه تولیدی بازار در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به ماهیت دولتی شرکت بیمه ایران و ماهیت خصولتی چند شرکت دیگر از میان این ۹ شرکت، مشخص می‌شود که سهم شرکت‌های بیمه خصوصی واقعی از بازار، چندان قابل توجه نیست. در واقع گذشت تقریبا دو دهه از آغاز خصوصی سازی در صنعت بیمه، دستاورد آنچنان چشمگیری نداشته است.

گرچه خصوصی سازی در این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌ها با چالش‌های بنیادین رو به روست، اما منتقدان وضعیت موجود بر این باورند که فعالیت جزیره‌ای شرکت‌های بیمه نه تنها دستاورد قابل توجهی نداشته، بلکه خطراتی جدی مانند ارائه نرخ‌های غیرفنی و نیز رقابت‌های ناسالم را نیز به همراه داشته است. پیشنهاد منتقدان در چنین شرایطی، ادغام شرکت‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به یک شرکت مستقل با سهم بازار قابل توجه است.

منتقدان وضع موجود معتقدند هیچ کس حاضر نیست با شرکتی که نیم درصد سهم کل بازار را در اختیار دارند، وارد مذاکره شود و از آن بیمه نامه بخرد. خبرنگار ما در این زمینه، نظر چند تن از فعالان صنعت بیمه کشور را جویا شده است.

مجید بختیاری مدیرعامل شرکت بیمه دی بیان این که درباره ادغام شرکت‌های کوچک نظر موافق یا مخالفی ندارد، گفت: به اعتقاد من، بهبود فضای کسب و کار می‌تواند تا حد زیادی این مساله را حل کند.

او با بیان این که برخی شرکت‌ها در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند، افزود: ساختار بازار ایران، همین است و قانون تاسیس شرکت‌های بیمه با میزان سرمایه‌ای که در نظر گرفته نیز فرصت برابری برای این کار فراهم کرده است.

وی با اشاره به این که رعایت اصول حرفه‌ای و نرخ‌ها و رفتار حرفه‌ای باید مدنظر فعالیت بیمه گران قرار بگیرد، اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری در محصولات، چالاکی و استفاده حداکثری از ظرفیت ها، ویژگی‌های قابل توجه شرکت‌های کوچک است و تجربه استارت آپ‌ها این را به خوبی نشان می‌دهد.

بختیاری با تاکید بر این که داشتن شرکت‌های بزرگ و قدر بیمه‌ای نیز بسیار درست و منظقی است، افزود: در انگلستان به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت بیمه، بسیاری از فعالیت‌ها توسط شرکت‌های کوچک انجام می‌شود، اما شرکت‌های بزرگ هم در کنار آن‌ها حضور دارند.

عبدالرسول عطایی مدیرعامل شرکت بیمه حافظ نیز با اشاره به این که سهم شرکت‌های دولتی از بازار بیمه کشور مرتب در حال کاهش است، گفت: این نتیجه خصوصی سازی است.

وی با بیان این که رقابتی شدن بازار و نبود نرخ گذاری باعث شده شرکت‌ها در یک فضای تقریبا برابر با هم فعالیت کنند، ادامه داد: نوع خدمات دهی شرکت‌ها متنوع شده و خلاقیت و نوآوری به بازار آمده است.

عطایی این را هم گفت که شرکت‌های کوچک، ممکن است بر حوزه‌های خاص متمرکز شوند، به طوری که یک شرکت در بیمه عمر، یک شرکت در بیمه کشتی و یک شرکت در بیمه مسئولیت فعالیت ویژه داشته باشد، بنابراین نمی‌توان گفت که شرکت‌های کوچک الزاما باید ادغام شوند.

به گفته او، تقویت ابزار‌های نظارتی و ایجاد انگیزه رقابت برای شرکت‌های بیمه، می‌تواند وضع بازار را هر روز بهبود ببخشد.

مجید صفدری مدیرعامل سابق شرکت بیمه ما البته نظر متفاوتی دارد. او معتقد است: شرکت‌های بیمه‌ای دارای سرمایه کم و متزلزل باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند و یکی از روش‌های پیشنهادی می‌تواند ادغام باشد.

وی با بیان این که «شواهد نشان می‌دهد پدیده بیمه توسعه در حال تکرار است»، افزود: برای خروج از وضعیت کنونی، ادغام بهترین راهکار است.

صفدری در تشریح استدلال خود، با اشاره به این که وظیفه اصلی صنعت بیمه، ایجاد اطمینان و حمایت از سرمایه‌های ملی و جلوگیری از تزلزل در فعالیت‌های اقتصادی است، لذا خودش باید دارای توانمندی مالی و سرمایه‌های کافی باشد تا بتواند در زمان بروز حوادث به موقع و سریع خسارات مربوطه را ارزیابی و برآورد و سپس پرداخت کند، اظهار کرد: سود دهی و پائین بودن بازده سرمایه‌گذاری، باعث عدم جذابیت برای سهامداران شرکت‌های بیمه شده است.

مدیرعامل سابق شرکت بیمه ما با تاکید بر این که امنیت شغلی پایین پرسنل شاغل در شرکت‌های ضعیف، باعث سرخوردگی و بی انگیزگی آن‌ها شده است، گفت: شبکه فروش شرکت‌های ضعیف، توانایی بازاریابی و رقابت نخواهند داشت و شرکت‌های بدون سرمایه کافی، باعث کاهش رقابت در بازار خواهند شد که نتیجه آن کاهش نوآوری در خدمات و زیان مشتریان و بیمه گزاران خواهد بود.

صفدری با بیان این که تجمیع شرکت‌های کم سرمایه و ضعیف، فرصت‌های اقتصادی قوی‌تر ایجاد می‌کند، تاکید کرد که ادغام شرکت‌های کوچک با کارایی کم می‌تواند هم افزایی ایجاد کرده و از هدررفت سرمایه جلوگیری کند.

امین شیرکانی مدیرعامل شرکت بیمه سینا نیز از مخالفان ادغام است. او با بیان این که ادغام نه امکان پذیر است و نه منطقی، گفت: به نظر من هیچ اشکالی ندارد چند شرکت ۸۱ درصد سهم بازار را داشته باشند.

وی با اشاره به این که هر شرکتی به میزان سرمایه موجود خود و استراتژی‌های شرکت از بازار سهم می‌گیرد، ادامه داد: ممکن است در بعضی شرکت ها، استراتژی افزایش سهم بازار وجود نداشته باشد و این موضوع را می‌توان در همه بازار‌ها دید. به عنوان مثال «نوکیا» روزی بیشترین سهم بازار را داشت، اما حالا کجاست؟

مدیرعامل بیمه سینا این را هم گفت که داشتن سهم بازار بیشتر، لزوما ضامن موفقیت نیست.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ادغام شرکت‌های بیمه کوچک، بازار را رونق می‌دهد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..