تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صالحی: اگر اهداف مدنظر ایران از برجام حاصل نشود حفظ آن ناممکن است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از برجام حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، در آخرین برنامه این سفر، در نشست موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ (NUPI) شرکت و در جمع تعدادی از اندیشمندان و محققان این موسسه، مقاماتی از وزارت خارجه و نمایندگانی از شرکت‌ها و دیگر موسسات تحقیقاتی نروژ درخصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و توافق هسته‌ای برجام به ایراد سخنرانی و بحث و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان پرداخت.
صالحی حفظ برجام به عنوان دستاوردی چندجانبه را آزمونی برای جامعه جهانی برشمرد و تاکید کرد: چنانچه اهداف مورد نظر ایران از این توافق حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست.
غیرقابل اعتماد
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران که به همراه هیئتی سیاسی به اسپانیا سفر کرده است در مصاحبه با خبرگزاری افه این کشور اظهار داشت: علی‌رغم خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا برای علاقمندان تجارت با ایران وجود دارد.
خرازی که پیش از این با کاردینال «پیترو پارولین» وزیر امور خارجه واتیکان، و «انزو میلانزی» وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرده، در مصاحبه با خبرگزاری افه هشدار داد که کشورهای اروپایی باید فرمول‌هایی برای حفظ برجام پیدا کنند.
وی افزود: در غیر این صورت، «هیچ دلیلی برای اینکه ایران بخواهد در توافق هسته‌ای باقی بماند» وجود ندارد.
وی افزود: ما باید در نظر داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران توانسته است در طول تمام سال‌هایی که تحت تحریم‌های ایالات متحده بوده راه‌هایی پیدا کند و به حیات خود ادامه دهد.
خرازی در خصوص گفت‌و‌گوهای ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با هدف هسته‌ای‌زدایی در شبه جزیره کره نیز گفت: من هیچ ارتباطی بین این موضوع و مسئله ایران نمی‌بینم.
وی گفت: گفت‌وگوها بین ایالات متحده و کره شمالی در یک مرحله بسیار ابتدایی است و آینده این مذاکرات برای هیچ کسی روشن نیست.
این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد که با توجه به نقض تعهدات ایالات متحده و این واقعیت که رئیس جمهور آمریکا امضای سلف خود را نادیده گرفته، ما به امضای یک رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد نداریم.
رصد رفتار اروپا
پاسکاله بریسول معاون وزیر خارجه سوئیس با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار روابط رو به رشد دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به اوضاع منطقه و ضمن انتقاد شدید از رفتار آمریکا گفت: آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای و اخیراً تصمیم به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بار دیگر نشان داد که به تعهدات بین‌المللی هیچ پایبندی ندارد.
وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران در انتظار سطح و نحوه واکنش اروپا به بد عهدی آمریکا در توافق هسته‌ای است و مجلس شورای اسلامی به دقت تصمیمات و رفتار اروپا را در این مقطع رصد می کند.
امیرعبداللهیان در ادامه این دیدار با اشاره به اوضاع منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا برراه حل سیاسی برای بحران سوریه و یمن تاکید داشت و دخالت نظامی آمریکا و برخی همپیمانانش را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌دانست.
سرقت 2 میلیارد دلاری
دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد قرار است ماه اکتبر در جلساتی به بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا بابت مصادره چند میلیارد دلار پول ایران بپردازد.
دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد «بین روزهای 8 تا 12 اکتبر 2018 (16 تا 20 مهرماه) چند جلسه استماع عمومی برای بررسی پرونده «دارایی‌های خاص ایران»(شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا)» در لاهه برگزار خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران خردادماه سال 1395 درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز 15 آگوست 1955 (23 مرداد 1344) از سوی دو طرف امضا و در 16 ژوئن 1957 (26 خرداد 1336) لازم‌الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده بود.
ثبت این دادخواست یک ماه بعد از آن صورت گرفت که دیوان عالی آمریکا پرداخت حدود 2 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد.
 دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 در حکمی خواستار پرداخت مبلغ 2/65 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.
این حکم در سال 2014 تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به 2 میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه ‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.
همکاری‌ در برابر تحریم‌ها
روز جمعه «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی دیدار کرد.
در این دیدار، دو طرف بر ادامه همکاری‌های دو کشور در برابر تحریم‌های «غیرقانونی» آمریکا تأکید کردند.
دو طرف توافق کردند همکاری‌های فعال را به منظور محافظت از تجارت و همکاری‌های اقتصادی در برابر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا ادامه دهند.
به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه با «سوشما سوآراج» وزیر امور خارجه هند دیدار و با وی درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صالحی: اگر اهداف مدنظر ایران از برجام حاصل نشود حفظ آن ناممکن است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..