تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از «کاهش شتاب صعود شاخص کل بورس» تا «سروکار خریداران عمده سکه به سازمان مالیاتی افتاد»

از «کاهش شتاب صعود شاخص کل بورس» تا «سروکار خریداران عمده سکه به سازمان مالیاتی افتاد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ تورم خرداد اعلام شد، افزایش قیمت در بازار آزاد سکه، اوپک به روسیه پیشنهاد عضویت داد، پیش بینی قیمت جهانی طلا، بازار اوراق مسکن؛ رشد «تسه»ها با شروع تابستان، اروپا به آمریکا در مورد اعمال تعرفه بر خودرو هشدار داد، قیمت بیت کوین به کمترین رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی رسید و تکذیب فروش نیسان به رنو را در بر دارد.

نرخ تورم خرداد اعلام شد

بنا بر اعلام مرکز آمار در خرداد ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١١٦.٢ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٩ درصد افزایش را نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد اعلام شده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٠.٢ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٨.٣ درصد) ١.٩ واحد درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (١.٩ واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی سابقه بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ به ٨.٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٠ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می دهد. همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤.٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش را نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠.٥ و ٧.٣ درصد است.

کاهش شتاب صعود شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه دوم تیرماه 97، با افزایش 528 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 109 هزار و 401 واحد رسید. این در حالی است که در آخرین روز کاری خردادماه، شاهد افزایش 2368 واحدی معادل 2.22 درصد نماگر کل بورس بودیم. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته و ماه جاری، شاهد ادامه روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 161 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 33 هزار و 452 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 183 معادل 0.99 درصد، عدد 18 هزار و 702 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 132 واحدی معادل 0.99 درصد به رقم 13 هزار و 546 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 472 واحد افزایش معادل 0.39 درصد را رقم زد و به سطح 120 هزار و 304 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 345 واحد افزایش معادل 2.36 درصد به رقم 79 هزار و 951 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای گذشته، با 1283 واحد افزایش معادل 0.58 درصد همراه بود و عدد 221 هزار و 39 واحد را به نمایش گذاشت.

از «کاهش شتاب صعود شاخص کل بورس» تا «سروکار خریداران عمده سکه به سازمان مالیاتی افتاد»

افزایش قیمت در بازار آزاد سکه

بازار سکه تهران در اولین روز از تابستان 97، با جهش نرخ انواع سکه همراه شد. به طوریکه نرخ نقدی سکه تمام طرح قدیم با رشد 105 هزار تومانی نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت 2,520,000 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار  2,695,500 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 101 هزار تومان گران تر شده است. این در حالی است که در ساعاتی از روز، نرخ این سکه تا سطح 2 میلیون و 707 هزار تومان هم پیش رفت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 82 هزار تومانی به رقم 1,330,000 تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز، 720 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، 25 هزار تومان گران تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز با 10 هزار تومان افزایش به رقم 405 هزار تومان رسید. 

اوپک به روسیه پیشنهاد عضویت داد

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به روسیه پیشنهاد داده عضو ناظر این سازمان شود. به نقل از خبرگزاری ریانووستی، خالد فالح امروز پس از برگزاری نشست اوپک در وین به خبرنگاران گفت: روسیه در حال بررسی این پیشنهاد است و ما منتظر درخواست رسمی برای عضویت از طرف مسکو هستیم. وی ادامه داد: اطمینان می دهم همه اعضای اوپک از اینکه روسیه بخشی از خانواده آن باشد، خوشحال خواهند شد. یکصد و هفتاد و چهارمین نشست کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در وین پایتخت اتریش برگزار شد. روسیه از تولیدکنندگان عمده نفت در سطح جهانی است و شرکت های نفت این کشور روزانه 11 میلیون بشکه نفت تولید می کنند و روسیه در این عرصه برای مکان نخست تولید نفت در بازار جهانی با عربستان سعودی رقابت می کند. 

وزیر نفت عراق: بازگشت یک میلیون بشکه‎ای نفت به بازار در حد صحبت است

وزیر نفت عراق گفت: بازگشت یک میلیون بشکه‎ای نفت به بازار در حد صحبت است و در واقعیت حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به بازار بازخواهد گشت. به گزارش شانا از وین، جبار اللعیبی روز (شنبه، دوم تیرماه) پس از برگزاری نشست مشترک کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، در جمع خبرنگاران گفت: عراق همیشه به تصمیم‌ها کاملا پایبند بوده است. ما دیروز با اعضای اوپک به توافق رسیدیم و امروز هم با تولیدکنندگان غیر اوپک توافق کردیم که طبق آن پایبندی به توافق کاهش عرضه به ۱۰۰ درصد برسد که این موضوع، بازار را به طور مثبت تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی افزود: عراق نقش بسیار مهمی در این تصمیم داشت، زیرا ما تلاش زیادی در کاهش فاصله میان نظرات مختلف گروه‌ها داشتیم. اللعیبی گفت: عراق تولید خود را با تصمیم‌های اوپک تنظیم خواهد کرد، در نتیجه تا ابتدای ژوئیه عراق موضع خود را در تولید و صادرات نفت حفظ می‎کند. 

پیش بینی قیمت جهانی طلا

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۵ نفر یا ۲۹ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند در حالی که ۲ نفر یا ۱۲ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۲۲۷۶ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آنها ۹۱۵ نفر یا ۴۰ درصد کاهش قیمت طلا و ۷۹۶ نفر یا ۳۵ درصد افزایش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۵۶۵ نفر یا ۲۵ درصد نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند.

بازار اوراق مسکن؛ رشد «تسه»ها با شروع تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 1 درصدی همراه شدند. پس از 6 ماه روند نزولی «تسه»ها از ابتدای آبان تا پایان فروردین، در اردیبهشت رشد 3 درصدی و افزایش 4/ 5 درصدی قیمت «تسه»ها در خرداد رقم خورد. با وجود حبسبازه‌ای «تسه»ها از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد، اما ورود نقدینگی به بازار اوراق و نزدیک شدن به تابستان مقاومت سقف ۶۷ هزار تومانی اوراق را شکست. با وجود کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن پس از جهش ۵/ ۳۴ درصدی قیمت در اردیبهشت نسبت به سال گذشته، اما حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سپرده‌گذاری ۴۴۰ هزار متقاضی در صندوق یکم بانک مسکن را مطرح کرد. اما همچنان محدودیت سقف وام (پایین بودن قدرت خرید) و مدت زمان انتظار یک‌ساله، می‌تواند مانع از پاسخگویی وام در سطوح کنونی قیمت مسکن باشد.

اروپا به آمریکا در مورد اعمال تعرفه بر خودرو هشدار داد

«جرکی کاتاینن» معاون رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که مقام های اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا برای افزایش تعرفه بر خودروهای مونتاژ شده در این اتحادیه، واکنش نشان می دهند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه تهدید کرد که جنگ تجاری با اروپا را با اعمال تعرفه های 20 درصدی بر واردات خودروهای مونتاژ شده در اتحادیه اروپا، تشدید می کند.

قیمت بیت کوین به کمترین رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی رسید

به دنبال انتشار خبرهای بد در مورد محبوبترین ارز رمزنگار جهان یعنی بیت کوین، قیمت این پول دیجیتالی در حال کاهش است. همچنین رگولاتورهای دولتی در ژاپن، ۶ صرافی را به دلیل ناکافی بودن اقدامات آنها در مورد جلوگیری از فاینانس تروریسم و پولشویی مورد بازرسی و کنترل دقیق قرار داده و از طرفی هم یک صرافی در اوایل هفته گذشته در کره جنوبی اعلام کرد که هکرها در حدود ۳۰ میلیون دلار از ژتون های دیجیتال را به سرقت برده اند. در همین حال قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته به ۶ هزار و ۱۴۴ دلار در هر واحد کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می شود؛ این در حالی است که قیمت بیت کوین در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۱۷ هزار و ۱۳۵ دلار ثبت شده بود. همچنین ارز رمزنگار Ether هم در سال جاری میلادی تقریبا ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده و به ۴۳۷ دلار رسیده است.

تکذیب فروش نیسان به رنو

شرکت خودروسازی رنو شرکت‌های نیسان و میتسوبیشی را نخواهد خرید. به گزارش رویترز کارلوس گوسن، مدیر اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی در سخنانی ادغام این سه شرکت را منتفی دانست و گفت:«هر سه شریک در عین حفظ استقلال خود برای گسترش همکاری‌ها تلاش می‌کنند و هیچ ادغامی صورت نخواهد گرفت.» گوسن که مدیر عامل شرکت رنو نیز هست، تاکید کرد شایعات خرید نیسان و میتسوبیشی ازسوی رنو راه به جایی نخواهد برد. رویترز در ماه مارس گزارش داد رنو و نیسان در پی گسترش همکاری‌ها هستند؛ به‌طوری‌که دولت فرانسه به اعمال نفوذ خود بر رنو پایان دهد و رنو هم از تاثیرگذاری بر سیاست‌های نیسان چشم‌پوشی کند. همکاری این سه خودروساز در فعالیت‌های تحقیق ‌و ‌توسعه، تامین و تولید نزدیک به ۲۰ سال ادامه داشته است و رنو-نیسان-میتسوبیشی را به پرفروش‌ترین تولیدکننده خودروهای سواری تبدیل کرده است. صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها موجب شده است این خودروسازان بتوانند موقعیت خود را در رقابت با شرکت‌هایی همچون فولکس‌واگن و تویوتا حفظ کنند. /دنیای اقتصاد

سروکار خریداران عمده سکه به سازمان مالیاتی افتاد

سیدکامل تقوی نژاد با بیان اینکه پایگاه اطلاعاتی سازمان مالیاتی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون رکورد که هر رکورد هزار قلم اطلاعات را شامل می شود در اختیار دارد، گفت: تبادل اطلاعات این سازمان با مراجع مختلفی همچون گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت برقرار است. وی در خصوص در اختیار داشتن اطلاعات خریداران عمده سکه و خریداران چند هزارتایی سکه ادامه داد: بخش عمده این اطلاعات از طریق مراجع ذیربط هفته گذشته در اختیار کارگروه ویژه قرار گرفته و در مکاتبه با بانک مرکزی اطلاعات کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را در دست داریم تا مالیات علی الحساب را امسال از این افراد دریافت کنیم. رییس کل سازمان امور مالیاتی همچنین از مکاتبه با گمرک برای در اختیار گرفتن فهرست وارد کنندگان خودرو خبر داد. تقوی نژاد در خصوص مجازات پیش بینی شده برای فرار مالیاتی نیز اظهارداشت: دو نوع مجازات مالی و قضایی در قانون پیش بینی شده که اختفا یا عدم تمکین اطلاعات منجر به اعمال جریمه های مالی افراد تا سطح مدیران می شود. وی ادامه داد: طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم، اگر ضرر و زیانی متوجه نظام مالیاتی شود دادستان انتظامی ضرر و زیان را به مراجع قضایی اعلام می کند تا مجازات پیش بینی شده در قانون اعمال شود که تا بحال در موارد متعددی این جریمه ها و مجازات اجرا شده است. رییس کل سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: قانون اختیاراتی را برای دولت در نظر گرفته تا حقوق حقه خود را از فعالیت های اقتصادی کسب کند و تشکیل این کارگروه ویژه به منظور تمایز قائل شدن بین افراد عادی و دیگر افرادی است که در این شرایط به دنبال کسب سودهای کلان هستند. /ایبِنا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از «کاهش شتاب صعود شاخص کل بورس» تا «سروکار خریداران عمده سکه به سازمان مالیاتی افتاد»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..