تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روایت یک نماینده از وضعیت صادرات گاز در منطقه / انگیزه‌هایی که بازار‌ را از ایران گرفت

هدایت‌اللّه خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه وزارت نفت برای به دست گرفتن بازار گاز منطقه برای سال‌های آینده برنامه‌ای ندارد،گفت: گاز کالای استراتژیکی است که اگر آن را با خط لوله به کشوری انتقال دهید باعث وابستگی کشور مذکور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دومین طرح استیضاح زنگنه؛ موضوع "توتال"

وی با بیان اینکه گاز کالای استراتژیک و قابل تحریم شدن نیست، ادامه داد: به طور نمونه گازی که به ترکیه صادر می‌کنیم از تحریم‌ها مستثنی شده است و حتی بانکی که از طریق آن پول گاز صادراتی وصول می‌شد نیز از تحریم‌ها مستثنی شد.

نمانیده مردم ایذه و باغملک در مجلس با تاکید بر اینکه قرار بود از طریق خط لوله گاز را به پاکستان ببریم و از آنجا به هندوستان انتقال دهیم، افزود: متاسفانه این پروژه پس از تصدی‌گری وزارت نفت از سوی زنگنه متوقف شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این پروژه‌ می‌توانست سالیان سال برای کشور درآمدزایی داشته باشد و  قابل تحریم هم نبود. پیش از آنکه آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت انتخاب شود، خط لوله این پروژه تا نزدیکی مرز کشیده شد و پس از آن  متوقف شد.

**وضعیت فعلی قراردادهای گازی ایران با کشورهای همسایه

خادمی با اعلام اینکه بندی در این قرارداد وجود داشت که اگر کشور خریدار آمادگی انجام پروژه را نداشت باید پول قرارداد را پرداخت می‌کرد، گفت: با این وجود متاسفانه این پروژه متوقف شد.

وی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده با ترکمنستان هم مرتفع نشد و از این بابت هم ضرر کردیم، افزود: در سال‌های گذشته ارتباط گازی با ترکمنستان داشتیم و از آنها گاز دریافت می‌کردیم. مقداری از این گاز را در کشور مصرف کرده و مازاد آن را  نیز صادر می‌کردیم. متاسفانه در این دولت نتوانستیم مشکلات را با طرف مقابل حل کنیم. این پروژه نیز متوقف شد و ترکمنستان هم  پروژه را با افغانستان و پاکستان  ادامه داد.

نماینده ایذه در مجلس تصریح کرد: در کریدور شمال هم می‌توانستیم با ترکیه همکاری داشته باشیم و مسیری برای همکاری با اروپایی‌ها ایجاد کنیم که متاسفانه این کار را هم انجام ندادیم و آذربایجان این پروژه را آغاز کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در بحث گازی با عمان هم به توافق نرسیدیم، گفت: کشوری که دارای یکی از بزرگترین ذخایر گاز دنیا است در حال از دست دادن بازارهای منطقه یکی پس از دیگری است و در این زمینه اشتباهات استراتژیکی انجام می‌دهد؛ البته بنده اینها را اشتباه نمی‌دانم و معتقدم این اقدامات نشان می‌دهد که پشت پرده‌، انگیزه‌های خاصی در وزارت نفت وجود دارد که بازارهای منطقه را از دست دهیم.

انتهای پیام/

منبع خبر : tn.ai




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روایت یک نماینده از وضعیت صادرات گاز در منطقه / انگیزه‌هایی که بازار‌ را از ایران گرفت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..