تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نه ماه بارداری، باید ها و نباید ها

درست است که نه ماه بارداری چالش برانگیز است اما از طرف دیگر این انتظار به زودی به پایان می رسد. بیشتر دلتان می خواهد که این دوره را با انتظار و هیجان بگذرانید اما بیشتر این زمان را با نگرانی و استرس در مورد سالم بودن دختر یا پسرتان و اینکه در آینده چطور پدر یا مادری خواهید شد. البته این نگرانی برای پدر مادرهای قدیم است پس برای شادی و آرامش تلاش کنید.

البته تغییرات برجسته ای در باورها و عملکرد شما وجود دارد.

در این زمان شما احساس فوق العاده ای خواهید داشت صرف نظر از احساس دردی که با توجه به بزرگ شدن شکم در شما به وجود می آید. دلتان می خواهد با نوزادتان صحبت کنید به وجودتان ضربه می زند و با تمام وجود احساسش می کنید. ترشحات داخلی شما زیاد می شود که این ترشحات سفید رنگ باعث ناراحتی شما می شود در این زمان ها حتما در خانه پد اضافی داشته باشید و به خاطر این ترشحات وحشت نکنید.

نه ماه بارداری ؛ برای چه چیزهایی آماده باشیم

خارش شکم و درد سینه تا قبل زایمان با شما خواهد بود. استفاده از مرطوب کننده برای از بین بردن خشکی سینه و تمیز کردن  و ماساژ آن توصیه می شود.

سطح انرژی شما در زمان های مختلف ثابت نخواهد بود. یک لحظه خیلی خسته اید و کمی بعد کلی هیجان زده. ریلکس باشید. این زمان ها بهترین ماه های بارداری شماست و به زودی دختر یا پسرتان در آغوش تان خواهد بود. داشتن یک برنامه خوب برای رژیم و مراقبت کامل از خودتان سلامت گذشته تان را به شما بر می گرداند. هم چنین ممکن است اغلب با مشکل ادراری مواجهه شوید که حس چه قدر ادرارتان بیشتر شده است. حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

در طول این مرحله از حاملگی ممکن است در قسمت پایینی دنده هایتان حس درد داشته باشید این به خاطر این است که رحم شما به دنده ها فشار می آورد تا از دختر یا پسر شما محافظت کند.

تاثیر بارداری بر بدن چیست؟

۱-لانه گزینی. شاید یک دفعه اینطور به نظر برسد که همیشه خسته اید و انگار هیچ استراحتی ندارید. بعضی از زنان هم فکر می کنند که کلی انرژی به دست آورده اند. بعضی دیگر به طور کاملا غیر منطقی به تمیز کردن پخت و پز ، مرتب و منظم کردن بیش از اندازه روی می آورند که می خواهند خانه را برای تولد نوزادشان آماده کنند. در این شرایط خونسرد باشید. این رفتارها کاملا نرمال است و به عنوان مرحله لانه گزینی شناخته می شود.

۲-خستگی و کوفتگی. بعضی ها می گویند که انرژی زیادی دارند. در حالی که بعضی دیگر در روزهای ابتدایی بارداری به راحتی خسته می شوند. این خستگی کاملا نرمال است چون نوزاد درحال رشد است. در ماه های آخر دختر یا پسر شما قدش ۲ اینچ بلندتر و  وزنش ۲ پوند بیشتر می شود.

۳- افزایش ادرار. ممکن است مقدار ادرارتان بیشتر شود. به این دلیل است که احتمالا بچه شما در رحم جا به جا می شود و دوباره با سر به موقعیت قبلی اش بر می گردد تا برای تولد آماده شود. تمام این حرکات باعث می شود فشاری به نواحی اطراف لگنچه و کلیه ها بیاید که حجم ادرار افزایش یابد.

۴- درد بدن. به خاطر اینکه بچه درون رحم رشد می کند وزن رحم بیشتر می شود و درد بیشتری به مادر تحمیل می شود و در نهایت مادر به راحتی خسته می شود.

باید ها- رویکرد هایی برای نه ماه بارداری

کارهای بی خطری که باید در طول نه ماه بارداری انجام داد شامل موارد زیر است.

۱-از خوردن مایعات زیاد بپرهیزید

خوردن مقدار زیادی مایعات باعث به وجود آمدن دردها و انقباضات شکمی می شود که باید به هر قیمتی هم شده از خوردن مایعات اجتناب ورزید. بچه تا ۳۷ روزگی آماده دنیا آمدن نیست.

اینکه بچه وزن خوبی داشته باشد بستگی به این دارد که خودتان سالم باشید تا بتوانید بچه ی کاملی دنیا بیاورید.

۲- میوه و سبزیجات بخورید

سبزیجات و میوه بخورید چون پر از فیبر و ویتامین و مواد معدنی لازم است. قبل از مصرف آن را کاملا بشورید تا هیچ  عفونتی نگیرید. موثرترین فایده ای که فیبر برای بدن دارد این است که مانع از یبوست در نه ماه بارداری می شود.

۳-ورزش کردن و تناسب اندام

برای زایمان طبیعی در طول این نه ماه حاملگی ورزش کنید. زنان باید روزانه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه پیاده روی داشته باشند و تمریناتی انجام دهند که زایمان زودرس نداشته باشند. قوی تر شدن ماهیچه های پایین لگن به حل مشکلات کنترل مثانه و مشکلاتی که زنان در طول بارداری و حتی بعد از آن دارند کمک می کند.

۴-چکاپ منظم

تمام آزمایش های خون و عکس های مربوطه را بگیرید. آلتراسوند (تصویر برداری) امن ترین تکنولوژی عکس برداری از رشد جنین در سراسر دنیا است که می تواند از نوع نرمال، پیشرفته، سه بعدی یا چهار بعدی باشد اما تنها چیزی است که به پزشکان کمک می کند.

خوشحال باشید چون اگر به طور کلی مشکل ژنتیکی وجود داشته باشد دکترها از طریق مایع درون کیسه آب آزمایش آمینیوسنتز انجام می دهند. این روش ها در کنار پزشکان به شما کمک می کند که اتفاقات آینده را زودتر بفهمید. نوع گروه خونی خود را بدانید چون بعد از زایمان شاید به تزریق خون نیاز داشته باشید.

۵-مسافرت ها

خیلی از مردم در مورد مسافرت با مسافت های طولانی به خصوص در نه ماه حاملگی نگرانی هایی دارند. اینکه فاصله چقدر باشد اهمیت ندارد مشکل اینجاست که شما نباید زمانی که درد  زایمان تان شروع می شود از بیمارستان خیلی دور باشید.

البته هیچ مخالفتی با سفر هوایی در مورد افرادی که حاملگی نرمالی دارند و هیچ خطر خاصی هم تهدیدشان نمی کند وجود ندارد فقط توصیه می شود هر یک ساعت یک بار چند حرکت کششی پا انجام دهند تا از لخته شدن خون سیاهرگ پا و ورم کردن آن جلوگیری شود. فقط زمان هایی که خیلی واجب بود از جوراب شلواری استفاده کنید.

۶- رابطه جنسی داشته باشید

در طول نه ماه حاملگی داشتن رابطه جنسی کاملا بی خطر است. البته شاید خودتان بخواهید بیشتر دقت کنید و از پوزیشن هایی استفاده کنید که فشاری به شکمتان نیاورد.

۷- به سمت چپ بدنتان بخوابید

سعی کنید به سمت چپ بخوابید و آرامش داشته باشید که به سیاهرگ بزرگ تان که جریان خون را به سمت قلب می برد فشار نیاید و بهترین روش برای این کار خوابیدن به سمت چپ بدن است.

۸-اضافه وزن نامطلوب را مدیریت کنید

در طول بارداری وزن تان را کنترل کنید. بهترین وزنی که باید هر زنی  برای بارداری اضافه کند  ۲۵ تا  ۳۵  پوند (۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم) در طول بارداری است. زنانی که وزن پایینی دارند باید ۳۰ تا ۴۲ پوند وزن اضافه کنند و در حالیکه زنانی که اضافه وزن دارند باید ۱۵ تا  ۲۵ کیلوگرم وزن اضافه کنند. برای افرادی که چربی بالایی دارند باید ورزش کنند که به این روش به شما کمک می کند تعادل خوبی در تغذیه داشته باشید و در همان وزن بمانید.

۹-کاملا آگاه و با اطلاع  باشید

برای زمانی که می خواهید زایمان کنید آماده باشید. مقاله ما را در مورد رویکردهای بارداری ، برای زایمان طبیعی بخوانید چون توصیه هایی عالی برای شما داریم.

نباید ها در طول نه ماه بارداری

اقدامات احتیاطی در طول نه ماه بارداری شامل موارد زیر است:

۱-ماهی نخورید

از خوردن ماهی خام بپرهیزید. ماهی هایی مثل کوسه ماهی، اره ماهی ، ماهی خال خالی اسپانیایی یا کاشی ماهی نخورید چون جیوه زیادی دارند. شما می توانید هر هفته تقریبا ۱۲ اونس(چیزی حدود ۳۳۶گرم) ماهی  پخته شده مصرف کنید. خوردن ماهی تن باله دراز و انواع ماهی تن (حتی به صورت کنسروی) را به هفته ای یک بار محدود کنید. ماهی سوخاری و انواع ساندویچ های غیر بهداشتی از ماهی هایی درست شده اند که جیوه اشان کم شده است.

گوشت ، مرغ و تخم مرغ را کامل بپزید  چون همانند ماهی خام گوشت و مرغ خام هم امکان ابتلا به عفونت و بیماری های انگلی را افزایش می دهد. برنامه ای برای پختن غذا داشته باشید که باکتری ها و میکروب های نامطلوب را از بین ببرید.

از پنیر نرم و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنید چون باعث عفونت می شود. غذاهای روغنی و تند می تواند باعث ترش کردن معده شود پس آن ها را نخورید. کاهش مصرف نمک باعث می شود کمتر ورم کنید.

۲- از  اشعات ایکس دور بمانید

این اشعات در طول بارداری کاملا بی خطر نیستند. برای افرادی که شرایط خاصی دارند که لازم است ایکس ری انجام دهند(عکس بگیرند) مثلا برای مشکلات ریوی یا شکستگی استخوان  و…. در این شرایط حتما به متخصص عکس برداری اطلاع دید که شما باردار هستید. در فرودگاه های بین المللی که به دلایل امنیتی از این اشعات استفاده می شود به مامور فرودگاه اطلاع دهید که باردار هستید.

۳-مسکن نخورید

محققان کشف کردند زنانی که یکجا با هم مسکن های زیادی  می خورند  ۷ برابر بیشتر برایشان این امکان هست که نوزاد پسری با بیضه مخفی دنیا بیاورند در مقایسه با زنانی که هیچ مسکنی مصرف نمی کنند.

۴- از داروهای تراتوژن بپرهیزید(عامل ناقص کننده جنین)

هنگام مواجهه با هر بیماری قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از داروها می تواند باعث عیب های مادرزادی در نوزادان شود. آنتی بیوتیک های خاص ، داروهای آکنه و جوش ، داروهای کاهش  فشار خون ، داروهای افزایش فشار خون، داروهای ضد سرطان، داروهای تیروئید ، داروهای رماتیسم و … می تواند اثر مخربی بر روی جنین بگذارد.

۵- خیلی سریع وزن بالا نبرید

چربی خیلی زیاد در طول بارداری ریسک چاقی و دیابت را بالا می برد. دنیا آوردن نوزادی که ۹ پوند یا بیشتر وزن دارد حالت نرمالی برای تولد یا حالت نرمالی برای افرادی که قبلا دیابت داشته اند است. مهم است که به سیستم برنامه غذایی خود توجه کنیم ورزش کنیم و قند خون مان را چک کنیم که برخلاف چیزی که پزشک مان توصیه کرده است نباشد.

۶- الکل ننوشید

همانطور که از خود در طول نه ماه بارداری محافظت می کنید از الکل هم دور بمانید. وقتی باردار هستید باید کاملا از خوردن نوشیدنی های الکلی بپرهیزید. مصرف الکل در بارداری باعث افزایش سندرم الکل جنین می شود که هیچ درمانی برایش وجود ندارد. علامت و نشانه های این مشکل عیب های مادرزادی، کاهش رشد، مشکلات در قیافه نوزاد و کم هوشی ذهنی است. اگر کمی الکل هوس کنید و بنوشید مشکلات جدی برای نوزادتان به وجود می آورید.

۷- کنترل فشار جریان خون

پره اکلامپسی که گاهی اوقات به نام  بیماری فشار خون در بارداری یا مسمومیت خونی هم شناخته می شود بیماری است که در بارداری پیدایش می شود. ریسک این بیماری در دو قلوزایی یا چند قلویی زایی بیشتر می شود. فشار خون در زنانی که دیابت دارند یا در سنین ۱۳ تا ۱۹ ساله هستند یا در کسانی که در بارداری قبلی شان این بیماری را داشتند بالا می رود. علایم این بیماری فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار و افزایش وزن فوری است. که این بیماری هم برای مادر و هم نوزاد خطرناک است.

بیماری غش آبستنی می تواند شروعی برای حمله های ناگهانی شود که منجر به تشنج و فشار خون بالا در مادر شود.

نشانگان هلپ نوع دیگری از بیماری پره اکلامپسی است که در بارداری خطرناک است. که می تواند در طول نه ماه حاملگی صورت بگیرد یا حتی بعد از زایمان. اچ در کلمه هلپ به معنی هموگلبین یا کاهش سلول های قرمز جریان خون،  ای ال به معنی افزایش آنزیم جگر و ال پی به معنی مقدار کم پلاتین ها است.

۸- عفونت ها

مشکلات لثه ای در طول بارداری بدتر می شود بنابراین باید از دندان ها و لثه هایتان در طول بارداری مراقبت بیشتری داشته باشید. حتی یک عفونت جزیی در زمان خاص هم می تواند منجر به زایمان زود رس شود.

عفونت انگلی دومین شرایطی است که در اثر ارتباط با مدفوع گربه ، خاک گیاهان و گوشت نپخته وارد بدن انسان می شود. این انگل به طور بالقوه منجر به آسیب به مغز نوزادی که در درونتان رشد می کند می شود اول مادر مبتلا می شود و بعد به نوزاد منتقل می شود. اینکه از خود مراقبت کنیم و در طول این  نه ماه هیچ  عفونتی نگیریم خیلی عالی است. هنگام باغبانی دستکش بپوشید و مراقب خود باشید.

۹- در مورد عدم رشد ذهنی نوزاد در رحم توجه کنید

زمانیکه در ۹ ماهگی هستید باید در مورد عدم رشد و یا در تاخیر در رشد نوزادتان محتاط و مراقب باشید. دلایل عدم رشد نوزاد شامل مشکلات وابسته به جنین، فشار خون بالای مادر، عفونت در اثر مصرف بالای سیگار توسط مادر و غیره می تواند باشد. تصویر برداری های جدید در طول بارداری به شما کمک می کند که وزن یک نوزاد را ببینید. بر اساس نتایج بعضی بچه ها نیاز دارند که زودتر دنیا بیایند. در شرایط بدتر تاخیر در رشد داخلی رحم باعث دنیا آمدن جنین مرده می شود.

اگر خونریزی واژنی داشتید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید و تمام حرکاتی که باعث ناراحتی و درد شما می شود را کاهش دهید. بهتر است که در ایمن باشید تا بعدا تاسف بخورید. هر چه قدر که بیشتر تحصیل کرده باشیم بیشتر در مورد مراقبت بارداری می دانیم و زایمان بهتری خواهیم داشت و سالم و سلامت تر خواهیم بود و بچه ی سالم تری دنیا خواهیم آورد.

شاد باشید. حالتان خوب باشد. به موزیک گوش دهید کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید که حالتان را عوض کند. یک ذهن و روح بشاش برای بچه تان هم خوب است. سعی کنید با افرادی که بیشتر شما را می خندانند و حس خوب و آرامش به شما می دهند صحبت کنید. و ترس هایتان را رها کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نه ماه بارداری، باید ها و نباید ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..