تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شایع‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی- وراثتی/ «سندرم ایکس شکننده» را بیشتر بشناسید

بیماری «سندرم ایکس شکننده» را بیشتر بشناسیمغزال زاهد فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بیماری سندروم ایکس شکننده (fragile X ) اظهار کرد: این اختلال یکی از شایع‌ترین علت‌های عقب‌ماندگی ذهنی وراثتی است که از هر چهار هزار پسر یک نفر متأسفانه ممکن است به این اختلال مبتلا باشد و  شکل نسبی هم از این اختلال در دخترها دیده می‌شود که می‌توان گفت از هر هشت هزار دختر ممکن است یک نفر به این اختلال دچار باشد.

بیشتر بخوانید: 22 هزار بیماری ژنتیکی شناسایی شده است

 کودکان  fargile X  عقب مانده ذهنی هستند

این روانپزشک کودک و نوجوان تشربح کرد: یکی از مشخص‌ترین نمایه‌های این سندروم، عقب ماندگی ذهنی متوسط و شدید یعنی ضریب هوشی کمتر از 50 است؛ کسانی که به این سندروم دچار هستند به لحاظ ظاهری، فیزیکی و شناختی ممکن است نواقص، کمبودها و مشکلاتی داشته باشد همچنین در این افراد  ضعف در برنامه‌ریزی حرکتی و مدلی وسواس‌گونه در تعاملات و علائم اوتیستیک دیده می‌شود.

زاهد با اشاره به اینکه این افراد ممکن است در تمرکز و توجه مشکل داشته باشند؛ ادامه داد: نا آرامی هیجانی ذهنی در این کودکان خیلی شدیدتر از افراد دیگری است که به تکامل رسیده‌اند همچنین در این افراد اضطراب و نوسانات خلقی در تعامل اجتماعی  وجود دارد.

وی بیان کرد: به لحاظ روانشناختی در کودکان مبتلا به سندرم ایکس شکننده، اضطراب اجتماعی و دوری گزینی از جامعه  حالت شدیدی در پاسخ به محرک‌های محیطی را ایجاد می‌کند که این موضوع  سبب بروز مشکلاتی در برقراری ارتباط  با همسالان خود می‌شود، رفتارهای کلیشه‌ای، دزدیدن نگاه و ارتباط برقرار نکردن همراه با سایر مشکلات دیگر در این کودکان دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شایع ترین عقب ماندگی ذهنی مادرزادی چيست؟

آیا سندروم ایکس شکننده راه درمانی دارد؟

این روانپزشک کودک و نوجوان یاد آور شد: در درمان کودکان مبتلا به سندروم ایکس شکننده تیم درمانی  تلاش می‌کنند تا مهارت‌های خودیاری را به این افراد آموزش دهند؛ این کودکان باید بتوانند تعاملات اجتماعی داشته باشند که این امر به وسیله گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسان همراه با تیم روانپزشکی صورت می‌گیرد همچنین باید تلاش کرد اضطراب و افسردگی را در این افراد کاهش داد ولی اگر این کودکان به کمک تیم پزشکی و با توانخشی درمان نشدند باید از دارودرمانی بهره گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شایع‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی- وراثتی/ «سندرم ایکس شکننده» را بیشتر بشناسید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..