تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خوراكی هايی به ظاهر بی‌خطر که سلامت کودکان را نشانه گرفته‌اند

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  آمار‌ها نشان می‌دهند کودکان به طور متوسط چهار بار در سال دچار معده درد می‌شوند و حتی دربرخی مواقع نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند.

در بیشتر موارد والدین دل درد کودکان را به دلیل پرخوری یا سوء هاضمه می‌دانند، اما کارشناسان توصیه می‌کنند درصورتی که کودک دچار اسهال، استفراغ، اسهال خونی، اسپاسم و گرفتگی شکم، بی اشتهایی و تب بالاست او را به مراکز درمانی انتقال دهند، زیرا امکان دارد دچار عارضه‌های دیگری شده باشد.


اگر دل درد کودک علت بیماری جدی ندارد والدین می‌توانند با درمان‌های خانگی، مشاوره با پزشک و دگرگون کردن رژیم غذایی کودک مشکل او را برطرف کنند.

کارشناسان اصلی‌ترین دلایل دل درد کودکان در عصر جدید را خوردن مواد غذایی، به ویژه شیرینی و مواد پرچرب، نشستن بیش از اندازه و کم تحرکی به دلیل انجام بازی‌های رایانه‌ای و چند رسانه‌ای و ابتلا به یبوست می‌دانند.

محققان با انجام بررسی بر روی بیش از ۲ هزارکودک خردسال دریافتند با دگرگون کردن شیوه زندگی والدین می‌توانند با درصد بالایی از ابتلای کودکان خود به دل درد جلوگیری کنند.

اولین عامل اثرگذار بر دل درد کودکان، استفاده از مواد غذایی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی است که سبب اختلال در عملکرد روده کودکان می‌شود، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند والدین از مواد غذایی سالم برای تغذیه فرزندان خود مانند موز، پوره سیب، تکه‌های نارگیل، میوه‌های خشک شده، گردو، کشمش، عسل و آلو استفاده کنند.


استفاده بیش از اندازه قند و شکر افزون بر ایجاد التهاب در روده کودکان می‌تواند سبب افزایش وزن و چاقی در آن‌ها شود.

یکی دیگر از عامل‌های اثرگذار بر مشکل‌های دستگاه گوارش کودکان، مصرف نان سفید و آرد بدون سبوس است، مصرف بیش از اندازه ماکارونی وبرنج هم می‌تواند سبب مشکل یبوست درکودکان شود.

خردسالان باید رژیم غذایی سرشار از فیبرداشته باشند تا به تقویت دستگاه گوارش و هضم آسان مواد غذایی به وسیله روده‌ها کمک کند.

در صورت تغذیه کودک با نان، ماکارونی یا برنج توصیه می‌شود انواع فیبر هم در کنار آن‌ها  تهیه و در خوراک کودک گنجانده شود.


کودکان معمولاً نوشیدن آب را دوست ندارند، اما مصرف این مایع حیات سبب جلوگیری از ابتلای آن‌ها به بسیاری ازبیماری‌ها ازجمله مشکل‌های دستگاه گوارش و یبوست می‌شود.

برای علاقه‌مند کردن کودکان به نوشیدن آب، می‌توان به بطری آب کودک مقداری لیمو ترش، برگه نعناع، تکه‌های میوه، چون آناناس، خیار، توت فرنگی، کرفس، سیب، پرتقال و یا سایر میوه‌های مورد علاقه کودک را افزود تا به این ترتیب تشویق به نوشیدن منظم آب شود.


محلول آب با لیموترش یا نعناع همچنین سبب ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، آرام سازی اعصاب معده و جلوگیری ازابتلای کودک به بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

شیر هم یکی از مواد بسیار ضروری برای حفظ سلامت، دریافت کلسیم مورد نیاز بدن و نیز رشد قد کودکان است اما برخی از کودکان با نوشیدن شیر دچارمشکل‌های دستگاه گوارش می‌شوند.

برخی نوزادان از همان روز‌های اول تولد دچار عارضه حساسیت یا مشکل ناتوانی هضم لاکتوزشیر می‌شوند که باید پس از تشخیص رژیم غذایی جایگزین برای آن‌ها در نظرگرفته شود.


این مشکل به تدریج با بزرگ شدن کودک برطرف می‌شود، اما در برخی مواقع حساسیت به لاکتوز شیر تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند و می‌تواند سبب دل درد و اسهال درافراد شود.

اگر کودک شما دچار آلرژی یا تحمل نکردن لاکتوز شیراست و استفاده از این ماده سبب بیماری در او می‌شود، لازم است مواد غذایی جایگزین مانند شیرسویا یا شیربادام، مشتقات شیر، چون کره، ماست یا پنیر را با نظارت پزشک برای او در نظر بگیرید.

حساسیت و آلرژی غذایی هم یکی دیگر از عامل‌هایی است که سبب بروز دل درد درکودکان، ایجاد واکنش سیستم ایمنی، چون تورم، التهاب بدن، احساس خفگی، کهیر، بالا رفتن ضربان قلب، تب بالا، سرخ شدن صورت و تنگی نفس می‌شود.


درصورت مشاهده هریک از علامت‌های فوق به پزشک با تخصص ایمونولوژی مراجعه کنید تا اقدام‌های ایمنی و پیشگیرانه برای کودک لحاظ شود.

نوزادانی که به شیوه جراحی سزارین به دنیا می‌آیند بیشتر از نوزادانی که طبیعی به دنیا آمده اند امکان دارد دچار مشکل‌های گوارشی شوند، زیرا باکتری‌های مفید بدن مادر درکانال رحمی در زمان تولد را دریافت نکرده اند.

این کودکان همچنین بیشتر احتمال دارد درآینده دچارابتلا به آلرژی یا چاقی شوند؛ متخصصان توصیه می‌کنند والدین از زمان تولد کودک او را تحت نظر پزشک متخصص اطفال قراردهند تا رژیم غذایی مناسب برای او درنظربگیرد، همچنین درماه‌های اول تولد به جز شیر موادی، چون آب یا جامدات به او ندهند، زیرا می‌تواند سبب عارضه‌های گوارشی در او شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

عادت‌های اشتباه زندگی در عصر مدرن که سبب دل درد کودکان می‌شود



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خوراكی هايی به ظاهر بی‌خطر که سلامت کودکان را نشانه گرفته‌اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..