تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بارداری با تنبلی تخمدان ممکن است؟

وب‌سایت نی‌نی‌بان: یکی از مهم ترین دغدغه های خانم هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان هستند باردار شدن است. اگر خودتان مبتلا به سندروم باشید یا در میان اطرافیان تان کسی را می شناسید که تنبلی تخمدان دارد لابد می دانید که این بیماری امکان باردار شدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما چطور چنین اتفاقی می افتد؟

از هر 10 زن، یک نفر ممکن است به تنبلی تخمدان مبتلا شده و با مشکلات باروری همراه است. اما خبر خوب اینکه ابتلا به این بیماری به این معنا نیست که شما برای همیشه دچار نازایی شده و هرگز نمی توانید بچه دار شوید. به عنوان مثال ویکتوریا بکهام یکی از مشهورترین بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است که تاکنون 4 بچه به دنیا آورده است.

بارداری با تنبلی تخمدان ممکن است؟

چرا PCOS تنبلی تخمدان باروری را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تخمدان پلی کیستیک شامل تعداد زیادی کیست کوچک (بیشتر از حد طبیعی) است که درست در زیر سطح تخمدان واقع شده اند. این کیست ها کیسه یا ساک هایی هستند که تخمک در آن رشد پیدا می کند. در اغلب مواقع در تنبلی تخمدان با دلیل ایجاد اختلالات هورمونی، اجازه نمی دهد که این کیسه ها به درستی رشد و توسعه پیدا کرده و در نتیجه قادر به آزاد سازی تخمک ها نیستند و معنی اش این است که در مبتلایان به تنبلی تخمدان، تخمک گذاری به خوبی انجام نمی شود.

شایع ترین دلیل برای تاخیر در باروری در مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک این است که در اغلب مبتلایان به این بیماری تخمک گذاری نامنظم و غیرقابل پیش بینی بوده و حتی ممکن است تخمک گذاری برای شان اتفاق نیفتد. البته این خانم ها ممکن است در بعضی دوره ها تخمک گذاری داشته باشند ولی در بعضی از مبتلایان تخمک گذاری به طور کامل مختل می شود.

در سیکل های قاعدگی که بیش از 35 روز طول می کشد احتمال بارداری بسیار اندک است ولی ممکن است که بعضی از مبتلایان به بیماری در طول یک سال فقط سه بار پریود شوند اما همچنان تخمک گذاری داشته باشند.

چگونه می توان با تنبلی تخمدان باردار شد؟

امروزه روش های بسیاری برای تقویت تخمک گذاری و به حداکثر رساندن شانس باردار شدن وجود دارد.

یکی از مهمترین گام هایی که مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید برای باردار شدن بردارند، کاهش وزن است. بسیاری از مبتلایان به تنبلی تمدان چاق یا دچار اضافه وزن هستند. در حالیکه از دست دادن 5 تا 7 درصد از وزن بدن طی 6 ماه، در 75 درصد موارد باعث بازگشت تخمک گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی می‌شود. البته یادتان باشد اگر تنبلی تخمدان شما از نوع مقاوم به انسولین نباشد، این احتمال وجود دارد که فردی لاغر یا متناسب باشید و در نتیجه کاهش وزن کمک چندانی برای بارداری شما نخواهد بود.

داشتن شاخص توده بدن سالم (BMI) می تواند به تعادل سطح هورمون های بدن و کاهش سطح انسولین خون که اغلب در سندروم تخمدان پلی کیستیک رخ می دهد کمک می کند و محرک تخمک گذاری است.

لزوم کنترل وزن در مبتلایان به تنبلی تخمدان

دلیل اصلی ناباروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک اضافه وزن است. زنانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، وضعیت هورمونی به هم ریخته تری نیز داشته و به همین خاطر تخمدان شان هم به اصطلاح تنبل تر است. بنابر این با کمی کاهش وزن و فعالیت بدنی می تواند مقاومت بدن نسبت به انسولین را مهار کرده و وضعیت هورمونی بدن را متعادل تر کرد.

در بسیاری از خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان که سیکل قاعدگی شان نامرتب بوده یا اصلا پریود نمی شوند، کاهش وزن می تواند به از سرگیری سیر تخمک گذاری کمک کند. اگرچه حتی اگر با کاهش وزن تخمک گذاری آغاز نشود، شانس موفقیت درمان را بالا می برد.

چی بخوریم؟

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی مناسب می تواند نقش مهمی در کمک به مبتلایان سندروم تخمدان پلی کیستیک و افزایش شانس بارداری و حفاظت از بارداری ایفا کند. زنان مبتلا به PCOS در معرض اختلال در حفظ تعادل قند خون و مقاومت به انسولین هستند. اما یک رژیم غذایی خوب، ورزش کردن به طور منظم، کنترل استرس و دریافت مواد مغذی به بازگرداندن تعادل هورمونی بدن کمک می کند.

دارودرمانی و جراحی

بر اساس دستورالعمل های موجود اکثر زنان مبتلا به PCOS قادر به باردار شدن هستند. داروهایی همچون کلومیفن سیترات و متفورمین جهت تحریک تخمک گذاری برای این دسته از خانم ها توصیه می شود و اگر پس از طی دوره درمانی با قرص بارداری اتفاق نیفتد، درمان با گنادوتروپین توصیه می شود که البته ممکن است در نتیجه این پروسه درمانی تخمدان شما بیش از حد تحریک شده و شانس تان برای دوقلوزایی چندبرابر بیشتر شود. اگر خانم مبتلا به تنبلی تخمدان در این مرحله نیز جواب نگرفته و باردار نشود، می تواند عمل جراحی لاپاراسکوپی تخمدان و آی وی اف را به عنوان گزینه های درمانی برای او پیشنهاد کرد. البته قبل از انجام این روش ها ممکن است پزشک معالج تان بخواهد لوله های فالوپ رحم را بررسی کند تا مبادا انسدادی وجود داشته باشد که بر سر راه درمان اختلال ایجاد کند.

چگونه حاملگی سالمی داشته باشیم؟

خانم هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند در طی بارداری نیز ممکن است با ریسک بالاتری برای عوارضی همچون سقط، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و بالا رفتن وزن جنین رو به رو باشند به همین خاطر توصیه می شود که این خانم ها در طی دوران بارداری نیز به طور کامل تحت نظر باشند و قند و فشار خون خود را به طور مرتب چک کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بارداری با تنبلی تخمدان ممکن است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..