تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شناسایی آنتی بیوتیک‌هایی که جان افراد را به خطر می‌اندازد

حسن یزدان پناه استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: برنامه ای در خصوص ارتقاء سلامت افراد از سال 1393 با همکاری سازمان غذا  و دارو، وزارت بهداشت، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد؛ دانشگاه‌ها، بخش تحقیق و توسعه این طرح را با توجه به رسالتی که بر عهده داشتند، شروع کردند.

این استاد سم شناسی با اشاره به اینکه اولین کاری که در این طرح اجرا شد، اولویت بندی آلاینده‌ها و تقلبات در کشور بود، بیان کرد: بر همین اساس آلاینده‌ها و تقلبات در کشور شناسایی شدند؛ اینکه ما چه سمومی داریم و در چه مواد غذایی این سموم به طور معمول یافت می‌شود.

لیست سموم در اختیار کارشناسان قرار گرفت

یزدان پناه با بیان اینکه اطلاعاتی از سازمان غذا و دارو در خصوص سموم دریافت شد، عنوان کرد: اطلاعاتی که از نظر متخصصین استفاده شد و تجربه‌‌ای که ما در برقرار کردن ارتباطات در کشور‌های مختلف بین المللی اروپایی کسب کردیم، باعث شد لیستی از این سموم در مواد غذایی شناسایی شود.

یزدان پناه ادامه داد: برای اینکه بتوانیم غذای سالمی را ارائه دهیم که از جهت بحث سلامتی حائز اهمیت باشد، نیاز است هم از نظر سیاست‌های کشور از قبیل بحث‌های اقتصاد مقامتی، طرح تحول سلامت، صنعت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و همچنین بحث افزایش صادرات غیر نفتی کیفیت مواد غذایی را برای مصرف مردم در اولویت اول قرار دهیم و در کنار آن صادرات به خارج از کشور افزایش پیدا کند.

وی مطرح کرد: باید روش‌هایی که  انواع سموم را شناسایی کند را ارائه دهیم، به عنوان مثال سموم قارچی، آفت کش ها که در محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، آنتی بیوتیک‌ها و تقلباتی که به طور روتین در دنیا خیلی شایع است باید شناسایی شوند که تا به حال هشت دوره آموزشی در این خصوص برپا شده است، پنج دوره آموزشی آن در مرکز تحقیقات سلامت غذا و سه دوره در کشورهای هلند، اتریش و مجارستان در حال برپا شدن است.

این استاد سم شناسی با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان غذا و دارو در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، گفت: روش‌های آموزشی به مرور در مرکز تحقیقاتی در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت مستمر شد  و آموزش‌های لازم را به افراد دادند که به تمام آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی این آموزش‌ها داده می‌شود.

یزدان پناه ادامه داد: این آموزش‌ها در بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به افراد داده می‌شود، همچنین از این به بعد سازمان غذا دارو برای تست مواد غذایی شرکت خواهد کرد؛ نتیجه آموزش‌ها این است  که ما یک تصویر دقیق تری از اینکه چه سمومی داریم و چه مقدار از این سموم در مواد غذایی وجود دارد به دست خواهیم آورد، این کار برای این است که بحث سلامت غذا دارو در جامعه تحقق بخشد.

وی اظهار کرد: برای بحث‌های پیشگیری، کنترل مواد غذایی، آموزش صنایع، آموزش مصرف کننده، سیاست گذاری، قانون گذاری که انجام می‌شود، برنامه ریزی‌هایی داریم تا بتوانیم از دانش متخصصین داخلی، محققین دانشگاه‌های اجرایی و ارتباط‌های بین المللی استفاده کنیم.

مقاومت میکروبی هزینه زیادی برای تولید آنتی بیوتیک جدید دارد

این استاد سم شناسی با اشاره به اینکه نهمین دوره از آموزش‌ها در حال برگزاری است، عنوان کرد: این آموزش‌ها صرفا برای شناسایی آنتی بیوتیک‌ها در مواد غذایی است؛ آنتی بیوتیک‌ها امروزه یک چالش بزرگ نه فقط در کشور‌های در حال توسعه بلکه در کشور‌های پیشرفته است.

یزدان پناه با بیان اینکه مقاومت میکروبی هزینه زیادی برای تولید آنتی بیوتیک جدید دارد، افزود: برخی از بیماران بر اثر مقاومت میکروبی جان خود را از دست می‌دهند؛ برنامه ای که ما برای کنترل آنتی بیوتیک‌ها داریم، این است که محصولات مختلف از جمله لبنیات و عسل را کنترل کنیم که علاوه بر مصرف آن،  بحث صادرات را هم داریم.

وی با تاکید بر اینکه سه نوع روش برای تشخیص آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد، گفت: شناسایی آنتی بیوتیک‌ با روش تست سریع است، آنتی بیوتیک هایی که در مواد غذایی مصرف می‌شود با روش میکروبی قابل شناسایی هستند؛ دیگری آنتی بیوتیک‌هایی که ممنوع هستند به هیچ وجه نباید در مواد غذایی وجود داشته باشند، تکنولوژی دیگری وجود دارد که در آن بتوانیم آنتی بیوتیک های ممنوع را شناسایی کنیم.

این استاد سم شناسی ادامه داد: سومین روش، روش‌های تاییدی آنتی بیوتیک‌هاست که ما علاوه بر تست سریع باید روش‌های تاییدی هم داشته باشیم در هر روش برای شناسایی 56 آنتی بیوتیک‌، تحقیقاتی صورت گرفته است.

یزدان پناه با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌های مهم در این 56 دسته جای دارند، یاد آور شد: استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود بتوان آنتی بیوتیک ها را چه از نوع مجاز آن و  چه غیر مجاز آن شناسایی شوند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شناسایی آنتی بیوتیک‌هایی که جان افراد را به خطر می‌اندازد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..