تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شناسایی ۳۰ هزار کودک اوتیستیک زیر ۵ سال در کشور/ خدمات توانبخشی پر هزینه هستند/ توانبخشی به بیمارستان محدود نمی‌شود

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی‌ مطرح کرد؛

شناسایی ۳۰ هزار کودک اوتیستیک زیر ۵ سال در کشور/ خدمات توانبخشی پر هزینه هستند/ توانبخشی به بیمارستان محدود نمی‌شودجغتایی گفت: خدمات توانبخشی به عنوان نیاز اساسی جامعه، زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند و این خدمات از حوزه سلامت شروع می‌شوند. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدتقی‌ جغتایی‌ مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی‌ در سمپوزیوم‌ بازتوانی شناختی که صبح امروز در دانشکده روانشناسی‌ و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه امروزه‌ حوزه توانبخشی‌ مغفول‌ مانده است این در حالیست که نیاز به خدمات توانبخشی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی درباره دلایل اهمیت حوزه توانبخشی‌ بیان کرد: در 10 تا 15 سال اخیر امید به زندگی افزایش پیدا کرده و الگوی بیماری‌ها هم تغییر کرده است بطوریکه‌ در گذشته‌ بیماری‌های واگیردار‌ شیوع بیشتری داشتند‌ ولی اکنون بیماری‌های غیرواگیر در جامعه زیاد شد‌ه‌اند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی‌ با اشاره به تغییر سبک‌ زندگی در سال‌های اخیر افزود: امروز‌ه نگاه به خدمات توانبخشی‌ تغییر پیدا کرده است و این خدمات در حوزه‌های پیشگیری، بهداشت‌ ( غربالگری‌ بیماری‌ها ) و درمان ورود پیدا کرده‌اند؛ بطور کلی هدف از خدمات توانبخشی این است که بیمار بتواند به جامعه برگردد‌ و همچون گذشته‌ فعالیت‌هایش را انجام دهد.

جغتایی تأکید کرد: خدمات توانبخشی زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند و این خدمات از حوزه سلامت شروع می‌شوند؛ خدمات توانبخشی نیاز اساسی جامعه هم محسوب می‌شوند؛‌این خدمات باید در داخل نظام سلامت انجام شوند.

اهمیت جنبه‌های شناختی خدمات توانبخشی

وی تصریح کرد: جنبه‌های شناختی خدمات توانبخشی در مقایسه با جنبه‌های فیزیکی این خدمات اهمیت بیشتری دارند همچنین برخی از افراد تصور می‌کنند که خدمات توانبخشی تنها محدود به بیمارستان‌ها می‌شوند در حالی که این باور اشتباه است و این خدمات در منازل هم انجام می‌شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی‌ گفت: خدمات توانبخشی اغلب خدماتی پر هزینه هستند بنابراین باید منابع مالی این خدمات تأمین شود؛ اکنون یک تا دو بیماری مانند اوتیسم در حوزه‌های مغز و اعصاب و اختلالات روانپزشکی با تصویب مجلس تحت پوشش بیمه قرار گرفتند؛ در آمریکا سالیانه 795 هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که از این تعداد 20 درصد جان خود را از دست می‌دهند و حدود دو سوم از آنها به خدمات توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند.

جغتایی درباره شیوع بیماری اوتیسم در ایران اظهار کرد: در کشور ما از هر 68 کودک متولد شده یک نفر دچار اوتیسم می‌شود و در کودکان زیر 5 سال 30 هزار کودک اوتیستیک شناسایی می‌شوند.

وی تأکید کرد: خدمات توانبخشی در زمینه بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، ضایعات نخاعی، اختلالات تکاملی و اسکلتی- عضلانی و بیماری‌های پیش رونده‌ای مانند آلزایمر و دمانس(زوال عقل) و بیماری‌های روانپزشکی مانند اختلال پیش فعالی و نقص توجه(ABHD) در زمینه این بیماری‌ها کاربرد دارند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی‌ با اشاره به چند جانبه بودن خدمات توانبخشی یادآور شد: امروزه خدمات توانبخشی شناختی باید در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها هم ورود پیدا کنند؛ ستاد علوم و فناوری‌های شناختی از خدمات توانبخشی شناختی حمایت می‌کند. گروه‌های مختلف افراد مانند جامعه شناسان و روان‌شناسان هم باید در حوزه خدمات توانبخشی ورود کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شناسایی ۳۰ هزار کودک اوتیستیک زیر ۵ سال در کشور/ خدمات توانبخشی پر هزینه هستند/ توانبخشی به بیمارستان محدود نمی‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..