تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعمال سوابق پرورشی و تحصیلی در کنکور مغفول مانده است/ خانواده‌ها در برابر هدایت تحصیلی مقاومت می‌کنند

نقش پررنگ التهاب جامعه در تعیین رشته تحصیلی /محمد مصطفوی معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند انتخاب رشته دانش‌آموزان و گرایش کم نسبت به رشته‌های ریاضی و انسانی بیان کرد: در روند انتخاب رشته دانش آموزان علاقه و توانمندی دانش آموزان را در نظر می‌گیریم و انتخاب بر این مبنا انتخابی درست است، اما باید التهاب جامعه نسبت به یک رشته خاص را فراموش نکنیم.

وی افزود: طبیعی است که در رشته‌های تجربی در حال حاضر شرایط شغلی بهتری و فراوانی بیشتری از نظر جامعه حاکم است هرچند که این تصور درستی نیست و تا زمانی که فردی در یک زمینه فعال نباشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

سیاست وزرات علوم به روند هدایت تحصیلی لطمه می‌زند

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست وزارت علوم و نتیجه محور بودن به روند هدایت تحصیلی لطمه می‌زند، گفت: وزارت علوم پذیرش دانشجو را صرفا مبتنی بر اطلاعات دانشی انجام می‌دهد بنابراین به سایر عوامل هدایت تحصیلی مانند علاقه و توانمندی توجه نمی‌شود.

مصطفوی ادامه داد: فرایند هدایت تحصیلی امری تدریجی است و در حال تبیین آن برای خانواده و دانش آموزان هستیم در همین راستا کتاب‌هایی در مدارس برای آشنایی با هدایت تحصیلی برای سه میلیون دانش آموزان توزیع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کتاب‌ها به دست خانواده نمی‌رسد، بیان کرد: ۲۶۰ هزار جلد کتاب برای هدایت تحصیلی چاپ شده است، اما مدارس آن را تهیه نکردند بنابراین به دست خانواده‌ها نرسیده است.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در روند انتخاب رشته خانواده همچنان سبک ۳۵ سال گذشته و انتخاب مبتنی بر استعداد تحصیلی دنبال می‌کنند و در مقابل برنامه‌های جدید مقاومت نشان می‌دهند در حالی که باید روند هدایت تحصیلی بین مشاور، والدین و دانش آموزان تعریفی مشترک داشته باشد.

مقاومت برای ورود به رشته‌های مهارتی

مصطفوی اظهار کرد: اکنون بیشترین مقاومت برای ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است و این برداشت اشتباه وجود دارد که برای دانش آموزان ضعیف چنین رشته‌هایی تعریف شده اند.

وی بیان کرد: اگر دانشگاه‌های ما تمام مولفه‌ها را در پذیرش دانشجو به کار بگیرند و صرفا عملکرد تحصیلی ملاک نباشد این نگرش از جامعه حذف می‌شود.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: چند سال پیش پیشنهاد کنکور مبتی بر مولفه‌ها و سوابق پرورشی و تحصیلی مطرح شد، اما اجرایی نشد و همچنان نیازمند جلسات بیشتری برای اجرایی شدن است.

آمایش شغلی و سرزمینی در کشور نداریم

مصطفوی بیان کرد: متاسفانه در کشور آمایش شغلی و تحصیلی نداریم و دانشگاه‌ها براساس نیروی انسانی و فضای آموزشی جذب دانشجو دارند در حالی که رشته‌های دانشگاهی باید براساس نیاز شغلی جذب داشته باشند و افراد را به سمت رشته‌هایی برای رفع نیاز سوق دهند همانطور که اکنون در کشور آلمان ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان به دانشگاه راه می‌یابند و عنوان هم براساس نیاز شغلی است.

وی تصریح کرد: چنانچه نیاز شغلی در پذیرش دانشجو مورد توجه باشد روند هدایت تحصیلی با دقت بهتری دنبال خواهد شد البته این نقد به آموزش و پرورش وارد است که باید نگاه ویژه تری به موضوع هدایت تحصیلی داشته باشیم.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای اجرای هدایت تحصیلی باید در هر پایه تحصیلی کتاب مجزا برای هدایت تحصیلی وجود داشته باشد تا مقاومت خانواده‌ها را در برابر هدایت تحصیلی کم کند؛ هرچند این موضوع مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعمال سوابق پرورشی و تحصیلی در کنکور مغفول مانده است/ خانواده‌ها در برابر هدایت تحصیلی مقاومت می‌کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..