تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




2 ویژگی بارز مراسم ترتیل‌خوانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در ماه رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن کریم، بیان نکات تفسیری توسط آیت‌الله ری‌شهری و نیز توضیحات خادم‌القرآن عباس سلیمی پیش از آغاز مراسم ترتیل‌خوانی حرم عبدالعظیم‌ الحسنی(ع) را دو ویژگی بارز این مراسم خواند.

2 ویژگی بارز مراسم ترتیل‌خوانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در ماه رمضان

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با مراسم ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان و میزان تأثیرگذاری این برنامه قرآنی در سطح کشور اظهار کرد: مقوله ترتیل‌خوانی به دلیل اینکه به ویژه در ماه مبارک رمضان جهت ارتباطی که می‌تواند با مردم برقرار کند و عموم مردم توانایی انجام آن را دارند و طی اجرای آن می‌توانند در زمان کمتری آیات بیشتری را تلاوت ‌کنند، توانسته است تا جای خود را به صورت آئین جزءخوانی در دل مردم باز کند به طوریکه ما امسال شاهد بودیم که طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش سازمان صدا و سیما بیش از 32.7 درصد رشد در بینندگان و شنوندگان این آئین و نیز شرکت‌کنندگان در این‌گونه مراسم در سراسر کشور داشتیم.
وی ادامه داد: طی اجرای این طرح مبارک، مردم به ویژه در مساجد، امامزاده‌ها و در خیلی از نقاط کشور به مساجد نزدیک محل کسب و زندگی خود رفت‌ و آمد داشتند و بعضا بعد از نماز ظهر و عصر خود در مراسم جزءخوانی شرکت می‌کردند و حداکثر در مدت یک ساعت جزء مربوطه را تلاوت می‌کردند.
پورزرگری تصریح کرد: در اماکن متبرکی مانند حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) و امامزادگان مطهر و شاخص در سطح کشور به دلیل شکوه و عظمتی که این مکان‌ها دارند و نیز قداست آن‌ها برای مردم، مشارکت بیشتر مردم و اهالی آن منطقه را شاهد بودیم و هنگامی که برنامه از سوی صدا و سیما پخش می‌شد، علاقه‌مندان به صورت همزمان در منزل خود این برنامه را دنبال می‌کردند.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: هم‌اکنون شاهد هستیم که سال به سال الحمدلله پرداختن به این موضوع افزایش پیدا کرده است. شاید چندین سال پیش این مراسم تنها در یک مکان مانند حرم مطهر امام رضا(ع) انجام می‌شد که کم‌کم در اماکن مقدس و متبرکه دیگر مانند حرم حضرت معصومه(س) و هم‌اکنون نیز در سراسر کشور اجرا می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در این مراسم معنوی و نورانی چند تن از اساتید قرآنی به تلاوت ترتیل آیات الهی می‌پردازند و کسانی که در طول سال شاید با این تفکر که نمی‌توانند قرآن را بخوانند، در این مراسم شرکت کرده و قرآن را می‌شنوند، می‌بیند و می‌خوانند که فرصت بسیار خوب و مغتنمی است. ماه رمضان ماه بهار قرآن است و اگر این مسئله در طول سال تسری پیدا کند و انس مردم با قرآن بیشتر شود، لذت معنوی و توفیقات معنوی بیشتری را ایجاد می‌کند.
پورزرگری بیان کرد: در ماه رمضان، فضا برای قرآن‌خوانی و مناسک عبادی بیش از ایام دیگر سال فراهم است ولی قرآن برای همیشه است و ما باید همیشه با قرآن مأنوس باشیم و از قرآن آگاهی پیدا کنیم. قطعا اگر ماه رمضان برای افراد، ماه تمرین، ممارست و مؤانست با قرآن باشد، در طول سال نیز با قرآن انس بیشتری خواهند داشت.
وی تصریح کرد: البته نکته‌ای در این زمینه وجود دارد و آن نیز این است که خیلی خوب است که این موضوع در تمام مدت سال تدوم داشته باشد ولی اگر بر انجام برخی رویدادها افراط انجام شود، شکل تأثیرگذاری خود را از دست خواهد داد. یعنی اگر قرار باشد که همه ماه‌ها مانند ماه رمضان باشد، ماه رمضان عادی می‌شود. ماه رمضان باید ویژگی خود را داشته باشد و شور قرآنی در آن بیش از سایر ماه‌ها باشد و این طبیعی است چراکه ماه نزول قرآن بوده و تلاوت یک آیه از قرآن در این ماه معادل یک ختم قرآن است که ماه‌های دیگر این ویژگی را ندارند اما مردم خود می‌توانند در طول سال انس با قرآن را برای خود داشته باشند ضمن اینکه سال‌هاست که در مساجد کشور هر روز یک صفحه از قرآن تلاوت می‌شود که این امر اثرات بسیار سودمندی دارد. خیلی از مساجد همراه با این تلاوت، ترجمه آیات را نیز برای مردم بازگو می‌کنند که این امر نیز بسیار مبارک و اثرگذار است.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم در ادامه در رابطه با ویژگی‌های مراسم جزءخوانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نیز اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) وجود داشت این بود که پیش از آغاز مراسم ترتیل‌خوانی، استاد سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور مختصری در مورد آیات توضیح می‌دادند و حدود 15 دقیقه نیز توضیحات و تفسیر آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس برای مردم پخش می‌شد و از این باب مردم از مفاهیم قرآنی نیز استفاده می‌کردند و سپس، آیات توسط چهار نفر از قاریان ممتاز کشور تلاوت می‌شد که مردم نیز دنبال می‌کردند.
وی در رابطه با روش ترتیل‌خوانی مرسوم که در اماکن متبرکه وجود دارد نیز افزود: این روش، روش خوبی است البته در هر مکانی روشی برای این کار دارند ولی این یکی از روش‌هایی است که مطلوب و اثرگذار بوده است ضمن اینکه ما زمان را نیز باید در نظر بگیریم چراکه در این مراسم حداکثر شصت دقیقه فرصت داریم که بیست صفحه قرآن تلاوت شود که به طور متوسط با سرعت معمول تلاوت هر صفحه حدود سه دقیقه به طول می‌انجامد و این روش روش مناسبی برای این امر است که در کشور جواب داده و امیدواریم که ان‌شاءالله تأثیر این کار بیشتر بر دل‌ها باشد و انس مردم با قرآن بیشتر شود و با توجه به اینکه رسول اکرم(ص) فرمودند « قارئ القرآن والمستمع في الأجر سواء»، خداوند اجر مضاعفی به ایشان کرامت کند.
پورزرگری ادامه داد: همکاری مسئولان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نیز با قاریان بسیار عالی بود و به دلیل اینکه خود ایشان قرآنی بوده و از اساتید قرآنی هستند و عشق به قرآن دارند، همه مناسبات را برای انجام این مناسک به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا کردند و فضا را برای اجرای این برنامه قرآنی تأثیرگذار به خوبی آماده کردند. همچنین، مردم نیز از این امر بسیار راضی بودند که امیدواریم خداوند متعال بر توفیقات ایشان بیفزاید.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم در رابطه با شبهه‌افکنی وهابیت در رابطه با این موضوع که شیعیان تنها به مسئله اهل بیت(ع) می‌پردازند و با قرآن مأنوس نیستند و تأثیر برگزاری محافل ترتیل‌خوانی و جزءخوانی در این رابطه نیز تصریح کرد: متأسفانه وهابیت که در توهم و بی‌انصافی به سر می‌برند و به دلیل اینکه گوش خود را به تعلیمات اسرائیل و اسرائیلیات سپرده‌اند، نگاه غیر منطقی به مکتب تشیع دارند درحالیکه انس مکتب تشیع و شیعیان با قرآن و اهل بیت(ع) همزمان بسیار بالاتر و بیشتر است. اگر آن‌ها آیات قرآن را فقط قرائت می‌کنند، مردم مسلمان و شیعه ایران اسلامی الحمدلله قرآن را همراه با تدبر در مفاهیم و معارف آن قرائت و معارف آن را از نیز سرچشمه‌اش که مکتب اهل بیت(ع) است، دریافت می‌کنند.
وی در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز این مسئله مانند روز روشن در سطح جهان اسلام بیّن است که انس ملت مسلمان و شیعه ایران اسلامی با قرآن و اهل بیت(ع) جدانشدنی است. «مَا إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي‌ أبَداً» امیدواریم که در سایه تمسک به این دو ثقل اکبر همه ما رستگار شویم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «2 ویژگی بارز مراسم ترتیل‌خوانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در ماه رمضان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..