تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا هیولا می تواند آینده گیم ایران را تغییر دهد؟

عرضه بازی های ویدیویی به صورت رسمی و از سمت ناشران آن ها هیچ وقت به درستی در ایران انجام نشده و به طور مشخصی دلیل چنین مشکلی نبود قانون کپی رایت در ایران است.

کنسول های بازی و نسخه فیزیکی بازی ها اکثراً از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس (آن هم به صورت غیرقانونی) وارد می شوند و آمار فروش آن ها در ایران نیز، به نام همان کشورها ثبت خواهد شد.

نبود پشتیبانی رسمی باعث شده تا بسیاری از خریداران در هنگام روبرو شدن با مشکلی، امکان ارتباط برقرار کردن با سازندگان آن کنسول یا ناشرین بازی را نداشته باشند و در بسیاری از موارد، ضررهای مالی هنگفتی را متحمل شوند.

چندی می شود که هیولا به عنوان یک پلتفرم دیجیتالی توزیع بازی ها آغاز به کار کرده و در اولین قدم های خود، با توافقی با کمپانی لهستانی 11Bit Studios، بازی های این شرکت را به صورت رسمی و با قیمتی معقول در ایران عرضه می کند.

در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که چرا چنین اقداماتی کمک شایانی به حضور رسمی کمپانی های بازی سازی و عرضه کننده کنسول خواهد کرد.

سرزمین ناشناخته ها

به گفته دایرک، تا سال 1400 تعداد کاربران بازی های ویدیویی در ایران به 42 میلیون نفر خواهد رسید.

طبق گزارش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک)، پیش بینی می شود تا سال 1400، تعداد کاربران بازی های ویدیویی در ایران به بیش از 42 میلیون نفر برسد. این موضوع به این معناست که ایران با توجه به جمعیت جوان و علاقه مند به فناوری های دیجیتال، بازار بسیار مطلوبی برای فعالیت غول های بازی سازی به شمار می رود.

در حال حاضر و به علت عدم حضور این کمپانی های بزرگ در ایران و نبود بستری رسمی برای عرضه بازی ها و سنجش کارآمد بودن بازار ایران، شرکت های بازی سازی به طور کامل از وضعیت بازار گیم کشور ما بی اطلاع هستند و می توان به عدم حضور آن ها در ایران حق داد.

حضور هیولا به عنوان بستری که از عرضه بازی های ویدیویی با رعایت حقوق مولف حمایت می کنند، می تواند شروع خوبی برای سنجش بازار ایران توسط کمپانی های خارجی باشد. در همین شرایط فعلی که هیولا در ماه های ابتدایی تاسیس خود به سر می برد، پیشرفت هایی در ایجاد چنین بستری صورت گرفته است.

برای مثال، قرار است در آینده ای نزدیک دیگر بازی بزرگ 11Bit Studios یعنی Frostpunk هم روی هیولا منتشر شود و احتمالا در آینده ای نچندان دور باید منتظر حضور بازی های مهمی از دیگر ناشرین خارجی در هم باشیم.

سفارشی برای ایران

قیمت بازی های خارجی در هیولا بسیار ارزان تر از پلتفرم های دیگری مانند استیم است.

احتمالاً اطلاع دارید که قیمت بازی ها روی پلتفرم های دیجیتال موفقی همچون استیم، در مناطق مختلف و با توجه به شرایط اقتصادی آن کشور، متفاوت است. برای مثال، نسخه روسی بازی ها در استیم قیمتی به شدت ارزان تر از نسخه اروپایی و آمریکای شمالی آن ها دارند.

آن دسته از گیمرهای ایرانی که بازی ها را به صورت اصلی خریداری می کنند، اغلب اوقات مجبورند بهای نسخه ای که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم اروپا و آمریکا قیمت گذاری شده را بپردازند که الحق و با توجه به قیمت فعلی دلار، هزینه های سنگین و غیر معقولی را روی دست آن ها خواهد گذاشت.

پیش از این گفتیم که بازار بازی های ویدیویی در ایران، بازاری ناشناخته است. حال اگر این مهم با فراهم شدن و پیشرفت بستری مانند هیولا رخ دهد، ناشرین قطعاً برای حضور موفق و کارآمد در کشورمان، سعی می کنند تا بازی ها را با قیمتی مناسب با وضع مالی کاربران بازی های ویدیویی در ایران عرضه کنند، اتفاقی که هم اکنون در مورد بازی های خارجی سرویس هیولا و قیمت مناسب و ارزان تر آن ها نسبت به نسخه های دیگر پلتفرم ها، رخ داده است.

چرخه ای که می تواند کامل شود

محمود صادقی پیش از این به تاثیر مثبت کپی رایت روی بازی سازی داخلی اشاره کرده بود.

در حال حاضر بازی های خارجی با وجود مشکلات زیاد خریداران به وفور در بازارها یافت می شوند. اما مبحث اصلی اینجاست که به دلیل عدم عرضه رسمی این بازی ها، تقریباً کنترل کردن آن ها از نظرهای مختلفی غیر ممکن است.

پیش از این پیش آمده که نیرو انتظامی یا بنیاد ملی بازی های رایانه ای تلاش های برای جمع آوری بازی های غیر مجاز انجام دهد اما اکثر این تلاش ها به خاطر بازار غیر رسمی و نیمه زیرزمینی بازی های ویدیویی در ایران با نتیجه نچندان خوبی همراه بوده است.

جدا از این ها، ایران عضو هیچکدام از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حق تکثیر نیست و همین موضوع باعث شده تا ناشرین حوزه فرهنگ و هنر که گروه های زیادی از جمله بازی سازان را شامل می شود، برای عرضه آثار خود در سطح جهانی با مشکلات زیادی روبرو باشند.

لازم به ذکر است، وزیرپیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدرضا صالحی امیری پیش از این بارها به تصویب قانون کپی رایت در کشور برای پیشرفت در حوزه فرهنگ و  هنر اشاره کرده بود و محمود صادقی به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ماه های اخیر، تلاش های زیادی را برای تصویب این قانون در کشور انجام داده است.

بستری مانند هیولا پیش زمینه ای برای حضور بازی های ویدیویی خارجی به صورت رسمی در کشور ما است. حضور قانونی بازی ها باعث می شود تا بتوان جلوی فروش آن ها را با قیمت غیر واقعی را گرفت، تاثیرگذاری رده بندی های سنی را بیشتر کرده و در نهایت از حضور رسمی ناشرین خارجی برای درآمد زایی و پیشرفت صنعت بازی سازی داخلی استفاده کرد.

هیولا و روزهای روشن

ساختمان یوبی سافت در ابوظبی؛ اتفاقی که روزی می تواند در یکی از شهرهای ایران رخ دهد.

راه تازه ای که با تاسیس هیولا آغاز شده باید با حمایت بیشتر کاربران و پشتیبانی متداوم توسعه دهندگان آن ادامه پیدا کند. کشیده شدن پای ناشران و بازی سازان خارجی به ایران، چه در رویدادهایی مانند TGC و چه برای فروش بازی هایشان در پلتفرم هایی مثل هیولا می تواند سرآغاز اتفاقات خوبی باشد که دورنمای آن به جز رعایت درست حقوق گیمرهای ایرانی و آسان تر شدن بازی خریدن و بازی کردن آن ها، حضور پررنگ تر بازی سازان ایرانی در بازارهای جهانی در نهایت پیشرفت بازی سازی ایران است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا هیولا می تواند آینده گیم ایران را تغییر دهد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..