تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توضیحات یکی از امضاکنندگان نامه به ترامپ درباره علت نگارش آن

به گزارش شما نیوز ،این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به انتقاداتی که به پیشنهاد مذاکره با آمریکا از سوی جریان‌های سیاسی کشور و دولت مطرح شده است، اظهار کرد: مسئولان می‌توانند این پیشنهاد را بپذیرند و یا آن را رد کنند، اما نباید هر کس نظر خود را درباره موضوعات مختلف بیان کرد، مورد هجمه قرار گیرد.

وی معتقد است: مذاکره با آمریکا موجب می‌شود که برگ برنده در اختیار ایران باشد و آمریکا در تنگنا قرار گرفته و افکار عمومی دنیا با ایران همراه شوند.

متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با جلال جلالی‌زاده به شرح زیر است:

ایسنا ـ نامه 100 چهره سیاسی و مدنی درباره مذاکره با آمریکا که توسط شما نیز به امضا رسیده است، از جانب اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و دولت انتقاداتی به همراه داشته است، هدف شما از امضای این نامه چه بود؟

در جامعه قرار نیست همه مثل هم فکر کنند و با دستور و فرمان کاری را انجام دهند. درباره موضوعات مختلف دیدگاه‌های زیادی وجود دارد. وقتی در یک کشور فراوانی ایجاد می‌شود، هر کسی متناسب با دیدگاه و نظر خود اظهارنظر کرده، به راهکاری اندیشیده و پیشنهادی می‌دهد. در مورد این نامه هم همین‌گونه است، پیشنهادی که داده شده است به معنای تحمیل یا اجبار دولت به مذاکره با آمریکا نیست. ما این پیشنهاد را داده‌ایم که کسانی که مسئولیت دارند می‌توانند پیشنهاد را بپذیرند یا نپذیرند. به هر حال نباید هر کسی که نظر خود را بیان می‌کند متهم شده و مورد هجمه قرار گیرد. امضاکنندگان این نامه این اعتقاد را دارند که برای کم کردن تنش‌ها، مذاکره بهتر است.

ایسنا ـ منتقدان این نامه معتقدند وقتی ترامپ از برجام خارج شد، نباید دوباره وارد مذاکره با آمریکا شد

وقتی کشور ما از پشتوانه ملی در مذاکرات برخوردار باشد و افکار عمومی جهان را نیز با خود همراه کند و به دنیا اعلام کند که ما کشوری صلح‌طلب و علاقه‌مند به حل مشکلات از طریق مذاکره هستیم، در مقابل آمریکا برگ برنده به دست می‌آوریم. آمریکا و ترامپ تلاش می‌کنند که وجهه کشور ما را مخدوش کنند اما وقتی ما اعلام کنیم که حاضر به مذاکره هستیم، برگ برنده‌ای به دست می‌آوریم و ترامپ دیگر نمی‌تواند خود را ذیحق بداند.

در تاریخ اسلام هم پیامبر با مشرکانی که ظلم و ستم زیادی به ایشان و مسلمانان کرده بودند، صلح حدیبیه را منعقد کرد، در واقع پیامبر(ص) در آن موقع تشخیص داد که صلح کند، صلح هم به معنای ذلت نیست، ما نباید سیاست را به معنای خشونت و درگیری معنا کنیم، بلکه سیاست دنیا تعامل است. ما باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم منافع ملی خود را تامین کنیم و چگونه چهره صلح‌طلب از خود به دنیا نشان دهیم.

ایسنا ـ پس شما معتقدید مذاکره مجدد با آمریکا می‌تواند منافع ملی ما را تامین کند

قطعا منافع مذاکره بیشتر از جنگ و قطع رابطه است. ما به خاطر قطع رابطه با آمریکا متضرر شدیم. آنها به ناحق دارایی‌های ما را بلوکه و تحریم‌های اقتصادی علیه ما وضع کردند. بسیاری از مشکلات اقتصادی ما مثل گرانی‌های سکه و ارز به خاطر همین قطع رابطه است. اگر با آمریکا ارتباط داشتیم شاید شاهد این مشکلات نبودیم.

ایسنا ـ ترامپ از بسیاری از تعهدات بین‌المللی آمریکا از جمله برجام یک طرفه خارج شده است، چه تضمینی وجود دارد که به نتایج مذاکرات جدید پایبند بماند؟

نباید همیشه مسائل را یکجانبه نگاه کرد. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آمریکا را در تنگنا قرار دهیم. باید کاری کنیم که افکار عمومی دنیا با ما همراه شود.

ایسنا ـ اگر در مذاکرات جدید، آمریکا به بحث‌های موشکی ما وارد شد به نظر شما نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل می‌شود؟

ما مذاکره می‌کنیم که منافع بیشتری کسب کنیم، قرار نیست که مذاکره کنیم که منافع خود و آنچه خطوط قرمز ماست را از دست بدهیم.

ایسنا ـ در برجام آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد تا منافعی از برجام به ایران برسد، آیا در مذاکرات جدید، آمریکا امتیاز بیشتری به ایران می‌دهد؟

به هر صورت آمریکا اینطور نیست که همیشه یک قلدر در دنیا باشد. آمریکا هم به کشور ما نیاز دارد. در خاورمیانه آمریکا به حضور ایران نیاز دارد البته حضور ایران بدون فراهم کردن زمینه ممکن نیست. تحریکات آمریکا در منطقه علیه ایران به خاطر همین قطع رابطه است. اگر رابطه قطع نبود، آمریکا نمی‌توانست کشورهای منطقه را علیه ما تحریک کرده و منافع ما را در منطقه به خطر بیندازد.

ایسنا ـ یکی از انتقاداتی که به این نامه وارد می‌شود درباره ترکیب امضاکنندگان آن است، منتقدان می‌گویند اصلاح‌طلبان در کنار چهره‌های خارج از کشور قرار گرفتند که مخالف نظام هستند، شما چه پاسخی به این انتقاد دارید و این نامه چگونه به دست شما رسیده است؟

امروز دنیای ارتباطات، برقراری ارتباط را ساده کرده است. کسانی که ضد نظام هستند، مخالف پیشنهادات مطرح شده درباره مذاکره با آمریکا هستند، آنها مخالف هرگونه مذاکره و رابطه هستند. فکر نمی‌کنم کسانی که مخالف نظام باشند علاقه‌مند به حل مشکلات کشور باشند.

من یک فرد اصلاح‌طلب، صلح‌جو و علاقه‌مند به حل مشکلات کشور از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستم و معتقدم مذاکره بهترین سلاح برای حل مشکلات کشور است.

ایسنا ـ با توجه به بازخوردی که از این نامه دریافت کرده‌اید، آیا تصور می‌کنید پیشنهادات شما کاربردی باشد؟

ما به هر حال این پیشنهادات را مطرح کردیم اما صلاح مملکت خویش را خسروان دانند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توضیحات یکی از امضاکنندگان نامه به ترامپ درباره علت نگارش آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..