تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضیافت عصرانه هنری در کاخ نیاوران

ضیافت عصرانه هنری در کاخ نیاورانبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پویا محمودیان در مراسم گرامیداشت صنایع دستی ایران بیان کرد: سه سالی می‌شود که به دلیل همزمانی روز و هفته جهانی صنایع دستی با ماه مبارک رمضان، حضور هنرمندان ساکن استانی و شهرستانی برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی که بزرگترین رخداد تجاری این حوزه محسوب می‌شود، در تهران میسر نیست. به همین دلیل باید صبر کنیم تا بتوانیم بعد از ماه رمضان، مراسم خوبی برای این روز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برای چگونگی بزرگداشت روز و هفته جهانی صنایع دستی بسیار فکر کردیم، گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ضیافت عصرانه‌ای برپا کنیم تا دوستان گپ و گفت دوستانه‌ای با هم داشته باشند و صمیمت  را بیش از پیش کنیم. من فکر می‌کنم ما به این همدلی‌ها، نشست‌های صمیمانه و گفت‌وگوهای دوستانه نیازمندیم.

او با اشاره به برگزاری سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی افزود: این نمایشگاه از ۳ تا ۹ شهریور همزمان با نمایشگاه فرش برگزار خواهد شد و امیدواریم اقتدار صنایع دستی کشور و گنجینه بی‌بدیلی را که در این زمینه داریم به رخ همگان بکشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: مراسم امروز با همه بزرگداشت‌هایی که تاکنون برگزار شده فرق دارد و کسانی که در این مراسم حضور دارند، افتخار صنایع دستی هستند. مدیران سال‌های دور صنایع دستی که حضورشان برای بسیاری از کارکنان موجب خوشحالی شد و بعد از سال‌ها خانواده صنایع دستی دوباره دور هم جمع شدند. تصمیم داریم از این به بعد از صاحبان فکر و مدیران خوش نام در معاونت صنایع دستی استفاده کنیم.

محمودیان ابراز امیدواری کرد: به زودی اتاق فکر صنایع دستی شروع به کار می کند که حضور مدیران خوش نام صنایع دستی را در این مراسم به فال نیک می گیریم. ما در آینده نه چندان دور شاهد چند رویداد بین المللی صنایع دستی هستیم. نمایشگاه صنایع دستی تبریز ۱۲ تیر ماه، نمایشگاه بین المللی همدان تا پایان مرداد ماه برگزار می شود. همچنین به شورای جهانی صنایع دستی اطلاع رسانی کردیم و از هفته آینده وارد ایران می شوند.

او ادامه داد: با افتخار نخستین خانه ایرانی در رویداد تبریز افتتاح شد و شاهد افتتاح خانه های دیگر در استان های ایران هستیم. این خانه با استقبال روبرو شده و متقاضیانی از میلان، وین و پاریس داریم و امیدواریم تا پایان سال این کار نیز انجام شود.

هنرمندانی که می‌توانند با ۲۰ هزار تومان بیمه شوند

محمد رضا واعظ احمدی- مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز در این مراسم که عصر روز سه شنبه ۲۹ خردادماه در کاخ نیاوران برگزار شد، گفت: این صندوق دستاورد مهم نظام جامع و رفاه کشور است که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد و هدف آن پوشش بیمه تامین اجتماعی برای روستائیان و عشایر است. چون شاغلان روستایی و عشایری کارفرما ندارند بیمه آنها نیز با مشکل مواجه است. مفتخریم با تفاهم نامه ای که با صنایع دستی منعقد کردیم، هنرمندان صنایع دستی که ساکن روستاها هستند را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

او ادامه داد: بیمه های پایه شامل چهار خدمت اصلی از جمله بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و درمان است که ما در تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سه خدمت آن را لحاظ و برای صد هزار نفر تدارک دیدیم. در این تفاهم نامه، ما دو سوم از سه سوم حق بیمه را به نمایندگی از دولت می پردازیم و یک سوم آن را هم بیمه پرداخت می کند. اگر کسی بخواهد در کارگاهی مشغول به کار شود باید برای بیمه، ۱۴۰ هزار تومان از حق سرانه را خودش و ۳۰۰ هزار تومان را کارفرما بپردازد. ما سهم دولت را برای شاغلان صنایع دستی در روستاها می پردازیم و فرد می تواند با ۲۰ هزار تومان به جای ۱۴۰ هزار تومان بیمه شود.

حمیدرضا مرتضایی- پیشکسوت صنایع دستی- به عنوان سخنران بعدی این مراسم بیان کرد: زمانی که ما وارد حوزه صنایع دستی شدیم، یک شرکت ستادی بود و بعد از مدتی متوجه شدیم با این روند نمی توان پیش رفت و باید یک واحد اجرایی را برای آن در نظر بگیریم به همین دلیل سازمان صنایع دستی به عنوان یک شرکت دولتی تشکیل شد تا به رشد و توسعه همه جانبه صنایع دستی کمک کند یکی از کارها این بود که بحث تولید را در روستاها ایجاد کنیم. حتی بودجه می گرفتیم و طرح عمرانی استفاده می کردیم و سال های سال این روند را ادامه دادیم.

او ادامه داد: در این روند با بحث بازار، نمایشگاه و فروش مواجه بودیم و در این زمینه مشکلاتی هم داشتیم. ابتدا در زمینه گلیم کار کردیم و توانستیم در این زمینه اشتغال زایی کنیم بعدها این گلیم ها از طریق مسافران به خارج از کشور ارسال شد و در مدت زمان کوتاهی تمام صنایع دستی تولیدی فروخته شد. حتی فری شاپ فرودگاه مهر آباد را ایجاد کردیم که بعدها مسئولان این حوزه سستی کردند و این فری شاپ ها به نهاد دیگری سپرده شد.

این عضو هیات مدیره منطقه آزاد بندر انزلی اضافه کرد: زمانی آموزش صنایع دستی به معنای آکادمیک نداشتیم و این طرح را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم و لیسانس صنایع دستی ایجاد شد،توصیه می کنم این امر تا مقطع دکترا هم پیش رود. ما در نمایشگاه ها به صورت هدف دار شرکت می کردیم و در کشورهایی که فروش صنایع دستی در آن بالا بود هم شرکت می کردیم. در همین راستا برای دو بار هم در فلورانس برتر شدیم.

مرتضایی گفت: زمانی من رئیس آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی بودم و یک بار هم بهترین آثار آسیا و اقیانوسیه را در فرهنگسرای بهمن به نمایش گذاشتیم اما حالا می شنوم که با افتخار می گوییم که مدیرغرب آسیا هستیم در حالی که مقدمات ریاست شورای جهانی صنایع دستی هم فراهم شده بود اما با توجه به بداخلاقی های سیاسی که شد نتوانستیم به آن مرحله برسیم.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به جدا بودن فرش از صنایع دستی اشاره کرد و افزود: یعنی چه که فرش باید جدا از صنایع دستی باشد!؟ برجسته ترین صنایع دستی ایران فرش است و زمانی تنها در جنوب ایران ماهانه ۱۰۰۰ متر فرش بافته می شد. اگر مرکز ملی فرش توانمند بود فرش ما به این مرحله ای که در آن هست، نمی رسید. گرچه معاونت صنایع دستی نیز نمی تواند با ساختار فعلی کارهایی را که ما در سازمان صنایع دستی کردیم را انجام دهد.

 رئیس‌جمهور به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امیدوار است

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم بیان کرد: شخص رئیس جمهور به این سازمان امیدوار است.

او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: ما تلاش می کنیم در امر صادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای را برای خودمان ایجاد کنیم. فضایی در کشور ایجاد شده و دشمنان تلاش می کنند که ما را تحت فشار قرار دهند به همین دلیل این فرصت حداقل برای صنایع دستی فرصت ویژه ای است به همین دلیل می خواهم با تعاملات بیشتر، از این موضوع استفاده کنیم زیرا این تلاش برای آینده ماندگار خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ظرفیت اشتغال در حوزه صنایع دستی اعلام کرد: ما در این حوزه پتانسیل بالایی داریم و می توانیم  امکانات بیشتری را بر عهده بگیریم و نقش خوبی در این زمینه به نمایش بگذاریم. شنبه با بانک مرکزی و مدیر عاملان بانک ها جلسه ای داریم تا حمایت های بیشتری را از هنرمندان انجام دهیم. ما وابستگی حداقلی به ارز داریم.

مونسان به بخش صادرات صنایع دستی هم اشاره کرد و گفت: صادرات بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار بدون محاسبه فرش و زیورآلات عدد مناسبی است و بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار صادارت چمدانی داشته ایم. جا دارد این مبلغ در این حوزه به راحتی تا دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

در ادامه این مراسم ازاثر فاخر صنایع دستی ساخت هنرمند قلمزن حافظ پرست رونمایی شد. این اثر هشت هزار و ۳۰۰ گرم نقره دارد و دارای یک لایه بیرونی و یک لایه درونی است که ۱۵ گرم طلای ناب در آن به کار رفته است و ساخت آن یکسال زمان برده است.

در ادامه از حافظ پرست - پیشکسوت قلمزنی، شهره حقیقی-هنرمند جوان دارای خلق آثار هنر و تولید و حبیب آوران-هنرمند جوان حوزه قلمزنی تقدیر شد.

براساس این گزارش؛ علی بخشی- رئیس فراکسیون صنایع دستی، دانش منفرد، مجیدرضا حریری- رئیس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی، اصغر نورالله زاده- مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید، ساره بیات- سفیر صنایع دستی از جمله مهمانان دیگر مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی بودند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضیافت عصرانه هنری در کاخ نیاوران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..