خودروی جدید بامو سری ۸ محصول شرکت ب ام و بعد از مدت ها انتظار رونمایی شد. بامو سری ۸ پرچمدار این کمپانی در حال حاضر به شمار می رود. این کمپانی تصمیم گرفت محصول جدیدش را در مسابقات لمانز رونمایی کند. در ادامه مشخصات کامل این خودرو را می بینید
بامو سری ۸پس از انتظاری بسیار طولانی، سرانجام بامو کوپهٔ جدید سری ۸ را در مراسم افتتاحیهٔ مسابقات لمانز امسال رونمایی کرد و بدین ترتیب پس از نزدیک به بیست سال، سری ۸ رسماً بازگشت. این ماشین حالا کوپهٔ پرچمدار جدید بامو محسوب میشود. سازندهٔ باواریایی گفته است که هدف اصلی از ساخت نسل جدید سری ۸ ارائهٔ رانندگی پویا و هیجانانگیز است.
بامو سری ۸ ۲۰۱۸به این منظور شاسی، قوای محرکه و تعلیق سری ۸ چابکی عالی، دقت، ثبات و توازنی که از یک خودروی اسپرت طراز اول انتظار میرود را ارائه میکند؛ بنابراین شاید به همین دلیل است که بامو تصمیم گرفته سری ۸ جدید را در مسابقات لمانز رونمایی کند تا از این طریق اعتبار و تواناییهای اسپرت کوپهٔ پرچمدار جدید خود را نشان دهد. البته سری ۸ جدید درعینحالی که خودرویی اسپرت است، اگر بهعنوان یک کوپهٔ لوکس هم در نظر گرفته شود بسیار عالی خواهد بود.
مشخصات ظاهری بامو سری ۸طراحی نسخهٔ تولیدی سری ۸ همانند نمونهای تعدیلشده از نسخهٔ کانسپتی به نظر میرسد که سال گذشته رونمایی شد؛ بنابراین در این کوپهٔ لوکس همچنان دماغهٔ کشیده با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل باریک دیده میشود درحالیکه روی کاپوت نیز دو برآمدگی کار شده است. در نمای عقبی خودرو هم چراغهای باریکی به چشم میخورد و سر اگزوزهای بزرگی نیز از بخش پایینی سپر بیرون زده است. بهطورکلی طراحی بیرونی سری ۸ باظرافت و پویا است که استایلی عضلانی را در پکیجی ارائه کرده که صد درصد یک بامو اصیل احساس میشود. البته جلوپنجرهٔ بزرگ کلیوی شکل هم کاملاً به افراد نشان میدهد که این کوپهای از باواریا است.
ظاهر بامو سری ۸نمای جلوی بامو سری ۸چراغهای سری ۸ بهصورت استاندارد از نوع LED هستند اما امکان سفارش چراغهای لیزری هم برای آن وجود دارد. علاوه بر این، بهمنظور کاهش وزن، خریداران میتوانند پکیج فیبر کربن را برای خودرو سفارش دهند که شامل ورودیهای هوا، قاب آینههای جانبی، اسپویلر عقب و دیفیوزر از جنس فیبر کربن تقویت شده با پلاستیک میشود. این کوپهٔ جدید آلمانی ۴٫۸۴ متر طول، ۱٫۹۰ متر عرض و ۱٫۳۴ متر ارتفاع دارد که این ابعاد آنرا در جاده در موقعیتی بسیار پویا قرار میدهد. فاصلهٔ محوری سری ۸ نیز برابر با ۲٫۸۲ متر است.
نمای عقب بامو سری ۸در داخل این کوپهٔ پرچمدار نیز جدیدترین نسخه از سیستم کنترل عملیاتی بامو ارائه شده است که شامل صفحهنمایش سیستم-اطلاعاتی سرگرمی و نمایشگر دیجیتالی صفحه آمپر میشود. اندازهٔ نمایشگر اولی که درست در بالای کنسول مرکزی قرار گرفته است، برابر با ۱۰٫۲ اینچ بوده و از طریق لمس، صدا یا کنترلر iDrive کار میکند درحالیکه نمایشگری ۱۲٫۳ اینچی هم بهعنوان صفحه آمپر در نظر گرفته شده که چندین تنظیم گرافیکی مختلف را برای سلایق گوناگون ارائه میکند. علاوه بر این، امکان سفارش شارژر بیسیم، سیستم صوتی Bowers & Wilkins، تریم فولاد ضدزنگ و دستهدندهٔ شیشهای هم برای خودرو وجود دارد.
بامو سری ۸ جدیدفضای داخل کابین بامو سری ۸سری ۸ در ابتدا تنها با دو پیشرانهٔ مختلف ارائه خواهد شد. مدل اول که فقط در اروپا عرضه میشود، ۸۴۰d XDrive نام داشته و به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بایتوربودیزل مجهز است. این موتور ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که تمامی این گشتاور از دور تنها ۱۷۵۰ rpm در دسترس قرار میگیرد. به گفتهٔ بامو، مدل ۸۴۰d با استفاده از این پیشرانه میتواند ظرف ۴٫۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
صندلی های بامو سری ۸مدل دوم و البته قویتر اما M850i XDrive نام دارد و از پیشرانهٔ جدید ۴٫۴ لیتری V8 بایتوربو استفاده میکند که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل میتواند ظرف تنها ۳٫۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که برای چنین کوپهٔ بزرگی عدد بسیار چشمگیری است؛ اما حداکثر سرعت M850i بهصورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. انتقال نیرو در هردوی این موتورها نیز توسط نسخهٔ بهبودیافتهای از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استپترونیک صورت میگیرد که بهمنظور ارائهٔ تعویض دندهٔ اسپرتتر و روانتر به همراه بهرهوری بالاتر، از مدیریت نرمافزار جدید و بهینهسازی کنترل هیدرولیکی بهرهمند شده است.
طراحی داخلی بامو سری ۸تجهیزات استاندارد بامو سری ۸تجهیزات استاندارد سری ۸ در هردو مدل شامل مواردی چون تعلیق تطبیقی M با کنترل الکترونیکی کمکفنرها و سیستم فرمان فعال بامو میشود درحالیکه برای مدل M850i امکان سفارش نوار تثبیتکنندهٔ فعال هم وجود دارد. علاوه بر این، طیف کاملی از سیستمهای ایمنی هم برای این کوپهٔ لوکس در نظر گرفته شده که شامل مواردی مانند کروز کنترل فعال با توانایی توقف و حرکت، سیستم کمکی فرمان و تغییر خط، سیستم حفظ حرکت میان خطوط با سیستم حفاظت برخورد جانبی، سیستم کمک پارک و… میشود.
بامو بر این باور است که بین پورشه ۹۱۱ و مرسدس بنز S کلاس کوپه شکافی وجود دارد که سری ۸ جدید آنرا پُر خواهد کرد زیرا این خودرو بهترین ویژگیهای هردو دنیا را ارائه میکند که شامل تجربهٔ رانندگی هیجانانگیز خودرویی اسپرت به همراه کابینی لوکس میشود. این کوپهٔ جدید باواریایی از پاییز امسال در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد درحالیکه اروپاییها نیز از ماه نوامبر امکان خرید آنرا خواهند داشت. همچنین غیر از این دو مدل، نمونههای دیگری هم از سری ۸ در آینده ارائه خواهد شد بهگونهای که تصاویر جاسوسی نشان دادهاند که مدل M8 هماکنون در حال توسعه است درحالیکه تصاویری از نسخهٔ کابریولت هم دیده شده است. علاوه بر این، بهاحتمالزیاد نسخهٔ چهاردر یا همان گرن کوپهٔ سری ۸ هم ساخته خواهد شد اما فعلاً هیچ زمانی برای معرفی این نسخهها اعلام نشده است.
جزئیات بیشتر درباره بامو سری۸جعبه دنده بامو سری ۸بامو سری۸ از طراحی زیبایی بهره میبرد که متناسب با زبان طراحی جدید این شرکت
شکل گرفته است. چراغهای باریک جلو بههمراه فرم بهروز شده جلو پنجره، چهره
جسورانهای را به این کوپه لوکس بخشیده است. در نمای عقب این خودرو نیز چراغهای LED
باریک و کشیده در بالای اگزوزهای عظیم و دوگانه این خودرو قرار گرفتهاند که به خاص شدن
این بخش از خودرو کمک کردهاند. در کل طراحی عقب این خودرو بسیار پویا به نظر میرسد.
به گفته بامو، طراحی این خودرو بهگونهای صورت گرفته است تا کمترین مقاومت را
در برابر هوا داشته باشد. زبان طراحی جدید این شرکت به داخل کابین نیز
کشیده شده و اکنون بامو با بهکار بردن دو نمایشگر در کابین، سعی کرده است
هوشمند بودن این خودرو را در یک محیط پوشیده از چرم، چوب و فلز به رخ بکشد.
نمایشگر ۱۲.۳اینچی دقیقا در مقابل راننده قرار دارد و نمایشگر ۱۰.۲۵اینچی
اصلی نیز در بالاترین بخش کنسول مرکزی جا خوش کرده است.
تمامکننده این کابین تمام عیار یک سیستم صوتی Bowers & Wilkins است
که در واقع برتری خاصی به این خودرو میدهد. اما این کوپه زیبا و کشیده
بامو به یک نیروگاه قدرتمند نیاز دارد تا بخش اصلی رقابت را شروع کند.
مدل قدرتمند این خودرو یعنی M850i xDrive با یک موتور بنزینی V8 تویینتوربو
به حجم ۴.۴ لیتر میتواند ۵۲۳ اسببخار، قدرت و ۷۵۰ نیوتونمتر گشتاور
(بین ۱۸۰۰ تا ۴۶۰۰ دور بر دقیقه) تولید کند که در ترکیب با سیستم xDrive بامو،
در ۳.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا میکند. همچنین این خودرو از
یک گیربکس ۸ سرعته اتومانیک بهره میبرد. بامو فروش این خودرو را
از ماه نوامبر سال جاری در اروپا آغاز خواهد کرد.
پدال و دنیای خودرو