تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




طباطبایی: «پیش تا پایان» زمانی ساخته شد که این کارها مد نشده بود!

به گزارش شما نیوز ،با صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی بازار حمایتهای معنوی هنرمندان از این تیم مطابق سنوات گذشته روز بروز داغ تر شد. هرچه در جام جهانی قبل حضور هنرمندان سینماگر در حواشی این رویداد پر رنگ بود امسال گوی رقابت از دستان هنرمندان سینما ربوده شده و در دستان هنرمندان موسیقی قرار گرفت.

مثل سالهای گذشته هر که ته صدایی داشت ترانه ای برای حمایت از تیم ملی خواند و برخی از این آثار مجوز انتشار گرفت و برخی دیگر در سایتهای اینترنتی به گوش مخاطبان و جستجوگران رسید.

اوج این آهنگ‌بازی زمانی بود که از گوشه و کنار شنیده شد که علیرضا قربانی خواننده ترانه ملی حمایت از تیم ملی فوتبال ایران با همراهی یکی از ارکسترهای دولتی شده است.

کسانی که علیرضا قربانی و هوش و ذکاوت و شخصیت آرمانگرای او را در حرفه خود میشناختند از همان ابتدا این اتفاق را امری محال دانستند. اما هر چه باشد این خبر منتشر شده بود. نهایتا علیرضا قربانی رسما اعلام کرد که آنچه ترانه چنین رویدادی میطلبد را در چنته ندارد. البته که در پشت این جمله دریایی از استدلال منطقی و هوش و منطقی زیبا موج میزد.

خواندن چنین ترانه ای با این شکل و فرم چیزی میطلبید که باید آنرا در بساط هنرمندانی همچون سالار عقیلی جست . کما اینکه نهایتا سفارش خواندن این ترانه سفارشی را همان سالار عقیلی پذیرفت. خواننده ای که در اینده ای نه چندان بلند شاهد رکورد شکنی او در تولید آلبوم در بازه زمانی کوتاه مثلا شش ماهه خواهیم بود. هرچه باشد سالار راهی را می‌رود که سالها قبل علیرضا افتخاری رفته بود.

نهایتا ترانه «یازده ستاره» با همراهی ارکستر ملی با صرف هزینه های هنگفتی ساخته شد و در آیین بدرقه تیم ملی در تالار وحدت هم اجرا و خوانده شد.

پس از آن این خواننده همراه با ارکسترهای ملی و سمفونیک با بوغ و کرنا به دنبال تیم ملی ایران راهی روسیه شد تا در کنار این رویداد جهانی برای مخاطبان موسیقی ایران! اجرا کننده موسیقی کلاسیک و ملی باشند. هرچند شهرداد روحانی بعدها و در آستانه دومین اجرای ارکستر سمفونیک اعلام کرد که هدف و مخاطب این ارکستر در روسیه طرفداران جام جهانی نبوده و نخواهند بود اما به هر شکل ارکستر ملی در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران اجرا کننده قطعه یازده ستاره شد. قطعه ای که برای حمایت از تیم ملی ساخته شده بود.

اما داستان از آنجایی شیرین می‌شود که در دقایق قبل از بازی اول ایران با مراکش آنچه به‌عنوان موسیقی تیم ملی ایران شنیده شد نه «یازده ستاره» و نه هیچ یک از قطعاتی که در این مدت کوتاه برای تیم ملی ساخته شده ... که ترانه «پیش تا پایان» از آثار گروه آریان بود. گروهی که مدتهاست منحل شده. آنچه به گوش رسید ترانه ای بود که بیش از یک دهه از ساخته شدن آن گذشته بود. اولین واکنش رسمی به این اتفاق انتشار این جمله از زبان نمیدانم چه کسی بود که «هیچ قانونی برای پخش آهنگ در استادیوم وجود ندارد و برگزار کننده خود دست به چنین انتخابی زده است».

فرض بر این است که برگزار کننده جدای از قطعه یازده ستاره قطعات دیگری را هم در این رابطه شنیده و نهایت دست به انتخاب ترانه گروه آریان زده. اما سوال اینجاست که چرا؟

«پیش تا پایان» چه داشت که هم «یازده ستاره» و هم دیگر آثار از داشتن آن محروم بودند؟ تا حدی که مخاطب روسی زبان نا آشنا به ادبیات فارسی هم آن‌را مناسب تر از هر قطعه دیگر دانست. نگارنده فرض را بر این گذاشته که شما این مهم را می‌دانید که برای درک یک موسیقی نیازی به آشنایی با زبان ترانه نیست.

در لحظه نگارش این متن و برای پاسخ به پرسش مطرح شده کسی را مناسب تر از علیرضا طباطبایی در امر گروه آریان در سالهای فعالیت گروه که در حال حاضر بیشترین زمان خود را صرف آموزش این ساز به هنرجویان کرده و از اعضای اصلی هیات موسس انجمن ایرانین در امر و ایده پرداز این تشکل نیافتیم . پس به سراغ علیرضا طباطبایی رفته و با وی در باره این موضوع به گفتگو پرداختیم. این گفتگو در حالی صورت گرفت که لبخند رضایت و شادی لحظه ای از صورت طباطبایی محو نشد.

او معتقد است که ماه هرگز زیر ابر نخواهد ماند و از اینکه تلاش گروه آریان در زمان ساخت قطعه پیش تا پایان بالاخره روزی شنیده می شد و از اینکه این اتفاق در مهم ترین تورنمنت فوتبالی دنیا صورت گرفته شاکر و خوشحال بود.

طباطبایی در ادامه این گفتگو افزود: این کار سالها قبل با جان و دل انجام شده بود در زمانی که هنوز این کارها نه مد روز بود و نه اپیدمی جامعه موسیقی. برای این کار هزینه های زیادی صرف شد تا کار به مرحله ضبط و ساخت کلیپ برسد.

او در پاسخ به این سوال که راز موفقیت این ترانه چیست؟ گفت: این قبیل کارها با ضرب و زور و سفارش و دستور صرف هزینه های دولتی و با یاری سلبریتی های همیشه حاضر در همه جا به سرانجام نرسیده و نمی‌رسد و نخواهد رسید. این قبیل اثار باید داری حس و ( آنی) باشد که فقط و فقط از بطن جامعه و از کف خیابانهای ایران و حس و حالی که همیشه در استادیوم‌ها جاری و ساری است دریافت خواهد شد.

طباطبایی در ادامه افزود: آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه نینف امیر خاص بود که با هوشمندی فوق العاده سه مولفه اصلی برای این قطعه در نظر گرفت که همان سه مولفه به اعتقاد من رمز ماندگاری این اثر شده است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: در همه جای دنیا و در ساخت این قبیل آثار فوتبالی و کلا ورزشی از صدای همهمه جمعیت استفاده میشود و مولفه اصلی موفقیت این اثر هم همان صدای کر اول قطعه است که تداعی کننده حال و هوای استادیوم‌ها است. مولفه دوم شعر حماسی این اثر است که به راحتی توسط مخاطب و شنونده از بر میشود و براحتی هم خوانده میشود که این مهم از مولفه های اصلی یک قطعه پاپ است. طباطبایی معتقد است این قبیل آثار بیش از اینکه حال و هوا و فضای رسمی و ارکسترال داشته باشند می بایست دارای شرایطی باشند که براحتی توسط مخاطب درک، حفظ و اجرا شوند.

به اعتقاد طباطبایی سومین مولفه موفقیت این قطعه ضرب آهنگ ایران ایران در این قطعه است که آن هم دقیقا تداعی کننده حس و حال ورزشگاهی و استادیومی است.

این درامر با سابقه کشورمان که به هیچ عنوان زیر بار درخواستهای نگارنده برای مقایسه این اثر با اثار مشابه دیگر نرفت چون معتقد بود هر قطعه موسیقیایی ارزشهای خود را داراست در انتهای گفتگو به این مهم اشاره کرد «پیش تا پایان» یک قطعه کاملا احساسی بود که با دل و جان ساخته و اجرا شد. و خوشحالم که بعد از اینهمه سال این قطعه در استادیوم سنت پطرزبورگ قبل از آغاز بازی ایران پخش شده و بقولی جایگاه خود را یافته است.   

 علیرضا ایرانی‌نژاد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «طباطبایی: «پیش تا پایان» زمانی ساخته شد که این کارها مد نشده بود!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..