تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاه عمیق به تاکسی‌ الکتریکی لندن LEVC TX؛ ساخت جیلی چین

 تاکسی پلاگین هیبرید جدید لندن LEVC TX است که با سرمایه‌گذاری جیلی چین، تجهیزات ولوو سوئد، زیمنس آلمان و ال‍جی کره، به سراسر جهان صادر خواهد شد.

خودروهای تاکسی قبل از جهانی شدن صنعت خودروسازی نقش مهمی در فرهنگ و نشان منحصربه‌فرد هر کشور داشته‌اند. فورد کرون ویکتوریا بزرگ در جاده‌های پیچیده‌ی منهتن، پژو 504 دیزل در پاریس، موریس آکسفورد قدیمی در جاده‌های شلوغ کلکته و تویوتا کرون با راننده‌های آراسته در توکیو همه نشان از سلیقه و شرایط فرهنگی متفاوت شهرهای مختلف جهان دارند. اما شاید در بین تمام تاکسی‌ها و شهرهای جهان، هیچکدام پیوند جدانشدنی تاکسی‌های سیاه و لندن را نداشته باشند.

 تاکسی  لندن

تاکسی‌ها چند قرن است که بخشی جدانشدنی از جاده‌های لندن را تشکیل داده‌اند. اولین نسل از تاکسی‌های سیاه لندن که با نام کالسکه‌های هکنی (Hackney) شناخته می‌شوند سال ۱۶۶۲ به لندن رسیدند. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که واژه‌ی «هکنی» با ریشه‌ی فرانسوی (haquenée) به معنی اسب متوسط مناسب برای کشیدن کالسکه‌های مسافربری در جاده‌های شلوغ و باریک لندن است. در مقابل تعداد زیادی هم به ارتباط این واژه با روستای هکنی، مرکز اصلی فروش اسب که امروز در مرکز شهر لندن قرار گرفته است،  اشاره می‌کنند. اولین تاکسی‌های ماشینی لندن قبل از قرن بیستم به جاده‌ها رسیدند؛ در سال‌های ۱۸۹۷ و ۱۸۹۸ تاکسی‌های برقی ساخت والتر برسی ناوگان موتوری حمل و نقل لندن را در ۷۵ دستگاه تشکیل دادند. پس از تاکسی‌های برقی، در سال ۱۹۰۳ اولین تاکسی‌های مجهز پیشرانه احتراقی لندن ظاهر شدند. اما روند پیشرفت پرسرعت تاکسی‌های لندن پس از عرضه‌ی آستین FX4 در سال ۱۹۵۸ و تولید آن در ۳۹ سال بعد با کمترین تغییرات ظاهری متوقف شد. شرکت تاکسی لندن که مدت‌ها در این بازار فعال بود سرانجام به فعالیت خود با شیوه‌ی قدیمی پایان داد تا عصر جدیدی از تاکسی‌های سیاه لندن متولد شوند.

LEVC TX؛ ظاهر آشنای کلاسیک با قوای فنی مدرن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

نسل جدید تاکسی‌های سیاه لندن موسوم به LEVC TX از قوای فنی برقی-هیبرید استفاده می‌کنند. این تاکسی‌های توسط شرکت جدید خودروهای برقی لندن (LEVC) زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی جیلی چین ساخته می‌شوند. در نگاه اول، مدل برقی LEVC TX تفاوت چندانی با مدل‌های قدیمی دهه ۱۹۴۰ ندارد. شاید TX با وفاداری به زبان طراحی قدیمی ظاهر گول زننده‌ای داشته باشد، اما زیر این پوسته‌ی اصیل بزرگ‌ترین تغییر چند دهه‌ی اخیر تاکسی‌های سیاه لندن قرار گرفته است. اولین نشانه‌ی این تغییر، نام آن است؛ LEVC TX ترکیبی از نام شرکت تاکسی‌های لندن و کد TX است. پس از پایان تولید آستین FX4 کلاسیک، مدل جدید TX1 در سال ۱۹۹۷ جایگزین آن شد.

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX از پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ ولوو (ساخت مشترک با جیلی در چین) به قدرت ۸۱ اسب بخار، همراه موتور الکتریکی از برند زیمنس آلمان با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و باتری ۳۱ کیلووات ساعتی از شرکت ال‌جی کمیکال استفاده می‌کند. همانند قوای فنی شورولت ولت، در LEVC TX نیز ارتباطی بین محورها و پیشرانه‌ی احتراقی وجود ندارد؛ پیشرانه‌ی ۸۱ اسب بخاری ولوو فقط نقش ژنراتور، شارژ باتری‌ها و افزایش شعاع حرکتی را دارد. موتور برقی زیمنس که در محور عقب نصب شده است، با استفاده از سیستم انتقال قدرت هم‌محور GKN مشابه سیستم ولوو T8 هیبرید، چرخ‌های عقب را به گردش در می‌آورد. LEVC TX پیش از روشن شدن پیشرانه احتراقی ولوو یا درواقع ژنراتور به‌منظور شارژ شدن پک باتری، تا ۱۲۹ کیلومتر بدون مشکل حرکت می‌کند. علاوه بر پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ، نسل جدید تاکسی‌های لندن به انواع تجهیزات ایمنی این برند سوئدی همچون ترمز ضدق قفل، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم هشداردهنده برخورد از روبرو، جلوگیری از انحراف مسیر و ترمز اضطراری خودکار مجهز هستند.

سرمایه مالی از جیلی، سرمایه مهندسی از ولوو؛ سرمایه فرهنگی از لندن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX که زیر نظر مستقیم پیتر هوربری، رئیس سابق بخش طراحی ولوو شکل گرفته است بیشتر ابعادی مشابه مینی‌ون‌های مدرن دارد تا خودروهای سواری سدان. این مدل برقی در مقایسه با TX4 طول بدنه، فاصله محورها و ارتفاع به‌ترتیب ۲۸، ۱۰ و ۶ بیشتری دارد، در حالی‌که پهنای آن مشابه است. در بخش عقب LEVC TX طرح هاچ‌بک یا حتی صندوق بار وجود ندارد و چمدان‌های بزرگ همانند مدل ۱۹۴۸ آستین FX4 در فضای بار تعبیه شده‌ی کنار راننده قرار می‌گیرند. باوجود ابعاد بزرگ‌تر و اضافه شدن پک باتری و موتور الکتریکی به قوای فنی، LEVC TX با ساختار آلومینیومی اسکلت فقط حدود ۲۵۵ کیلوگرم از TX4 بیشتر است. وجود سخت افزارها، فناوری‌های و دانش ساخت ولوو در LEVC TX بیانگر زیرمجموعه بودن این شرکت انگلیسی در نمودار گروه خودروسازی جیلی چین است. مقامات جیلی از سال ۲۰۰۶ و همکاری با هولدینگ منگنز برنز جهت عرضه‌ی مدل‌های ویژه از تاکسی TX4 برای بازار چین، ارتباط خود را با شرکت‌ تاکسی‌سازی لندن آغاز کرده‌اند. سال ۲۰۱۳ بود که شرکت تاکسی لندن به‌طور کامل در اختیار جیلی قرار گرفت؛ تا امروز ۴۳۰ میلیون دلار سرمایه‌ی جیلی خرج توسعه و ساخت LEVC TX، ساخت کارخانه‌ی جدید در شهر کاونتری انگلستان و هدف تولید ۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال شده است.

LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن مقاله‌های مرتبط:

برای مقایسه باید اشاره کرد که انگلیسی‌ها پیش از حمایت چینی‌ها، فقط سالانه ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی روانه بازار می‌کردند. مدیران ارشد جیلی با چشم انداز صادرات جهانی نسل جدید تاکسی لندن و ساخت ون‌های تجاری کوچک بر اساس اسکلت آلومینیوم مقاوم LEVC TX و قوای فنی هیبرید آن، سرمایه‌گذاری خود را نهایی کرده‌اند. بر اساس گفته‌های تیم مهندسی LEVC، مدل‌های اولیه و پروتوتایپ تاکسی برقی TX بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر آزمایش میدانی در مناطق مختلف همچون شمالگان و صحرای آفریقا را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ این میزان از مجموع آزمایش‌های میدانی سه نسل قبلی تاکسی‌های لندن هم بیشتر است. شاید نسل جدید تاکسی‌های لندن در بازار جهانی عرضه شود، اما LEVC TX در هر کشوری که فروخته شود میراث ارزشمند خود را که حاصل طراحی منحصربه‌فرد برای جاده‌های شلوغ و باریک لندن است را هم با خود به همراه دارد. برای مثال چرخ‌های جلوی این مدل تا ۶۳ درجه چرخش پیدا می‌کنند تا شعاع پیچ آن حدود ۸.۵ متر و کمتر از خودروهای کوچک شهری و برقی اسمارت (Smart) باشد. این میزان برای پیاده و سوار کردن مسافران خوش شانس در ورودی هتل مجلل سووی لندن (Savoy) کافی است.

کابین جادار، مجهز، راحت و کم صدا برای تمام سرنشینان

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن LEVC TX / تاکسی برقی لندن

مهم‌ترین بخش در تاکسی، صندلی‌های ردیف عقب و کابین آن است که به‌همین دلیل ابتدا به بررسی این بخش LEVC TX می‌پردازیم. درهای عقب LEVC TC که در عقب لولا شده‌اند، با زوایه ۹۰ درجه باز شده و فضای کافی برای ورود به کابین فراهم می‌کنند. در عقب این تاکسی یک ردیف با سه صندلی جادار قرار گرفته است که با وجود صندلی‌های نیمکتی و تاشوی پشت سر راننده، ظرفیت کلی به ۶ سرنشین می‌رسد. طراحی کابین به‌صورتی بوده که علاوه بر نشستن راحت سالمندان، سطح شیب‌دار ویل‌چیر برای معلولان نیز تعبیه شده است. مسافران در حین سفر کوتاه خود با وای‌فای، دو درگاه USB و سکوت برق ۲۳۰ ولتی میزبانی می‌شوند. از دیگر تغییرات قابل توجه LEVC TX در برابر پدربزرگ دیزلی خود، سواری راحت و بی سروصدا در قلب ترافیک شلوغ لندن است. با اینکه صندلی‌ها اصلی مسافران همانند گذشته، دقیقاً در بالای اکسل عقب قرار دارند اما LEVC TX از سیستم تعلیق مستقل و پیشرفته‌ی مدرن استفاده می‌کند تا تکان‌های TX4 در این مدل وجود نداشته باشد. فضای پای مسافران را باید فضای نشیمن خانه تعبیر کرد؛ مسافران با نشتن در LEVC TX در کمال راحتی، سقف پانورامیک را در بالای سر و شیشه‌های بزرگ را در چپ و راست خود دارند.

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

در مدل TX4 صندلی راننده نیز راحت و جادار نبود، اما LEVC TX کابینی کاملاً سوئدی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. طراحی ولوو با استفاده از پلاستیک سیاه رنگ و تزئینات اطلسی کروم کاملاً قابل مشاهده است. روبروی راننده پنل دیجیتالی فرمان مجهز به نمایشگر TFT با وضوح بالا و نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی ولوو مجهز به پایه‌ی قابل تنظیم که در محصولات سدان و شاسی‌بلند این برند سوئدی وجود دارد، قرار گرفته است. به‌دلیل ایجاد حداکثر فضای ممکن برای مسافران، صندلی راننده فضای زیادی برای عقب رفتن ندارد اما راحتی آن مثال زدنی است.

۳ حالت رانندگی مختلف برای راننده‌ها

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

به‌لطف قوای فنی برقی و شتاب آنی، LEVC TX چابکی فوق‌العاده‌ای در جاده‌های شلوغ لندن دارد. در حقیقت تیم مندسی LEVC اشاره کردند که شتاب این تاکسی تا سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت به‌قدری سریع بود که برای ایجاد سواری روان‌تر، نرم افزار مرکزی خودرو مجدد تنظیم شد. فرمان LEVC TX نرم، سبک و دقیق است؛ در حالت فرمان‌دهی حداکثر اساساً خودرو روی محور عقب گردش می‌کند. پیشرانه‌ی احتراقی ولوو کاملاً بی سروصدا است و درحقیقت بیشترین صدای آن متوجه توربوشارژر کوچک است تا احتراق سوخت‌ در سیلندر. سه حالت رانندگی مختلف در LEVC TX تعبیه شده است تا قوای فنی باب میل راننده کار کند. در حالت «برقی»، همانطور که از نام آن مشخص است، خودرو فقط از موتور الکتریکی برای استفاده می‌کند. حالت «اسمارت» یا هوشمند بهترین تنظیمات ممکن برای استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری و بهره‌گیری از حداکثر شعاع حرکت ۶۰۷ کیلومتر را انتخاب می‌کند. برای مثال در شرایط سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت یا کاهش ۱۰ درصدی ظرفیت پک‌ باتری، شرایط ایده‌آل برای انرژی رسانی مهیا می‌شود. در حالت «ذخیره‌سازی»، پیشرانه‌ی ولوو مداوم روشن می‌ماند تا ظرفیت باتری پر باشد.

TX eCity tx ecity tx ecity tx-ecity

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

مقامات LEVC ادعا می‌کنند که شعاع حرکتی ۱۲۹ کیلومتری تمام برقی برای یک روز شیفت تاکسی‌رانی در مرکز لندن با میانگین سرعت رانندگی حدود ۷ کیلومتر بر ساعت کفایت می‌کند. ۲۳ هزار تاکسی در لندن وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها با مالیکت کامل راننده تردد می‌کنند. رانندگان تاکسی برقی لندن با داشتن شارژر ۷ کیلوواتی که به‌صورت آپشن ارائه می‌شود، خودرو را در خانه شارژ می‌کنند و صبح فول شارژ به سر کار خواهند رفت. علاوه بر این تا پایان سال ۲۰۱۸ شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ ۲۲ کیلوواتی مخصوص LEVC TX در لندن ساخته می‌شود تا در صورت نیاز هر راننده ظرف ۴۵ دقیقه، حدود ۸۰ کیلومتر شعاع حرکتی به خودرو اضافه کند. LEVC TX قابلیت اتصال به ایستگاه‌های شارژ سریع ۵۰ کیلووات که در ۲۵ دقیقه ۸۰ درصد ظرفت باتری را تمکیل می‌کنند هم دارا است.

LEVC TX؛ قیمت پایه بالا، اما صرفه‌جویی بیشتر

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

تمام تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های مدرن LEVC TX به‌معنی قیمت بیشتر آن در برابر تاکسی‌های فعلی است. به بیان دیگر، تاکسی جدید لندن با قیمت پایه ۷۳ هزار دلار، حدود ۱۳ هزار دلار بیشتر از نسل قبلی تاکسی لندن فروخته می‌شود. اما مدیران ارشد LEVC اشاره می‌کنند که رانندگان با خرید تاکسی جدید، هر ماه بیش از ۵۵۰ دلار در هزینه‌های صوخت صرفه‌جویی خواهند کرد. علاوه بر این قرارداد لیزینگ ۵ ساله با پرداخت هفتگی ۱۷۷ پوند (حدود ۲۳۵ دلار)، افزایش کارکرد سرویس میان دوره‌ای از ۱۹ هزار کیلومتر به ۴۰ هزار کیلومتر، ۳ ضمانت کامل خودرو با حداکثر کارکرد ۱۹۳ هزار کیلومتر، ۵ سال ضمانت کامل و بدون محدودیت باتری، ۳ سال با حداکثر کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر سرویس رایگان و ۳ سال خدمات امداد جاده‌ای برای خریداران LEVC TX  درنظر گرفته شده است.

کلام آخر 

LEVC TX / تاکسی برقی لندن

تاکسی برقی LEVC TX به‌عنوان نسل جدید تاکسی‌های لندن و صادرات به کشورهای مختلف جهان، باهدف تولید یک خودروی جادار و تاکسی بهتر از مدل‌هایی چون تویوتا پریوس یا تویوتا کمری هیبرید و یک ون تجاری بهتر از نیسان NV200 قطعاً یک شاهکار است. مقامات جیلی به‌صورت هوشمندانه با کمک متخصصان ولوو در ساخت تاکسی مدرنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بازار فروش آن در شهرهای پرجمعیت آینده، بسیار امیدوارکننده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاه عمیق به تاکسی‌ الکتریکی لندن LEVC TX؛ ساخت جیلی چین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..