تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هفته ششم رشد نوزاد، تغییراتی که ایجاد می شود

هفته ششم رشد نوزاد چه اتفاقاتی می افتد؟ با ما همراه باشید.

خود شما

این هفته برای معاینه نزد پزشکتان می‌روید. مواردی که در طی معاینه ممکن است اتفاق بیفتد:

معاینه لگن :

پزشک ناحیه واژن ، دهانه رحم و رحم و شکم شما اگر زایمان سزارین انجام داده باشید را معاینه می‌کند.

گفتگو در مورد افسردگی پس از زایمان :

پزشک در مورد شرایط روحی شما می‌پرسد. اگر احساس اندوه ، اضطراب می‌کنید یا اغلب گریه می‌کنید با پزشک در میان بگذارید.

توصیه  در مورد جلوگیری از بارداری :

شیردهی تا حدودی از بارداری جلوگیری می‌کند اما کافی نیست و نمی‌توان جزء موارد جلوگیری از بارداری به شما آورد. مگر اینکه به زودی بخواهید باردار شوید. در مورد نوع جلوگیری از بارداری به شمار آورد. مگر اینکه به زودی بخواهید باردار شوید.

در مورد نوع جلوگیری از بارداری با پزشکتان مشورت کنید. برخی خانم‌ها در این زمان قرص خوردن یا تزریق‌های ضد بارداری را شروع می‌کنند. برخی دیگر استفاده از کاندوم یا دیافراگم را ترجیح می‌دهند.

اگر قبل از بارداری از دیافراگم استفاده می‌کردید و دوباره می‌خواهید از آن استفاده کنید در هنگام معاینه آن را همراه داشته باشید تا پزشک آن را ببیند که آیا مناسب است یا باید آن را عوض کنید. اگر کاملاً مناسب نباشد در عبور اسپرم به درون رحم تأثیرگذاری کمتری دارد.

پیشنهاداتی در مورد ورزش ، رژیم غذایی و مکمل‌های ویتامین :

پزشک شما اطلاع می‌دهد که چه زمان برنامه ورزش ، پیاده‌روی ، دو ، شنا ، وزنه‌برداری یا ورزش را شروع کنید. ممکن است در مورد کاهش وزن به خصوص اگر در دوران بارداری وزن زیادی اضافه کرده‌اید توصیه کند. همچنین وی در مورد مکمل‌های ویتامین با شما صحبت خواهد کرد.

اگر تصمیم گرفته‌اید طی یکی دو سال آینده دوباره بچه‌دار شوید شاید پیشنهاد کند خوردن ویتامین‌های پیش از زایمان را ادامه دهید تا مطمئن شوید که مقدار کافی فولیک اسید دریافت می‌کنید و از ساخته‌شدن سطح ویتامین‌های حلال در چربی که در بدنتان ذخیره می‌شود اطمینان یابید که طی بارداری و شیردهی تحلیل می روند.

جواب دادن به پرسش‌های بارداری بعدی شما :

اگر در مورد اینکه چگونه این بارداری ، بارداری‌های بعدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد سؤالی دارید بپرسید. مثلاً اگر مشکلی مانند فشارخون بالا یا دیابت حاملگی داشته‌اید صحبت کنید که چگونه می‌توانید از الآن تا بارداری بعدی خطر پیشرفت این مشکلات را کاهش دهید.

تأیید روابط جنسی داشتن :

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که تا 6 هفته پس از زایمان برای روابط جنسی صبر کنید. این مدت خطر عفونت یا خونریزی را کاهش می‌دهد . ممکن است شما آمادگی جسمی یا روحی نداشته باشید اگر این‌طور است در مورد احساسات خود با همسرتان صحبت کنید.

در اولین آمیزش بسیار آهسته پیش بروید زیرا ممکن است آسیب برساند. اگر شیر می‌دهید پایین بودن میزان استروژن واژنی شما را کاهش می‌دهد. ترشحات آبکی واژن تا چند هفته دیگر ایجاد می‌شود. اگر ترشحات واژن شما ایجاد نمی‌شود پزشک کرم استروژن تجویز می‌کند.

جواب به سؤالات دیگر:

در طی یک یا دو هفته قبل از معاینه هر سؤالی که به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید. ذهن محروم از خواب شما ممکن است هر آنچه را که یادداشت نکنید فراموش کند.

نوزاد در  هفته ششم از زندگی خود می‌تواند از خود صداهایی تولید کند شما می‌توانید روبروی او قرار بگیرید و صداهایی از خودتان تولید کنید تا کم‌کم او نیز این صداها را تقلید کند. او همچنین می‌تواند برای لحظاتی که رو شکم خوابید با کمک دست‌هایش سینه خود را بالا بیاورد .

در هفته ششم رشد نوزاد معمولاً گریهٔ نوزادان به حداکثر میزان خود می‌رسد . این گریه‌ها معمولاً تا هفته‌های بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و تا سه یا چهار ماهگی به طور کلی از بین خواهد رفت. اما می‌توانید با ماساژ نوزاد و همین طور از طریق تکان دادن و چرخاندن نوزاد از میزان آن کم کنید.

تغییرات نوزاد در هفته ششم نوزاد

هفته ششم نوزادی هنوز بینایی نوزاد به تکامل خود نرسیده ولی می‌توان گفت که نوزادان در این زمان از رشد خود قادر به تشخیص رنگ‌های سیاه و سفید از یکدیگر می‌باشند . اما نوزادان در این سن هنوز نمی‌توانند تصاویر رنگی با رنگ‌های اصلی را تشخیص دهند . آن‌ها بیشتر علاقمند به دیدن تصاویر پر نقش و نگار مانند خال‌خالی، راه‌راه و شطرنجی و حلزونی می‌باشند.

بالا آوردن

موردی که به فراوانی در اولین هفته‌های والدین شدن مشخص است ، تمیز و خشک کردن لباس‌هایی است که باید کنار لباس‌شویی بمانند. کمی بعد از شیر خوردن ، نوزاد ممکن است بالا بیاورد تا زمانی که ممکن است نگران سیر شدن او باشید.

بالا آوردن بعد از شیر خوردن کاملاً طبیعی است. شکم نوزاد متفاوت از شکم بزرگ‌سال عمل می‌کند. دریچه‌ای که دهانه معده را بسته نگه می‌دارد تا یک سالگی کودک تکامل نمی‌یابد. به این دلیل است که آروغ زدن و باد گلوی نوزاد می‌تواند مقداری از محتویات معده‌اش را بیرون بریزد. با بزرگ‌تر شدن نوزاد این اتفاق کمتر رخ می‌دهد و حدود 6 ماهگی برطرف می‌شود.

تا زمانی که نوزاد شما روزی 30 گرم وزن اضافه می‌کند و در طی ماه‌های اول رشد طبیعی دارد جای نگرانی نیست. ممکن است ببینید تمام شیر خشک یا شیری که خورده را بالا می‌آورد اما آن تنها یک قاشق از مایعات است.

این نظریه را امتحان کنید. یک قاشق را با شیر خشک یا آب پر کنید و آن را روی حوله‌ای بریزید تا ببینید که الیاف حوله چقدر وسیع آن را به خود جذب می‌کند. برای کمک به نوزادتان به طور متناوب و با حجم کم شیر بدهید . در فاصله‌های منظم آروغ او را بگیرید.

اگر از شیشه استفاده می‌کنید طوری آن را نگه‌دارید که از نوک شیشه فقط شیر بدون هوا وارد دهانش شود. بلعیدن هوا می‌تواند موجب شود تا محتویات معده نوزاد به مری او وارد شود.

موقع شیر دادن در محیطی آرام به نوزاد شیر دهید و او را بغل کنید یا در صندلی نوزاد 20 دقیقه بعد از شیر دادن صاف نگه‌دارید . بالا آوردن ممکن است در اثر زیاد خوردن نیز باشد. اگر نوزاد سرش را بر می‌گرداند او را مجبور به خوردن نکنید.

تقویت مغز در هفته ششم رشد نوزاد

کتاب‌های مخصوص نوزادان که در آن تصاویر و اشکال هندسی سیاه و سفید وجود دارد می‌تواند به تقویت و تحریک قوای بینایی و همین طور مغزی نوزاد بپردازد. . این  تصاویر  می‌توانند ذهن نوزاد را برانگیخته و به او کمک کنند که حاشیه‌های اطرافش را تشخیص بدهد.

به هنگام حمام کردن نوزاد با او صحبت کنید. حتی می‌توانید همه کارهایی را که انجام می‌دهید برایش توضیح دهید .بیشتر نوزادان از حمام کردن لذت می‌برند. از اسباب‌بازی‌های مخصوص حمام و کتاب حمام نیز می‌توانید برای سرگرم کردن نوزاد خود استفاده نمایید.

والدین در هفته ششم از رشد نوزاد

تحریک کردن یا به فعالیت واداشتن نوزاد یکی از بهترین شیوه‌های کمک به او در کشف دنیای پیرامونش است.زمانی که کودکتان  بیدار است با او صحبت کنید. برایش توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دهید حتی زمانی که پوشک او را تعویض می‌کنید به او بگویید "مامان داره پوشکتو عوض میکنه" برای نوزاد آواز بخوانید ، او را قلقلک بدهید و با او بازی کنید. با این کارها می‌فهمید که نوزادتان از چه چیزی خوشحال و از چه چیزی ناراحت می‌شود. به اندازهٔ کافی با او ارتباط برقرار کنید ، اما زیاده‌روی نکنید.

اگر کسی تا کنون کمک و همراه شما بوده احتمالاً بایستی تلاش کنید کارهای کودک خود را به تنهایی انجام دهید . او را حمام ببرید لباس‌هایش را عوض کنید و او را بخوابانید. از تمامی لحظات استفاده کنید زیرا در عین سختی زمان به سرعت می‌گذرد.

معمولاً معاینات پس از زایمان در این  هفته صورت می‌گیرد ، پزشک وضعیت روحی و جسمی شما را بررسی می‌کند و توصیه‌های لازم را به شما می‌کند.

در این معاینات رحم شما از لحاظ وجود پارگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. و اگر بهبودیافته بودید انجام آزمایش پاپ اسمیر را برای شما تجویز می‌کند. اگر با سزارین وضع حمل کرده باشید  شکم شما را معاینه می‌کند و جای بخیه‌ها را بررسی می‌نماید.

همین طور سینه‌هایتان را برای احتمال مسدود بودن مجرای شیری ، ورم پستان معاینه می‌نماید. همچنین می‌خواهد بداند که آیا اگر شیر خودتان را به نوزاد نمی‌دهید ، شیرتان در حال خشک شدن است یا خیر.

همین طور ماما در خصوص نحوهٔ پیشگیری از بارداری پس از زایمان به شما توصیه‌هایی می‌کند. ممکن است حتی قبل از شروع دوران قاعدگی و یا در حین شیردهی نیز باردار شوید.

معاینات نوزاد

پایان دو ماهگی زمانی است که نوزاد خود را بایستی به پزشک مخصوص کودکان برده و میزان رشد او را تحت نظر داشته باشید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هفته ششم رشد نوزاد، تغییراتی که ایجاد می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..