تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سهام گران بخریم یا ارزان؟

بزرگترین اشتباهی که عموم مرتکب آن می شوند این است که به جای توجه به ارزش ذاتی سهام به قیمت آن توجه می‌ کنند. " چارلز داو"

به گزارش خبری بازار سرمایه(سنا)، اکثر سرمایه‌ گذاران تازه وارد دوست دارند که سهام ارزان بخرند. البته انجام این کار اشکالی ندارد به شرطی که هدف سرمایه ‌گذار مذکور از ارزان بودن سهام، ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام.

به این معنی که، سرمایه گذار هنگام تصمیم ‌گیری در مورد خرید سهم، قیمت را کنار بگذارد و به این توجه کند که آیا این قیمتی که در بازار مورد معامله می شود بالاتر از ارزش ذاتی سهام است یا پایین تر از آن؟

پایین بودن یا بالابودن قیمت سهم دلیل بر پایین بودن یا بالا بودن ارزش ذاتی یک سهم نیست و برعکس.

عموماً این دسته از سرمایه گذاران دوست دارند که در یک دامنه قیمتی از سهام که برای آنها از لحاظ منطق سرمایه‌گذاری ‌شان توجیه پذیر است سرمایه گذاری کنند.

در واقع متناسب با بازارهای متفاوت این گونه سرمایه‌ گذاران همیشه علاقه مند هستند که با میزان سرمایه خود سهام با قیمت پایین ولی تعداد زیاد خریداری کنند چون تجربه خاصی در زمینه سرمایه ‌گذاری ندارند و از سرمایه‌ گذاری در سهام با قیمت بالا می‌ هراسند.

این دسته از سهامداران، در واقع حاضر نیستند سهام با قیمت بالا بخرند به این دلیل که احتمال می ‌دهند در صورت خریدن سهام گران قیمت و با تعداد کم، سرمایه آنها بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد تا سهام ارزان، که این اشتباهی بزرگ در منطق سرمایه گذاری است.

                           تفسیر سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای از سهم ارزان

اما سرمایه گذاران باتجربه و حرفه ای تفسیر کاملاً متفاوتی از ارزان بودن سهام دارند به گونه ای که امکان دارد از نظر آنها حتی سهمی که دارای قیمتی بالاتر از دامنه قیمت بازار است ارزان تر از سهام با قیمت پایین باشد.

به عنوان مثال اگر فرض کنیم دامنه قیمتی سهام بازار حول و حوش 500 تومان باشد سرمایه گذاران حرفه ‌ای ممکن است چنین تصور کنند که سهام با قیمت 1500 تومان در یک شرایط خاصی از بازار، ارزانتر از سهام 350 تومانی است.

یعنی به طور خلاصه می‌ توان گفت که سرمایه‌ گذاران ارزشی، بدنبال سهامی هستند که نسبت P/E آن به صورت غیرعادی پایین است. یعنی سهامی که دارای ارزش ذاتی بالایی هست ولی به قیمتی پایین ‌تر از ارزش آن معامله می شود.

این گونه سرمایه ‌گذاران برخلاف سرمایه ‌گذاران قبلی معیار تصمیم گیری‌ خود را بر روی ارزش ذاتی سهام پایه گذاری می کنند نه قیمتی که در بازار معامله می شود.

نسبت P/E در بازار سرمایه یکی از متداول ‌ترین معیارهای ارزیابی ارزش سهام است. نه تنها در بازار کشور ما، بلکه در اکثر بازارهای سرمایه دنیا سرمایه ‌گذاران عموماً براساس نسبت p/e تصمیم به خرید یا فروش میکنند. سرمایه ‌گذاران به نسبت p/e به عنوان یک عامل مشخص ‌کننده و تعیین‌ کننده قیمت نگاه می ‌کنند. یا به عبارتی اعتقاد دارند p/e منعکس کننده قیمت است و این شاخص است که سرمایه ‌گذاران فعال باید به آن توجه کنند و درک درستی از آن داشته باشند.

 

ترجمه مفهومی نسبت p/e این است که قیمت سهام را بر سود هر سهم آن سهام تقسیم می کنیم برای مثال * قیمت سهمی که 1000 تومان و سود هر سهم آن 250 تومان است در نتیجه p/e آن که از تقسیم قیمت بر سود هر سهم بدست می آید 4 خواهد بود.

قیمت سهمی 600 تومان و سود هر سهم آن 100 تومان است در نتیجه p/e آن 6 می شود. از لحاظ مفهوم ارزشی سهم 1000 تومانی با نسبت p/e 4 ارزان تر ازسهم 600 تومانی با سود هر سهم 100 تومانی است همانطور که مشاهده می شود ارزان‌ بودن قیمت (پایین بودن قیمت) دلیل بر ارزنده بودن سهم نیست.

اکثر سهام مرغوب (Blue cheap) در بازارهای جهانی دارای p/e بین 15 تا 30 است و سرمایه ‌گذاران ارزشی ترجیح می‌ دهند که در سهام دارای p/e های 10 یا پایین‌ تر سرمایه ‌گذاری کنند. اگر شما تعداد زیادی سهام دارای p/e های مختلف در اختیار داشته باشید و از روش فوق پیروی کنید عمدتاً سراغ سهامی خواهید رفت که دارای p/e های پایین هستند.

یعنی اگر چنانچه شما بتوانید سهم شرکتی که دارای قیمت 1000 تومان و سود هرسهم 250 تومان است  4  p/e =بخرید ممکن است چنین به نظر آید که از نظر ارزش، خرید چنین سهامی از خرید سهامی که دارای قیمت 600 تومان و سود هر سهم 100 تومان است ارزشمند باشد.

اما موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا عده‌ای به خریدن سهامی با پایین‌ترین p/e ممکن علاقمند هستند؟ اولین دلیل که می ‌شود گفت عمده‌ترین دلیل انتخاب سهام با پایین‌ترین p/e است اینکه بعضی از شرکت‌ها واقعاً از بعضی دیگر ارزشمند تر هستند.

قابل ذکر است که شرکت ‌های بزرگ با رشد سود سریع معمولاً یک صرف بیشتری را در مقایسه با شرکت ‌هایی که دارای رشد آرامی در سود هستند ارائه می‌ دهند.

شرکت‌ هایی که هنوز به سود آوری کامل نرسیده‌ اند در صنایعی واقع شده‌ اند که دارای چشم‌ انداز آتی مطلوبی هستند و دارای p/e بالایی هستند. سرمایه‌گذاران به دلیل آینده مطلوب چنین شرکتی، حاضر هستند قیمت بالایی را برای چنین سهام بپردازند و به دلیل تقبل ریسک بالا انتظار بازدهی بالایی از چنین سهام را دارند.

حالا متوجه شدید چرا نباید به دلیل ارزان بودن یک سهام آن را خریداری کنید؟ ارزان بودن با ارزشمند بودن تفاوت دارد. نکته‌ ای که باید در نظر بگیرید این است که شما در بازار سهام تنها نیستید، هزاران سرمایه‌ گذار دیگر در حال معامله و خرید و فروش سهام هستند. به نظر شما اگر آنها سهام ارزان را خریداری می‌ کردند، قیمت سهام مزبور همچنان پایین باقی می ‌ماند؟

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سهام گران بخریم یا ارزان؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..