تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی

برترین ها: استاد بهرام آشفته، هنرمند خلاق و مجسمه ساز برجسته ایرانی، از قطعات بازیافت خودرو، مجسمه های جهانی می سازد. او هنرمند آذربایجانی و اهل مراغه می باشد. این هنرمند ایرانی با تلفیق چوب، فلزات و قطعات دورریز و قطعات بازیافتی و کهن خودرو، هنر جدیدی در خلق آثار و مجسمه های حجمی به نام خود ثبت کرده است که در این میان دو سبک ویژه خود را دارد.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی

— هدف شما از هنر مجسمه سازی با استفاده از ابزرآلات قدیمی و خودروهای قدیمی چیست (هدف محیط زیستی، مالی و یا تفریحی دارد)؟ تاریخچه این هنر چیست؟

مواد مصرفی این کار هنری من، قطعات بازیافتی خودرو و صنعتی است. من واقعا عاشق این کار هستم. دلیل دوم از فعالیت های من این است که ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات فلزی و زباله های آهنی در دنیا هست. این زباله ها در نهایت به انبار شرکت فولاد می روند و در آخر ذوب می شود. هنرمند باید خیلی ذوق داشته باشد تا از قطعات بی ربطی که اصلا به مجسمه سازی ارتباط ندارند، مجسمه آنهم در ابعاد بزرگ بسازد.

من از گذشته، نگاه متفاوت تری به فلزات دور ریز داشتم. ما می توانیم قطعات دور ریز را به مجسمه های زیبایی تبدیل کنیم که این مجسمه ها در نهایت به بزرگترین حراجی های دنیا راه یابند. من حدودا ده سال با قطعات بازیافتی مجسمه سازی می کنم، من خودم قبلا مکانیک خودرو بودم و نمایندگی تعمیرات مجاز، یک شرکت خودرور سازی در ایران را داشتم. در آن زمان هنگامی که قطعات از ماشین جدا می شد، چون قوه تخیل و تجسمم خوب بود، این ها را به هم ربط می دادم و با یک تغییر کوچک آنها را تبدیل به یک مجسمه زیبا می کردم.

از نظر مالی، این هنر بسیار سود آور و ارز آور است. با یک حرکت خلاقانه و نگاه هنری بر قطعات فلزی دور ریز به عنوان یک اثر هنری تبدیل می شود که به موزه های دنیا می تواند راه یابد. این هنر یک جذابیت خاصی برای بینندگان است، افراد انتظار ندارند که محصولی را نگاه کنند که مثلا صفحه کلاج یک خودرو باشد که نهایت پس از گذشت مدت زمانی استهلاک می یابد، حالا این قطعه تبدیل به قسمتی از یک مجسمه زیبا شود.

من زمانی که این هنر را شروع کردم هیچ نگاه اقتصادی و مالی به آن نداشتم. اما زمانی که چون علاقه مند بودم و هر روز یک طرح جدید را به وجود می آوردم، این موضوع باعث می شد که من با گالری دار ها و موزه ها آشنا شدم. در نتیجه این هنر که به صورت تفننی بود، حال می تواند ارز آوری خوبی برای هنرمند داشته باشد.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی

—آیا شما سبک خاص خود را دارید؟

من در این هنر دارای صاحب دو سبک جهانی هستم، سبک اول: تلفیق چوب و فلز که در وزارت فرهنگ ایران به ثبت رسیده است و در انتظار ثبت در سازمان جهانی یونسکو می باشد. سبک دیگر من اجرای چهره مشاهیر به صورت نقش برجسته با فلز است که این کار به نوبه خود در دنیا بی نظیر است. این دو سبک اختصاصا به نام بهرام آشفته ثبت شده است.

من در ایران بیش از 20 نمایشگاه اختصاصی داشتم و در بیش از 50 نمایشگاه گروهی نیز شرکت کردم. حال در نظر داریم که در آسیا، اروپا و آمریکا نمایشگاه بزنیم تا مردم جهان با این هنر آشنا شوند. من مقام های مختلفی در جشنواره های کشور و رقابتها بدست بیاورم. من در حال حاضر در نمایشگاه های خارجی شرکت نکرده ام و در نظر دارم که این هنر را در ترکیه، روسیه، اروپا، باکو و… به نمایش بگذاریم. اما ما سفارشاتی از کانادا، سنگاپور، آمریکا، ترکیه داشتیم. در واقع کارهای من بیش از نیمی از جهان را طی نموده اند.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی

—آیا شما این هنر را در ایران آموزش می دهید؟

بله، من 7 سال است که این هنر را به هنرجویان و شاگردان خود آموزش می دهم. اکثر شاگردهای من جز دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری در رشته های هنری هستند. خیلی شاگردهای خوبی دارم و تصمیم دارم این هنر را به دنیا معرفی کنم. این که چطور از قطعات بی ربط صنعتی یک هنر زیبا بوجود آورد. در واقع می توان گفت تنها 10 نفر در جهان به این هنر مشغول هستند، اما این دو سبک تنها به نام من است. امیدوارم که ما بتوانیم سطح هنر خود را جهانی نماییم و به دنبال اسپانسری جهانی حتی از روسیه هستیم تا بتوانیم با حمایت مالی آنها، این هنر را گسترش دهیم. این شخص یا شرکت می تواند حامی هنر باشد، زیرا این یک هنر سبز است که بسیار مورد علاقه دیگران است و حامی محیط زیست است.

— آثار شما ایا در نمایشگاه های خاص و یا کشور های دیگر معرفی شده اند؟ آیا از کشورهای دیگر نیز خریدار دارید؟

من سالی یک بار نمایشگاه انفرادی از کارهای خود دارم، این کارها خیلی زمان بر است. یک کار گاهی چند ماه تا 8 ماه زمان می برد. من سعی دارم سالی یک بار در تهران و شهرهای بزرگ ایران نمایشگاه خصوصی و کارهای سفارشی دارم.

در واقع این جور نیست که من بتوانم به طور دائمی گالری ثابتی داشته باشم تا همیشه کارهای من در آنجا باشم، کارهای اینجانب محدود است و سالی یک بار نمایشگاه می گذارم تا علاقه مندان بتوانند از آن بازدید کنند.

ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی

— من به طور شخصی در فرانسه، آثاری از شما را در نمایشگاهی دیدم. آیا کارهای شما خریدار در کشورهای دیگر دارد؟

بله آثار من بیشتر در خارج از ایران به فروش می رود، کارهای من به فرانسه، کانادا، آلمان، اسپانیا، سنگاپور و آمریکا سفر نموده اند، در واقع 70 درصد کارهای من در خارج از کشور با واسطه یا به طور مستقیم به فروش رفته اند. به احتمال زیاد من در آمریکا نیز مشتری هایی داشته باشم، زیرا گاها گالری داران آثار من را می خرند و در حراجی های دیگر به فروش می رسند.

— مشتریان شما به چه قیمتی آثار را می خرند؟

قیمت ها بسیار متفاوت است که از یک میلیون تا 400 — 500 میلیون تومان به فروش می رسد. در واقع سفارش یک اثر به طور متوسط حدود یک یا دو ماه زمان بر است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایرانی‌های شگفت انگیز؛ مجسمه سازی با دستان طلایی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..