تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برپایی محفل «مهر و ماه» شاعران آیینی فارس/ هنرمندان در ردیف نخست ایجاد تمدن ایرانی- اسلامی هستند

برپایی محفل «مهر و ماه» شاعران آیینی فارس/ هنرمندان در ردیف نخست ایجاد تمدن ایرانی- اسلامی هستند

به گزارش ایكنا از فارس، محفل ادبی «مهر و ماه» جمعی از شاعران آئینی فارس شب گذشته، 24 خردادماه و در آخرین شب ماه مبارك رمضان با حضور آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان در شیراز برگزار شد.
در این نشست که جمعی از پیشکسوتان رشته‌های مختلف هنری حضور داشتند، علاوه بر شعرخوانی شاعران و سخنرانی متفاوت و دلنشین آیت‌الله دژكام، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس نیز دقایقی با حاضران سخن گفت.
در این برنامه پس از شعرخوانی شاعران جوان و با اختصاص بخشی از وقت سخنرانی آیت‌الله دژکام برخی از نام‌آوران شعر شیراز نیز تازه‌ترین سروده‌های خویش را قرائت کردند.

قدرت هنر فراتر از توان مدیریت فرهنگی است
در این نشست آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینكه برای ایجاد و ساخت تمدن ایرانی - اسلامی شاعران و هنرمندان در ردیف اول هستند، گفت: دست هنر و قدرت هنر فراتر از توان مدیریتی فرهنگی است.
وی افزود: چندی پیش در شیراز مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور جمعی از اساتید حکمت اسلامی - ایرانی افتتاح شد، در آن جمع بعضی از استادان براساس تعریفی که از حکیم وجود دارد، سعدی را حکیم معرفی کردند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه کتاب‌های سعدی در تعریف حکمت می‌گنجد گرچه فقط به جنبه ادبی آن بیشتر پرداخته می‌شود، گفت: حکمت 2 بخش دارد حکمت نظری و عملی، کاوش حکمیانه ناظر بر این است که جهان را بشناسیم و دیگر اینکه در این جهان چگونه زندگی کنیم و دیگر سئوالات فلسفه و حکمت ذیل این 2 پرسش قرار می‌گیرد.
امام جمعه شیراز افزود: زمانی که گلستان و بوستان سعدی را ورق می‌زنیم یا جهان‌شناسی را نشان می‌دهد یا اینکه چگونه در جهان زندگی کنیم.
آیت‌الله دژکام اظهار كرد: مقام معظم رهبری فرمودند در زمان ما باید قله‌های شعری مانند سعدی و حافظ پیدا شود، این یعنی کسانی پیدا شوند با ذوق سرشار اما با پشتوانه دانشی که سعدی هم از آن برخوردار بود تا براساس این چنین افرادی تمدن نویی ساخته شود.
وی بیان کرد: اگر سخنی برخاسته از دانش و حکمت باشد و با زیبایی که در هنر و شعر است، پیوند بخورد و دوباره مردم و جوانان ما از پیوند هنر و حکمت بهره ببرند و ما می‌توانیم یک تمدن جدید بسازیم.

برپایی محفل «مهر و ماه» شاعران آیینی فارس/ هنرمندان در ردیف نخست ایجاد تمدن ایرانی- اسلامی هستند
امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای پیمودن چنین راهی باید زحمت زیادی کشیده شود، گفت: در تاریخ ادبیات فارسی که نگاه می‌کنیم شاعران بسیاری بودند که پشت سر قله‌های شعری بودند حتی سعدی و حافظ به اقتفای شعرای قبلی شعر گفتند.

لزوم ایجاد سبک جدیدی از هنر سینما
وی با تصریح اینكه برخی از هنرها در روزگار ما ظهور و بروز پیدا کردند مانند سینما، افزود: سینما هنری است که هنوز از آبشخور حکمت ایرانی اسلامی بهره نبرده است ولی چون همسایه هنر شعر است شما باید کاری کنید که ما شاهد سبک جدیدی از هنر سینما باشیم که بگویند این هنر ویژه ایران است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه از محافل کوچک شعری دیگر هنرها نیز تغذیه می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد که در روزگار ما قالب شعری بر محتوا پیشی گرفته در صورتی که زیبایی شعر سعدی این است که در کنار زیبایی ظاهری، عمق دارد این عمق از جنبه ادبی نیست بلکه به دلیل محتوا است.
وی با تصریح اینکه برای ایجاد و ساخت تمدن ایرانی - اسلامی شاعران و هنرمندان در ردیف اول هستند، بیان کرد: دست هنر و قدرت هنر فراتر از توان مدیریتی فرهنگی است.

فارس مأمن و رستنگاه فرهنگ ایران زمین است
در ابتدای این نشست نیز محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: فارس مأمن و رستنگاه فرهنگ ایران زمین است و داشته‌های فرهنگی این دیار بخش عمده داشته‌های فرهنگی ایران را شکل می‌دهند و نگاهی به آنچه از فارس سربرآورده گواه این ادعاست.
وی افزود: برای درک بیشتر این سخن باید به دوره‌های مختلف فرهنگی ادبی فلسفی و اجتماعی ایران زمین و دوره‌هایی که بر فارس رفته است نظر کنیم تا بزرگی فارس را بیشتر دریابیم.
كرم‌اللهی بیان كرد: با چنین نگاه و نگرشی است که در می‌یابیم این سرزمین نسبت دارد با مجموع دانشورانی که بالیدند و ریشه کردند و میوه دادند و به شکل های مختلف از وجود و درون خویش علم و هنر و معرفت و حکمت آفریدند و به گنجینه بشری افزودند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس افزود: این بزرگان در سایه‌سار فرهنگ بشری همگان را به خوب زندگی کردن و آرامش و صلح و درست اندیشی دعوت کردند و وجودشان و اندیشه نیک‌شان تبدیل به سرمایه‌ای عظیم برای مردم فارس شد سرمایه‌ای که سبب بالندگی نه تنها برای این سرزمین و مردم ایران بلکه برای بشریت خواهد بود.
وی اظهار كرد: تمام بشریت را داشتن عنصر خوش‌فکری چون ملاصدرا کافی است تا سر بر اسمان بساید. گاهی شولای ادبی بر دوش حافظ همه جهان را کفایت می کند تا عظمت شعر را دریابد و حکمت و اندیشه‌ورزی خردمندانه و بزرگی سعدی کافی است تا هر سرمین و هر قوم و مردمی داعیه دار مجد و عظمت باشند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس ابراز امیدواری كرد كه رهاورد و هدیه این مراسم نیز دعوت به خوبی‌ها عشق صلح و همدلی باشد، آن هم در نشستی که هنرمندان به‌خصوص شاعران در آن، آخرین سروده‌های خود را در کنار همدیگر قرائت و مرور می‌کنند.
کرم‌اللهی افزود: شاعران در این محفل تلاش می‌کنند آخرین موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز را در قالب شعر به تصویر بکشند و مسئولان را در حل آن‌ها به یاری بطلبند.
یادآور می‌شود، در این مراسم پس از شعرخوانی 14 نفر از شاعران فارس و مداحی به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر، حاضران ضمن اقامه نماز جماعت به امامت آیت الله دکتر دژکام، آخرین روزه خود را در کنار ایشان گشودند.
انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برپایی محفل «مهر و ماه» شاعران آیینی فارس/ هنرمندان در ردیف نخست ایجاد تمدن ایرانی- اسلامی هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..