تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هدف عمده عربستان از ارائه کمک مالی به اردن جلوگیری از وقوع بیداری جدیدی در منطقه است

به گزارش شما نیوز ،نصرالله تاجیک اظهار کرد: به دلیل تحولات در جنوب سوریه در مرز مشترک اردن و سوریه و همچنین موقعیت استراتژیک این کشور عربی و با توجه به اینکه 60 درصد جمعیت اردن را فلسطینی‌های مهاجر و آواره تشکیل می‌دهند، این احتمال وجود داشت که این اعتراض‌های اقتصادی  به مسائل سیاسی گره بخورد و تبدیل به دومینویی چون دومینوی 2011 در کشورهای عربی شود و این ناآرامی‌های از اردن به سایر کشورهای عربی نیز منتقل شود. در همین چارچوب شاهد این بودیم که در چند روز پیش نشستی در مکه با حضور عربستان، امارات و کویت جهت ارائه کمک مالی به اردن برگزار شد و در این جلسه تصمیم گرفته شد که 2.5 میلیارد دلار در اختیار اردن قرار دهند.

وی با بیان این‌که «تمام این 2.5 میلیارد دلار نقدینگی نیست و بخشی از آن به عنوان تضمین وام‌هایی که اردن در طی این سال‌ها از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گرفته در بانک مرکزی اردن نگهداری می‌شود، افزود: بخشی از آن نیز در اختیار دولت اردن قرار می‌گیرد تا بتواند از این طریق بخشی از نیاز مالی‌اش را تامین کند.

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به وابستگی اقتصاد اردن به کمک‌های خارجی و با بیان این‌که «در طول مدت اخیر به علت اختلافاتی  که بین اردن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ایجاد شده بود و همچنین نوع نگاه اردن به مساله قدس، تا حدودی کمک‌های خارجی به این کشور قطع شده بود»، تصریح کرد: آخرین کمک مالی که به اردن صورت گرفت حدود یک سال و نیم پیش و توسط عربستان انجام شده بود.

وی با بیان این‌که «قطع کمک‌های خارجی باعث کسری بودجه در دولت اردن شده بود و همین باعث شد که دولت اردن سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش بگیرد»، افزود: این سیاست  فشارهای اقتصادی گسترده‌ای را به مردم یمن تحمیل کرد و این فشارها باعث اعتراض مردم اردن شد و در پی این اعتراض‌ها دولت و نخست‌وزیر اردن استعفا کردند و اکنون دولت جدید تشکیل شده و این دولت اعلام کرده که در این سیاست‌های ریاضتی تا حدودی تجدیدنظر می‌کند.

وی با بیان این‌که «سیاست حکومت اردن همواره به نحوی بوده که معترضین را همراهی می‌کرده و عموما در پی این اعتراضات دولت مستقر استعفا داده یا مجبور به استعفا می‌شود»، افزود: پس از آن دولت جدید تلاش می‌کند سیاست‌هایی را اتخاذ کند که اعتراض مردم را فرو بنشاند.

تاجیک همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یکی از اهداف عربستان از کمک مالی به اردن این است که این کشور را از ایران دور کند، تصریح کرد: چنین دیدگاهی درست نیست چرا که نوع روابط عربستان و اردن با نوع روابط اردن با ایران بسیار متفاوت است و این روابط قابل مقایسه نیست. ما شاهد حجم بالای روابط اردن و عربستان هستیم و همانطور که گفتم یکی از اهداف عمده کمک عربستان به اردن، جلوگیری از گسترش اعتراضات در این کشور بوده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هدف عمده عربستان از ارائه کمک مالی به اردن جلوگیری از وقوع بیداری جدیدی در منطقه است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..