تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره ایرلندی دوست داشتنیِ هالیوود

وب سایت فیلم نت نیوز - یاسین محمدی: لیام نیسون در شهر بالیمینا در ایرلند شمالی به‌دنیا آمد. مادرش آشپز بود و پدرش سرایدار یک مدرسه‌ی ابتدایی. شاید هم ازاین‌رو بود که در دوران کودکی خودش را شهروندی درجه‌دو تصور می‌کرد. ۲۰ساله بود که حادثه‌ی «یکشنبه‌ی خونین» رخ داد و او را که همیشه از سیاست دوری جسته بود به تاریخ و سرنوشت کشورش علاقه‌مند کرد.

در همین سال‌ها به دانشگاه کوئین بلفاست رفت و در رشته‌ی فیزیک و علوم کامپیوتری تحصیل کرد. یک دوره‌ی دوساله‌ی معلمی هم در نیوکاسل انگلستان گذراند، اما درنهایت، در سال ۱۹۷۶ وقتی ۲۴ساله بود به یک گروه نمایشی در بلفاست پیوست و کمتر از دو سال بعد در نخستین تجربه‌ی سینمایی‌اش در فیلم مذهبی «سیر و سلوک زائر» (۱۹۷۸) در نقش عیسی‌مسیح ظاهر شد.

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

بعد از بازی در این فیلم نیسون به دوبلین در ایرلند جنوبی رفت تا فعالیت‌های تئاتری‌اش را در سطحی بالاتر پی بگیرد. در ۱۹۸۰ جان بورمن که بازی او را در نمایش «موش‌ها و آدم‌ها» دیده بود، به او پیشنهاد بازی در فیلم فانتزی «اکس‌کالیبور» (۱۹۸۱) را داد و نیسون این بار بعد از بازی در این فیلم به لندن رفت تا در آنجا در کنار بازی در تئاتر، در فیلم‌ها و سریال‌های کم‌هزینه بازی کند.

در بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ نیسون در پنج فیلم بازی کرد و در این فیلم‌ها با بازیگران بزرگی مثل مل گیبسون، آنتونی هاپکینز، رابرت دنیرو و جرمی آیرونز هم‌بازی شد. این تجربه راه را برای رفتن او به هالیوود گشود تا در سال ۱۹۸۷ در کنار شر و دنیس کواید در فیلم «مظنون» بازی کند و سال بعد با کلینت ایستوود در «استخر مرده» هم‌بازی شود.

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

لیام نیسون و همسرش ناتاشا ریچاردسون

نیسون در سال ۱۹۹۰ نخستین نقش اصلی‌اش را در «مرد تاریکی» سام ریمی و در کنار فرانسیس مک‌دورمند بازی ‌کرد ولی با وجود موفقیت فیلم، بازخورد متناسبی در کارنامه‌ی کاری‌اش ایجاد نشد. سه سال بعد با در نمایش «آنا کریستی» در برادوی با ناتاشا ریچاردسون آشنا شد و با او ازدواج کرد. این ازدواج تا زمان مرگ مغزی ریچاردسون در جریان سقوط در تمرین اسکی در سال ۲۰۰۹ ادامه یافت و بعد از مرگ او، نیسون تا به امروز ازدواج نکرده است.

استیون اسپیلبرگ که بازی نیسون را در «آنا کریستی» دید، به او پیشنهاد بازی در نقش «اسکار شیندلر» در فیلم «فهرست شیندلر» را داد و او را بر دیگر نامزدهای ایفای این نقش ازجمله کوین کاستنر، مل گیبسون و وارن بیتی ترجیح داد. این نقش نقشی بود که بالاخره لیام نیسون را در معرض توجه و تحسین منتقدان قرار داد و او را به تنها نامزدی‌اش در اسکار و نخستین نامزدی‌اش در گلدن‌گلوب رساند که البته هردوی این جوایز را به تام هنکس و بازی‌اش در فیلم «فیلادلفیا» واگذار کرد.

درباره‌ی «فهرست شیندلر» در میان آثار برتر ریف فاینز دیگر بازیگر این فیلم سخن گفتیم و حالا چهار فیلم برتر دیگر این بازیگر را مرور می‌کنیم:

ربوده‌شده (Taken) (۲۰۰۸)

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

در این فیلم اکشن، جنایی و مهیج، نیسون در نقش یک افسر بازنشسته‌ی سیا بازی می‌کند که دختر نوجوانش را در جریان سفر به پاریس می‌ربایند و او برای نجاتش از مهارت‌های قدیمی‌اش کمک می‌گیرد. این فیلم انگلیسی‌زبان محصول کشور فرانسه است و لوک بسون نگارش فیلمنامه و تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده داشت و پییر مورل را کارگردانی کرد. فیلم با بودجه‌ی ۲۵میلیون دلاری ساخته شد و بیش از ۲۲۶میلیون دلار فروش کرد.

تیم آ (The A-Team) (۲۰۱۰)

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

این فیلم اکشن، ماجراجویانه و کمدی، بر اساس سریالی به همین نام و با ‌کارگردانی جو کارنهان ساخته شد. «تیم آ» گروهی از نیروهای ویژه‌ی امریکایی هستند و به اتهام جرمی که مرتکب نشده‌اند، زندانی شده‌اند و از زندان گریخته‌اند و می‌خواهند این اتهام را از اسمشان پاک کنند. فرمانده این گروه «سرهنگ هانیبال اسمیت» است که ایفای نقشش را لیام نیسون بر عهده دارد. فیلم با نظرات متناقض منتقدان روبه‌رو شد و با فروش ۱۷۷میلیون دلاری دربرابر بودجه‌ی ۱۱۰میلیون دلاری‌اش، عملکرد متوسطی در گیشه به‌نمایش گذاشت. از همین رو بود که ساختن فیلم دنباله‌ی آن لغو شد.

خاکستری (The Grey) (۲۰۱۱)

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

لیام نیسون پس از تجربه‌ی همکاری با جو کارنهان در فیلم «تیم آ» بار دیگر در برابر دوربین این کارگردان قرار گرفت تا این بار با او به‌جای کمدی تجربه‌ی یک درام اکشن و ماجراجویانه داشته باشد. او در این فیلم در نقش «جان اتاوی» بازی می‌کند؛ شکارچی‌ای که برای یک شرکت نفتی در آلاسکا کار می‌کند تا مانع آسیب رساندن گرگ‌های خاکستری به کارکنان شرکت شود. اما هواپیمای حامل او و کارکنان شرکت نفتی سقوط می‌کند و او و هفت نفر دیگر زنده می‌مانند که باید خود را در برابر گرگ‌های خاکستری محافظت کنند.

مایکل کولینز (Michael Collins) (۱۹۹۶)

ژوئن: تولد ایرلندی درجه دویی که هالیوودی درجه یک شد

در این درام زندگی‌نامه‌ای مهیج، لیام نیسون در نقش «مایکل کولینز» چهره‌ی انقلابی ایرلند در ابتدای قرن بیستم، بازی می‌کند که جنگی چریکی علیه بریتانیا را رهبری می‌کند. نیسون در حالی در ۴۳سالگی در این فیلم بازی کرد که مایکل کولینز در زمان مرگ فقط ۳۱ سال داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره ایرلندی دوست داشتنیِ هالیوود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..